קפיצה של 39% ברווח הנקי של שטראוס ב-2013

הרווח הנקי הסתכם ב-329 מיליון שקל, רובו בגין תוצאות החברה הבת שטראוס קפה ■ יצרנית החומוס האמריקאית סברה הרוויחה אשתקד 54 מיליון שקל

קבוצת המזון שטראוס סיכמה הבוקר את שנת 2013 עם קפיצה של 39% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-329 מיליון שקל. הרווח ברבעון הרביעי צמח ב-4.5% ל-70 מיליון שקל.

בסיכום שנתי, סבלה שטראוס משינויי מטבע בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל, בעיקר עם הריאל הברזילאי, ואלו משכו את הכנסותיה לירידה מתונה של 0.5%, ל-8.15 מיליארד שקל. בנטרול השפעות מטבע, הכנסות החברה שבשליטת עופרה שטראוס צמחו בקרוב ל-5%.

קבוצת שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל, עם נתח שוק של 11.8% משוק המזון והמשקאות. פעילותה המרכזית של שטראוס בתחום הקפה, האחראית לכמחצית ממכירותיה, ממשיכה למשוך את הקבוצה למעלה, בהובלת השוק בברזיל המהווה 43% מסך מכירות הקפה.

החברה הבת שטראוס קפה נהנתה משיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית, שמשכה לעלייה של 8.5% ברווח הגולמי של הקבוצה כולה, ל-3.1 מיליארד שקל, במקביל לשיפור שיעורו מהמכירות, מ-35.1% ל-38.2%.

השיפור נמשך גם בשורה התפעולית, שקפצה ב-23% ל-769 מיליון שקל, ובעליית שיעורה מהמכירות מ-7.6% ל-9.4%. הרווח התפעולי מפעילות הקפה צמח ב-29% ל-403 מיליון שקל. נתח השוק של שטראוס קפה בברזיל בתחום הקפה הקלוי והטחון עמד על 21.5%.

הנפקת שטראוס קפה מתחממת

שטראוס קפה נמצאת בכותרות בחודשים האחרונים על רקע חילוקי דעות מול שותפתה בחברה - קרן TPG, ולקראת הנפקת הפעילות המתוכננת. מנהלי שטראוס קפה קיימו כבר שני סבבי פגישות עם החתמים בהנפקה - סיטי, ברקליס וגולדמן זאקס, וההערכה היא כי הנפקת שטראוס קפה תצא לפועל עד סוף השנה. מהדוחות עולה כי הרווח הנקי של החברה הבת עמד על 274 מיליון שקל.

זרוע פעילות נוספת בחו"ל שממשיכה לספק תוצאות חיוביות היא מכירות הסלטים והחומוס, המתבצעת באמצעות סברה - שותפות עם קונצרן פפסיקו. מכירות אלה, המתבצעות בעיקר בארה"ב, צמחו בסיכום שנתי ביותר מ-12%, ל-1.1 מיליארד שקל, ובנטרול השפעות מטבע קפצו ביותר מ-20%. גם כאן נרשם שיפור ברווחיות התפעולית, ובשורה התחתונה הרווח הנקי היה 54 מיליון שקל.

במקביל לפופולריות של החומוס, שטראוס מציינת כי אשתקד נרשמה צמיחה חזקה גם במכירות הגוואקמולי (מטבל אבוקדו). נתח השוק של סברה, המובילה בשוק האמריקאי, עומד על 27.5%, ועל פי נתונים ששטראוס מציגה בדוחות, ב-2013 סברה הובילה 68% מצמיחת קטגוריית הממרחים המצוננים וכ-76% מצמיחת קטגוריית החומוס. בפעילות בישראל צמחו מכירות שטראוס ב-3.4% ל-3 מיליארד שקל, ושופרו שיעורי הרווחיות - עם מגמה חיובית גם במכירות בריאות ואיכות חיים (מוצרי חלב, סלטים ועוד) וגם במכירות תענוג והנאה (ממתקים וחטיפים).

תוצאות שטראוס
 תוצאות שטראוס