גילה יאשר הסכם פרטנר-הוט מובייל בתנאים מחמירים

הרשות מתלבטת האם אישור ההסכם יכלול את רשת הדור השלישי. בכל מקרה ההסכם יוגבל בזמן

רשות ההגבלים העסקיים צפויה לאשר עד 7 באפריל את הסכם איחוד הרשתות בין פרטנר והוט מובייל תחת תנאים מחמירים. הרשות בקשה וקבלה כבר מספר פעמים הארכות לאישור העסקה, וככל הנראה היא כבר מתכנסת פחות או יותר בגיבוש התנאים לאישורה. פרטנר והוט מובייל חתמו על הסכם לאיחוד רשתות סלולריות שממתין לאישורים מהרשות וממשרד התקשורת.

בין התנאים שתציב הרשות תהיה התייחסות לפרק הזמן להגבלת שיתוף הפעולה. לא ברור כאן האם מדובר בהגבלת ההסכם בזמן או שתהיה הגבלה שתלויה בעתיד מפת התדרים במדינה. ככל הנראה הרשות לא יודעת לצפות האם למפעילים צפוי מחסור בתדרים ולכן הכרחי לאשר להם לאחד רשתות, אחרת ייפגעו טכנולוגית.

או שאם אין מחסור בתדרים, ייתכן ואין סיבה להסכים לשיתוף פעולה בין הצדדים שלא יהיה מוגבל בזמן. בכל מקרה הרשות מעוניינת להשאיר בידיה כמה שיותר קלפים ביד בגלל אי הוודאות לגבי העתיד, ולכן כך או אחרת ההסכם יהיה מוגבל בזמן.

סוגיה נוספת מרכזית קשורה להסכם שיתוף הפעולה בדור הרביעי: פרטנר והוט מובייל חתמו במסגרת ההסכם ביניהן גם על איחוד ברשתות הדור השלישי, ולא רק ברשתות הדור הרביעי, ולכן נשאלה שאלה האם יש לאפשר איחוד רשתות בדור השלישי והרביעי כאחד.

בדור השלישי הוט מובייל מצרפת את האתרים שלה למערך האתרים של פרטנר. כאן יש בעיה, מכיוון שהוט מובייל לא יכולה להשלים הקמת הרשת שלה בדור השלישי, בגלל שהמדינה כמעט ולא מאפשרת הקמת אתרים סלולריים נוספים. יש לה כיום קרוב לאלף אתרים סלולריים שברור שבחלקם הגדול יפורקו במידה ויהיה הסכם, אבל עדיין החברה חייבת עוד 1,000 אתרים כדי לכסות את כל הארץ, שזו חובתה כלפי המדינה. הוט מובייל טוענת שההסכם שלה עם פרטנר בדור השלישי ובדור הרביעי מכסה על מחויבותה כלפי המדינה.

אם הרשות לא תאפשר שיתוף גם בדור השלישי, זה יהווה סכנה להסכם מכיוון שאז הוט מובייל לא פותרת את הבעיה שיש לה - אי יכולת להמשיך ולעמוד בחובה המוטלת עליה להקמת רשת בפריסה ארצית מלאה. בדור הרביעי הוט מובייל ממילא תישען על הרשת שפרטנר כבר הקימה ותתחלק איתה בעלויות.

לאחר שיאושר הסכם פרטנר-הוט מובייל בתנאים מחמירים, צפויה הרשות לפרסם את החלטתה לגבי הסכם פלאפון-סלקום-גולן טלקום. על פי הערכות, אין סיכוי שההסכם הזה יאושר אפילו לא תחת תנאים מחמירים. הרשות לא מוצאת שום סיבה חשובה דיה כדי לאשר לפלאפון ולסלקום לשתף פעולה בהקמת רשת משותפת, ולכן התוצאה תהיה שמישהי מהן תצטרך להקים רשת משותפת עם גולן טלקום.

בכל מקרה ההסכם יכלול תנאים מחמירים לסנקציות במידה ויופרו התנאים. במקביל, צפוי משרד התקשורת לפרסם בזמן הקרוב את מסמך המדיניות שלו לגבי שיתוף הפעולה בין המפעילים הסלולריים וכיצד הוא רואה את עניין איחוד הרשתות. המשרד פועל לכך שיהיו 3 רשתות סלולריות במדינת ישראל שישמשו את כלל המפעילים, והוא דוחה את הטענות של פלאפון וסלקום לעניין מצוקת התדרים והצורך ביצירת איזון בשוק בין המפעילים, בבחינת אם מאשרים לפרטנר והוט מובייל להקים רשת משותפת, לא ניתן שלא לאשר לפלאפון וסלקום גם כן.

מפרטנר נמסר: "התהליך מול הממונה נמצא בעיצומו והחלטה עדיין לא התקבלה. פרטנר אינה מוסרת כל מידע בנושא".