רכבת חשמלית ראשונה נמסרה לרכבת ישראל

הרכבת החשמלית תאפשר יכולות משופרות בתחום המהירות, קיבולת המושבים ובטיחות הנסיעה

רכבת ראשונה המותאמת להפעלה בחשמל נמסרה ביום ה' לרכבת ישראל. הרכבת החשמלית, שתופעל בקווים החדשים לירושלים וקו עכו-כרמיאל, תאפשר יכולות משופרות בתחום המהירות, קיבולת המושבים ובטיחות הנסיעה.

הרכבות שמפעילה רכבת ישראל כיום הן בעלות 6 קרונות עם כ-750 מקומות ישיבה. המעבר להפעלה בחשמל יאפשר הפעלת רכבות בעלות 8 קרונות וכ-1,030 מקומות ישיבה, גידול של כ-37% במספר מקומות הישיבה.

הקרונות המותאמים לעידן החשמול שופרו בהיבטים בטיחותיים, טכניים ותפעוליים, ובכלל זה: התאמה לנסיעה במנהרות שאורכן מעל ל-2 ק"מ, בין השאר, להפעלה בקו המהיר בין ת"א לירושלים (1A), תוך יישום תקנים אירופאים מתקדמים לבטיחות אש. כמו כן תגדל מהירות הנסיעה המרבית מ-140 ל-160 קמ"ש.

הרכבת שסופקה בסוף השבוע היא הראשונה מתוך הזמנה הכוללת 72 קרונות נוספים המיועדים כולם להפעלה חשמלית ואשר צפויים לספק את המענה הראשוני לקווים שיופעלו בחשמל ב-2018: הקו המהיר לירושלים וקו עכו-כרמיאל. ההזמנה נכללה כאופציה בחוזה שנחתם בין רכבת ישראל וחברת BOMBARDIER, באוקטובר 2010 שבמסגרתו סיפקה האחרונה עד כה 150 קרונות דו-קומתיים מודרניים.

במקביל, מימשה רכבת ישראל את האופציה מול חברת בומברדייה להסבתם של שאר קרונות הרכבת לנסיעה ברשת חשמלית. התהליך צפוי להימשך 4 שנים כאשר בתקופת הביניים, עד לתום הסבת רשת הרכבות לחשמל (הצפוי לשנת 2020) תופעלנה במקביל רכבות חשמליות ודיזל. בתקופה זו הקרונות יהיו דו תכליתיים ויוכלו לפעול גם על ידי קטר דיזל וגם על ידי קטר חשמלי. לפיכך, קרונות הכוח הפועלים על קטרי הדיזל ובהם הגנראטורים שמספקים חשמל למערכות, ימשיכו לפעול עד ל-2020.

מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר מסר כי "המעבר לשיטת הפעלה של רכבת חשמלית, המקובלת בכל המדינות המתקדמות, יהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל תחום הנוגע להפעלת הרכבת והוא הגורם המרכזי ביכולת העתידית של הרכבת להמשיך לצמוח ולהגיע ליעדים חדשים". מנכ"ל בומברדייה ישראל יוסי דסקל אמר כי "חברת בומברדייה תמשיך את מחויבותה העמוקה לרכבת ישראל ותסייע לה באתגרים המורכבים להשגת היעדים של עידן החישמול".