שקיפות? הממשלה פרסמה ספר תכניות העבודה השנתיות

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר: "חשיבות המהלך טמונה בין היתר בכך שהמשרדים השונים מתחייבים באמצעות ספר תכניות העבודה להישגים ספציפיים ומדידים בעבודתם ועושים זאת תוך שקיפות ציבורית"

ממשלת ישראל מפרסמת לציבור את ספר תכניות העבודה השנתיות של משרדי הממשלה. הספר כולל את תכניות העבודה של 26 משרדים, אשר נבנו על בסיס מדריך התכנון הממשלתי. התכניות כוללות את הגדרת מטרות ויעדי המשרדים ואת עיקרי התכנון של כל משרד לשנת 2014. תהליך התכנון רוכז על ידי אגף ממשל וחברה במטה הכלכלי-חברתי במשרד ראש הממשלה בראשות המנכ"ל, הראל לוקר. הספר יוצג בממשלה בישיבתה הקרובה.

בתכנית העבודה של כל משרד מפורטים גם מדדים להערכת הצלחה של כל תכנית ובתוך כך: מדדי תפוקה (מספריים) המשקפים את תוצרי הפעילות הממשלתית בליבת העשייה ומדדי תוצאה המגדירים את השינויים המצופים כתוצאה מפעילות הממשלה. בסך הכול כולל ספר תכניות העבודה לשנת 2014 למעלה מ- 2500 מדדים לפעילות הממשלה, מתוכם כ-600 מדדי תוצאה.

שני חידושים מרכזיים נמצאים בתכניות העבודה לשנה זו, המאפשרים לציבור להיחשף למוקדים מרכזיים בעבודת הממשלה: הראשון, המדדים המרכזיים אשר המשרדים מתחייבים להשגתם - בספר מפורטים למעלה מ-100 מדדים מרכזיים אשר הוגדרו לשנת 2014, מתוכם כ-80 מדדי תוצאה.

השני, פרסום 22 התכניות עתירות התקציב של הממשלה (תכניות בהשקעה של למעלה מ-450 מיליון שקל) וההישגים הנדרשים מכל תכנית. עלותן הכוללת של התכניות עתירות התקציב לשנת 2014 עולה על 20 מיליארד שקל, ולפיכך הן מהוות כ-6% מתקציב המדינה.

יצוין כי עלותן הכוללת הרב שנתית של תכניות אלה עולה על 100 מיליארד שקל. המטרה היא ליצור מתאם טוב יותר בין הקצאה תקציבית לפעילות ממשלתית לבין תוצאותיה, כך שיתאפשר למובילי התוכניות ולממשלה להעריך את האפקטיביות והיעילות של אותה הפעילות.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר הדגיש כי "חשיבות המהלך טמונה בין היתר בכך שהמשרדים השונים מתחייבים באמצעות ספר תכניות העבודה להישגים ספציפיים ומדידים בעבודתם ועושים זאת תוך שקיפות ציבורית. יצירת תמונה ברורה ועדכנית של הפעילות הממשלתית היא תנאי לחיזוק יכולת המשילות ורכיב חשוב במאמץ המתמשך לשיפור וייעול עבודת הממשלה והמגזר הציבורי".