שכר הבכירים: למי שילמה הראל 70 מ' ש' ב-5 שנים?

התשובה: לצמד המנכ"לים המשותפים, שמעון אלקבץ ומישל סיבוני ■ וגם: למרות הפסדי אפריקה, לבייב מזנק לצמרת שיאני שכר עם כ-20 מיליון שקל ב-2013

דוחות אפריקה ישראל שפורסמו היום (א') שלחו את בעל השליטה בחברה, לב לבייב, לצמרת טבלת שיאני השכר ל-2013. עם תגמול ענק בעלות של יותר מ-20 מיליון שקל, תופס לבייב את המקום השני בטבלת השיאנים, בתפקידו כיו"ר אפריקה ישראל ויו"ר החברה הבת אפי פיתוח.

לבייב נהנה אשתקד מחבילת אופציות בהיקף של כ-13 מיליון שקל, המהווה את עיקר עלות העסקתו, בנוסף למשכורת של 4.3 מיליון שקל ומענק של 2.2 מיליון שקל (שטרם שולם). בנטרול החלק ההוני, עלות העסקת לבייב מגיעה ל-7.2 מיליון שקל.

עלות העסקת חמשת המנהלים הבכירים בקבוצת אפריקה ישראל עמדה על קרוב ל-34 מיליון שקל, בשנה אותה סיכמה החברה בהפסד של 75 מיליון שקל. עלות העסקת מנכ"ל החברה, אברהם (נובו) נובוגרוצקי, עמדה על 3.4 מיליון שקל (על דוחות החברה ראו עמ' 8).

צמד המנכ"לים המשותפים של קבוצת הראל, שמעון אלקבץ ומישל סיבוני, זכו אשתקד לשכר בעלות של יותר מ-9 מיליון שקל לכל אחד. משכורתו של סיבוני הגיעה ל-4.4 מיליון שקל, וזו של אלקבץ ל-3.7 מיליון שקל, בנוסף למענקים ותגמולים נוספים. עלות שכרו של אלקבץ כוללת גם מענק של 1.4 מיליון שקל בגין 2012 ששולם לו אשתקד.

בסך הכול מאז מונו השניים לתפקיד המשותף הצטברה עלות העסקתם בחמש שנים (2009-2013) לכ-70 מיליון שקל: 39 מיליון שקל לסיבוני ו-30 מיליון שקל לאלקבץ. עלות העסקת האחים יאיר וגדעון המבורגר וגיסם יואב מנור, מבעלי השליטה בהראל, עמדה על 10.7 מיליון שקל: 4.3 מיליון שקל ליאיר כיו"ר, 3.2 מיליון שקל לגדעון כנשיא וסכום דומה למנור, יו"ר חברה בת. בסה"כ שילמה הראל 45 מיליון שקל לשמונה בכירים בחברה (על דוחות החברה ראו עמ' 4).

1.5 מיליון שקל לאיתן רוב

דוחות חברת בתי הדיור המוגן, מגדלי הים התיכון, שהצטרפה לבורסה לפני כשלושה שבועות, חשפו כי ההנפקה המוצלחת סידרה למנכ"ל הרשת, דורון ארנון, מענק של 3.5 מיליון שקל. יחד עם משכורת של 1.1 מיליון שקל נהנה ארנון אשתקד מתגמולים של 4.6 מיליון שקל.

קרדן ישראל שילמה ליוסף גרינפלד, מבעלי השליטה בקבוצה המכהן כיו"ר, סכום של 2 מיליון שקל - דמי ייעוץ ושכר. מנכ"ל קרדן ישראל איתן רכטר, נהנה מתגמולים של 2.6 מיליון שקל - 1.3 מיליון שקל משכורת והיתרה דמי ייעוץ.

עלות העסקת מאיר שמיר בעלי ומנכ"ל חברת מבטח שמיר עמדה על 3.4 מיליון שקל. ארבעת בני משפחת גוטרייך נהנו מתגמולים שהצטברו ל-6.5 מיליון שקל בחברת טיב טקסטיל שבשליטתם, שסיכמה את 2013 בהפסד של כחצי מיליון שקל, ושלושת בני משפחת רביד נהנו מתגמולים של 5.5 מיליון שקל בחברת המזון ויקטורי שבשליטתם.

חברת הנדל"ן ישראל קנדה שילמה 3 מיליון שקל לחברת קנדה ישראל של צמד בעלי השליטה, אסף טוכמאיר וברק רוזן, עבור דמי ניהול ושירותים נוספים.

חנן מור, יו"ר חברת הנדל"ן חנן מור שבשליטתו, נהנה מתגמולים של 4.4 מיליון שקל - דמי ניהול ומענק.

חברת אלביט טכנולוגיות, שסיכמה את 2013 בהפסד של כ-12 מיליון דולר, שילמה למנכ"ל החברה הבת אינסייטק, קובי וורטמן, 3.7 מיליון שקל: 2.4 מיליון שקל בתגמול מנייתי, והיתרה (1.3 מיליון שקל) כמשכורת. בסך הכול חמשת בכירי אינסייטק (יחד עם וורטמן), נהנו מתגמולים של 10 מיליון שקל, כש-4 מיליון שקל מהסכום הם תגמול מנייתי.

אורי שני, היועץ המיוחד לקבינט הדיור ומקורבו של שר האוצר יאיר לפיד, נהנה אשתקד ממשכורת ותנאים נוספים של 1.5 מיליון שקל בתפקידו כמנכ"ל פולאר השקעות הנמצאת תחת הסדר חוב. את תפקידו בה סיים שני במהלך נובמבר האחרון. איתן רוב, לשעבר ראש רשות המסים, נהנה מתגמולים של 1.5 מיליון שקל, עיקרם דמי ניהול כמנכ"ל חברת ניסקו חשמל, שאינה עומדת באמות המידה להן התחייבה בפני הבנקים.

כמה קיבלו
 כמה קיבלו

שיאני שכר
 שיאני שכר