הולכים בעבודה

התקנת הליכונים במקומות העבודה תורמת ליעילות אבל שורפת פחות קלוריות ממה שהייתם חושבים

מחקר שנערך לאחרונה על ידי פרופ' ישראלי מאוניברסיטת מינסוטה, בחן סיטואציה שבה מתקינים הליכונים בתחנות עבודה של עובדים במוסד פיננסי שמבצעים בדרך כלל את עבודתם בישיבה. סגנון חיים "יושבני", שבו אנשים מבלים שעות רבות בישיבה מול מחשב, נחשב לגורם שאחראי לחוליים רבים של העולם המערבי, כולל השמנה, עיוותי שלד ועמוד שדרה, הפרעות בזרימת הדם ועוד.

פרופ' אבנר בן נר וצוותו, החליפו את הכיסאות של העובדים בהליכונים, כאשר גם במצב החדש נהנו העובדים מגישה למחשב, לטלפון ולשולחן כתיבה. כעבור הסתגלות קצרה הצליחו העובדים לבצע את עבודתם בעודם הולכים בקצב של עד 2 מייל לשעה (כ-3.2 קילומטר - הליכה איטית), והם אינם יושבים מול שולחנם כלל. במשך שנה, נבחנה עבודתם ונבחן מצב בריאותם, במקביל לבדיקת רמות הוצאת האנרגיה שלהם שנוטרו על ידי מכשיר מיוחד.

החוקרים גילו כי ההליכונים השפיעו לטובה על הפעילות הגופנית ועל הביצועים בעבודה. השיפור בפעילות הגופנית מאכזב למדי. למרות שהעובדים הלכו כל היום, הם שרפו רק 7%-8% יותר קלוריות מאשר לפני תחילת הניסוי - כ-140 קלוריות עבור אדם ששורף באופן רגיל 2,000 קלוריות ביום. יצוין כי ייתכן שעובדים שהלכו כל היום, ויתרו על ספורט אחרי הצהריים.

הנתון המעניין הוא היעילות בעבודה. ניתן להעריך כי עובד שצריך להתרכז גם בהליכה וגם בעבודה, עלול להיות פחות מרוכז, אולם המחקר גילה דווקא עלייה בפרודוקטיביות. בתחילת הדרך ניכרה ירידה מסוימת, כשהעובדים למדו כיצד לשלב בין הדברים, אולם עם הזמן ניכרה עלייה שנמשכה גם לקראת סוף הניסוי ולאחר שהחידוש בעניין כבר פג מזמן. כנראה שההסבר הוא שההליכה המריצה את העובדים, גם קוגניטיבית. היעילות נמדדה על פני סולם בן 10 רמות, והעובדים ההולכים שיפרו את הציון שלהם בכמעט נקודה שלמה.

המוצר פחות מתאים לאנשי שמנסים לעשות עבודה ידנית מדויקת כמו לשזור חוט למחט, אבל מתאים למי שעיקר עבודתו היא שיחות טלפון וקריאת נתונים, בתוספת מעט כתיבה. בן נר מעריך כי בעתיד, מעסיקים יסכימו להתקין את ההליכונים הללו במשרדים שלהם בעלות שמוערכת בעד 2,000 דולר, כדי לשפר את היעילות - ואולי גם לשכנע את העובדים שאין צורך שילכו הביתה לעשות ספורט, הרי גם את זה אפשר לעשות במשרד. מרוץ העכברים מעולם לא היה מילולי יותר.

יש אונות

הליכה במקום ישיבה במשרד היא דוגמא ל"שינוי סגנון חיים". לפעילות כזו יכולות להיות מגוון השפעות חיוביות, האחת מהן היא ירידה ברמות האין אונות. מסתבר כי שינוי של סגנון חיים - הגברת רמות הפעילות הגופנית, שינוי לטובה בתזונה, הפחתת רמות העישון והמתח הנפשי - יכול להוביל לשובו של התפקוד המיני שנעלם, גם ללא טיפול תרופתי.

הממצא הזה נחשף במסגרת מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת אדלייד באוסטרליה, אשר ציינו כי כבר היום, עוד לפני פרסום המחקר, כ-29% ממקרי האין אונות הממושכים נפתרים ללא תרופות, באמצעות שינויי סגנון חיים.

למרות שאין אונות זכתה עם השנים לתדמית של בעיה שמקורה פסיכולוגי, בפועל הבעיה נובעת לעיתים קרובות מחסימת כלי דם בדרך לפין. שינוי בסגנון החיים שמסייע למניעת מחלות לב ושבץ, יכול לשפר את המצב גם כאן. לעיתים, אין האונות מופיעה שנים רבות לפני שלאדם ישנם סימפטומים פעילות של מחלת לב, ואותו אדם ששינה סגנון חייו כדי להחזיר לעצמו את התפקוד המיני, גם הציל לעצמו את החיים או מנע מעצמו נזקים בריאותיים ארוכי טווח של מחלות לב או שבץ.

התפקוד המיני הוא למעשה אחת הדרכים הכי לא פולשניות לבדוק את התפקוד של מערכת כלי הדם והלב. העובדה שניתן לשפר את המצב בקלות כזו באמצעות שינוי סגנון חיים, היא מעודדת. קשה יותר להראות זאת באמצעות בדיקות של גורמי סיכון בלבד (כמו השמנה או כולסטרול) או בדיקות הדמיה שמבוצעות אחת לזמן מה באופן נקודתי. אך אם מצב התפקוד המיני כה השתפר באמצעות סגנון חיים, ניתן רק להניח שאותו שינוי חיובי מתרחש בתוך הגוף פנימה.