תוכניות הממשלה ל-2014: לפיד רוצה צמיחה של מעל 5% בשנה

שר האוצר: "מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב" ■ הרפורמה ברשות השידור לא נכללה ביעדי הממשלה לשנה הקרובה

יותר דירות ייבנו, יוקר המחיה יירד, התחרותיות תגבר, הקמת הנמלים החדשים תצא לדרך, חברת החשמל תעבור התייעלות והטבות המס לתאגידי ייבחנו מחדש. אם לשפוט לפי ספר תוכניות העבודה של הממשלה לשנת 2014, החיים בישראל הולכים להיות טובים יותר. השאלה הגדולה היא כמובן בביצוע. בספר נקבעו מדדי תפוקה לצד המשימות המרכזיות, וכעת ניתן לראות אילו מבין היעדים יושגו.

לקריאת הספר המלא - לחצו כאן

הספר כולל יותר מ-670 עמודים ובהם המשימות המרכזיות של הממשלה השנה בתחומים שונים, כולל התייחסויות של השרים ומנכ"לי משרדיהם. כך, למשל, במשרד השיכון שמו מן הסתם דגש רב בהורדת מחירי הדיור. איך מתכוונים להשיג זאת במשרד? באמצעות ביצוע פיילוט למסלול שיווק מכרזי מחיר מטרה (מכרז על מחיר הקרקע בהינתן מחיר מרבי שבו ניתן למכור את הדירה לרוכש), מיפוי הרגולציה הקיימת וגיבוש המלצות להפחתת הרגולציה, בניית פרמטרים לבחינת תמהיל רצוי לדירות קטנות ובקרה על זכויות הבנייה בתכניות המשרד.

במשרד הכלכלה הציבו יעדים שונים להפחתת יוקר המחיה, ובהם: ריכוז ועדה בין-משרדית בנושא הסרת חסמי ייבוא, יצירת תשתית להקמת בנק חברתי, ליווי עסקים קטנים ובינוניים בהתמודדות במכרזים ציבוריים, הנפקת אישורים חדשים לשיווק מוצרים תוך שימוש בקוד יצרן, הנפקת אישורים למעבדות מכוח חוק התקנים, הסרת חסמים והפחתת נטל הרגולציה.

במשרד התקשורת ישימו השנה דגש על הגברת התחרות באינטרנט בפס רחב, סיום הקצאת התדרים לדור רביעי בסלולר (LTE), הנגשת והרחבת שירותי הדואר ובנק הדואר והרחבת התחרות בענף הדואר, היערכות ומוכנות לחירום ולמצבי משבר בשיגרה. אין כל זכר בספר לסגירת רשות השידור כחלק מהיעדים של המשרד לשנה זו, אלא רק בדברי ההקדמה של מנכ"ל המשרד אבי ברגר: "בקרוב תמליץ הוועדה לבחינת השידור הציבורי העתידי על מסקנותיה לשר התקשורת. המשרד יפעל לקידום הרפורמה ברשות השידור".

שר האוצר יאיר לפיד כתב בדברי ההקדמה בפרק העוסק בתוכניות משרדו כי "היעד הראשון הוא הצבתו של מעמד הביניים הישראלי בראש סדר העדיפויות... מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב... נושא הדיור הוא האיום הגדול ביותר על דור שלם של ישראלים, והוא גם המסובך ביותר. זה האתגר הכי גדול והכי קשה שעומד בפנינו, זה הנושא המרכזי שאנחנו מתעסקים בו מדי יום. אנחנו שואפים שזוג צעיר ממעמד הביניים יוכל להרשות לעצמו לרכוש דירה. כן, בעבודה קשה. כן, זו עדיין תהיה ההוצאה הגדולה ביותר שהם יעשו בחייהם. אבל זה יהיה אפשרי, ובמחיר אפשרי. כי אנחנו צריכים להוריד את מחירי הדיור, ויש רק דבר אחד שיוריד את מחירי הדיור: לבנות. לבנות הרבה מאוד. לבנות עשרות אלפי יחידות דיור בשנה, הרבה מעל הגידול הטבעי, גם לקניה וגם להשכרה. אנחנו חייבים לצמצם את הפער הגדול שנוצר בהתחלות הבנייה ולייצר עלייה משמעותית בהיצע. וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות - לבנות ולבנות ולבנות".

בין המשימות המרכזיות של האוצר ניתן למנות את הסדרת נושא מיסוי הגז הטבעי וקידום תכנית מתאר ארצית למתקני קליטת גז טבעי ביבשה, ביזור הפעילות במשק החשמל ושיפור איתנותה הפיננסית של חב' החשמל, קידום הרפורמה בנמלים, בחינת הטבות המס ובחינת החוק לעידוד השקעות הון במסגרתו קיבלו תאגידי הענק (בעיקר טבע, כיל, אינטל וצ'ק פוינט) הטבות של עשרות מיליארדי שקלים בעשור האחרון, קידום תעסוקת גברים חרדים ונשים ערביות, טיפול במצוקת הדיור ופיתוח שוק דיור להשכרה ארוכת טווח, הגברת התחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה

במשרד רה"מ מתכוונים להשלים השנה את הקמת קרן ההון הריבונית לתקבולים המגיעים ממכירות הגז והנפט, צמצום השימוש במזומן כחלק מהמלחמה בהון השחור, קידום שיתוף פעולה כלכלי עם סין, קידום שיתוף פעולה כלכלי עם מדינות אמריקה הלטינית וקידום מיסוי חברות ארנק בהן משתמשים מנהלים בכירים המרוויחים שכר עתק על מנת להימנע מתשלום מס מלא כשכירים.