ייצוגית נגד גט טקסי על קיזוז מחצית מהטיפ לנהגי המוניות

נגד מפעילת האפליקציה הפופולרית הוגשה תביעה ייצוגית בסך כ-1.6 מיליון שקל: "גט טקסי מטעה באופן גס את לקוחותיה, שמשוכנעים כי הטיפ שהם מחליטים להשאיר בנדיבותם לנהג - אכן מועבר לנהג"

חברת גט טקסי (GET TAXI) לוקחת לכיסה מחצית מהתשר (טיפ) שנוסעים משאירים לנהגי המוניות באשראי באמצעות האפליקציה, וזאת בניגוד לפרסומיה. כך טוען עו"ד רם דקל בבקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך כ-1.6 מיליון שקל שהגיש היום (ב') לבית משפט השלום בת"א נגד גט טקסי. לפי הבקשה, גט טקסי מטעה באופן גס את לקוחותיה, "שמשוכנעים כי הטיפ שהם מחליטים להשאיר בנדיבותם לנהג - אכן מועבר לנהג, ולא יכולים להעלות על דעתם כי מחציתו מגיעה לכיסה של גט טקסי".

לדברי התובע הייצוגי, קבוצת התובעים שהוא מייצג כוללת את "כלל הלקוחות של 'גט טקסי' ששילמו לחברה מאוגוסט 2012 בכרטיסי אשראי באמצעות האפליקציה ובחרו באופציה של הוספת טיפ באשראי לנהג. "בניגוד גמור לפרסומיה של 'גט טקסי', לפיהם היא אינה גובה תשלום או עמלה מהמשתמשים בשירותי החברה באמצעות האפליקציה ובכרטיס אשראי - היא אינה גובה תשלום כאמור רק ממשתמשים שבוחרים שלא להשאיר טיפ אוטומטי לנהג, ואילו ממשתמשים שבוחרים להשאיר טיפ לנהג - גובה 'גט טקסי' עמלה המסווה כ'דמי שירות' בשיעור מחצית מסכום הטיפ אותו בחרו להשאיר", נטען בתביעה.

לטענת התובע, הוא ביקש להוסיף טיפ אוטומטי לנהג בשיעור של 12% וכך ציין באפליקציה. ואולם, בסיום אחת מנסיעותיו, שעלותה הייתה 24.3 שקלים, גילה כי הטיפ האוטומטי בסך של 2.92 שקל לא הופיע בקבלה שנתן לו הנהג, שסיפר לו שמחצית מסכום הטיפ נשאר אצל החברה. "התובע הופתע מאוד לשמע הדבר, מאחר והיה משוכנע עד אותו הרגע כי מלוא סכום הטיפ מגיע לנהג, כפי ש'גט טקסי' עצמה ציינה במלים: 'טיפ לנהג'. לו היה התובע יודע כי מחצית מהטיפ מגיע לחברה - היה מן הסתם בוחר להוסיף לנהג את הטיפ במזומן, מאחר ולא היה לו שום עניין שיגיע לחברה", נטען בתביעה.

מחברת גט טקסי נמסר: "חברת גט טקסי לא קיבלה מידע בדבר התביעה, בהנחה ותתקבל כזאת היא תטופל בהתאם".

הפרת התחייבות

"גט טקסי" נוסדה ב-2010 במטרה להעניק ללקוחותיה דרך מהירה וקלה להזמין מונית באמצעות טלפון סלולרי או באמצעות האינטרנט. השירות שמפעילה החברה הוא שירות הזמנת מוניות באמצעות אפליקציה המאפשרת למשתמש להזמין מונית בלחיצת כפתור. תוכנת המחשב של "גט טקסי" מאתרת את המשתמש בזמן אמת על גבי מפה, מזהה את מיקומו ושולחת אליו את המונית הפנויה הקרובה ביותר. עם קבלת הזמנה מקבל המשתמש למכשירו פרטים אודות מיקום המונית שבדרך אליו, זמן הגעה מאושר ופרטים מלאים של הנהג. המשתמשים יכולים לשלם במזומן או באמצעות כרטיס אשראי ללא עמלה.

לפי התביעה, החברה פועלת כיום בארבע מדינות בעולם - ישראל, אנגליה, רוסיה וארה"ב. בהתאם לפרסומיה, נכון למועד הגשת התביעה ישנם 500 אלף משתמשים רשומים המבצעים הזמנות של מוניות באמצעות האפליקציה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בסוף אוקטובר, עד לאחרונה נהגה "גט טקסי" לגזור 50% מכל הטיפים שקיבלו הנהגים באמצעות האפליקציה. תגובתה של החברה להתנהלות מקוממת זו הייתה: "אבסורד להציג את החברה כמי שלוקחת מהטיפים, במקום להעריך את זה שהיא סופגת במלואה את סליקת כרטיסי האשראי היקרה פי כמה מונים".

לפני מספר שבועות הודיעה "גט טקסי" כי החליטה שכל הטיפים שהלקוחות מעניקים לנהגים באמצעות האפליקציה ובמסגרת תשלום בכרטיס אשראי, יגיעו לכיסם של הנהגים בלבד. ואולם, לדברי התובע חברה ממשיכה לקחת לכיסה חלק מסכומי הטיפ.