פרטנר: לא לתת לדואופול בזק-הוט להשתלט על הטלוויזיה

פרטנר מבקשת מגלעד ארדן לחייב את בזק והוט לפתוח את תשתיותיהן לשידורי טלוויזיה ולהוריד מחירי השימוש בתשתיות

חברת פרטנר הופיעה ביום חמישי האחרון בשימוע משרד התקשורת בנושא אסדרת שוק התקשורת הקווי, והציגה את עמדתה בפני שר התקשורת גלעד ארדן. פרטנר מבקשת לשנות את המודל הבסיסי לפיו נקבעים מחירי השימוש בתשתיות בזק, ולעבור למודל שבו התשלום לא יתחלק לנגישות בנפרד ולהיקף הצריכה בנפרד, אלא ייקבע תשלום קבוע לפי מהירות שהמתחרים ירכשו מבזק.

ל"גלובס" נודע שפרטנר טענה כי שיטת התמחור המוצעת בשימוע לפיה התשלום מבוסס על צריכת נפח הינה בעייתית, כלומר המחירים לצרכנים בשוק הם על פי קצב הגלישה המרבי (מהירות) ולא על פי נפח. לדברי פרטנר בשימוע המודל שמציע המשרד קובע את המחיר הסיטונאי לשירות האינטרנט הבסיסי על פי נפח צריכת הנתונים בשעת השיא. שיטה זו יוצרת אי-ודאות למתחרים החדשים הם נושאים בכל הסיכון של גידול בנפח הגלישה למהירות נתונה ובעצם יוצרת אי יכולת להתמודד בשוק.

מודל זה מעמיד בספק את היכולת של שחקנים חדשים להיכנס לשירותי טלוויזיה מבוססי אינטרנט הצורכים נפח גדול של נתונים (העלות בגין התשתית, לפני עלויות אחרות, עלולה להיות גבוהה ממחיר השוק). לכן פרטנר הציע תיקון פשוט למודל שיאפשר לתמחר את מוצר האינטרנט לפי אותו סרגל כמו שנקבע המחיר הקמעונאי, כלומר לפי קצב הגלישה.

פרטנר דרשה שמשרד התקשורת יכפה על בזק לאפשר שידורים חיים על גבי הרשת שלה במודל הנקרא מולטיקאסט.

בנוסף, התייחסה החברה למועד הסרת ההפרדה מבנית מבזק. המטרה בביטול ההפרדה המבנית בבזק הינה ליצור תחרות ולעודד את השחקנים החדשים לקחת נתח שוק לפני שמבטלים את ההפרדה המבנית. לכן לדעתה נכון לקבוע יעד מספרי של נתח שוק לפני שמסירים את ההפרדה המבנית (דוגמה: 30% נתח שוק בתשתית לכל השחקנים החדשים).

בכל מקרה, גם בשיטה המוצעת אין להתחיל למנות את פרק הזמן להקלות על בעלי התשתיות לפני יישומו של השוק הסיטונאי בפועל. כלומר אין להתחיל למנות את התקופה למתן ההקלות אלא לאחר שייושמו כל ההסדרים המאפשרים את אספקתם בפועל של שירותי השוק הסיטונאי. שאחרת, לא יהיה לבעלי התשתיות כל תמריץ ליישם בפועל את השוק הסיטונאי והם יזכו להקלות דרמטיות עוד לפני שהשחקנים החדשים יוכלו להתחיל באספקתם של שירותי השוק הסיטונאי.

עוד דרשה פרטנר ליישם מנגנון שאותו מתכוון המשרד לקבוע, שיגן על החברות המתארחות על רשת בזק מפני מבצעים של חברות התשתית. החברה מבקשת ליישם את מנגנון ה- margin squeeze כפי שהוא נקבע במדיניות המשרד - במדיניות השוק הסיטונאי נקבע כי אם בזק תפחית את המחיר הקמעונאי שלה מתחת לרף מסוים המחיר הסיטונאי יופחת אוטומטית בהתאם. המנגנון הזה הוא פשוט ליישום ולא ידרוש עצירה של מבצעיה של בזק.

יש להדגיש שמנגנון זה קריטי להצלחת השוק הסיטונאי במיוחד לאור ביטול ההפרדה המבנית כאשר מרבית המכירות יהיו במסגרת של חבילות. להבדיל, המנגנון המוצע כעת על ידי אנשי הכלכלה של המשרד אינו תואם את מה שנקבע במדיניות ועל פיו עתיד המשרד להידרש לעצור את המבצעים של בזק לעתים תכופות. מנגנון זה יציב את המשרד בעמדה בעייתית (כמי שעוצר מבצעים המטיבים לכאורה עם הצרכן).

דרישה נוספת של פרטנר היא להפחית את מחיר השימוש. לדברי החברה מחיר שירות האינטרנט צריך להיות נמוך יותר משמעותית ועל פי ממצאי חוות הדעת של חברת הייעוץ ששכרה Analysys Mason יש להפחית את הרכיב הקבוע (עלות הקו) מ-28 שקל ל-22.9 שקל (נמוך ב-19% מהמחיר שהוצע על ידי חברת הייעוץ של משרד התקשורת Frontier) ואת מחיר נפח התנועה מ-57 שקל ל-38.6 שקל (נמוך ב-32% מהמחיר שהוצע על ידי Frontier).

לסיכום, טענה החברה כי המודל המוצע לא רק שלא יבטיח תחרות בשוק התשתית אלא עלול לגרום לחיזוק הדואופול בזק-הוט, מה שיפגע בתחרות בשוק בצורה משמעותית.