שכר עובדי הבנקים בשיא: עלות של 30.7 אלף ש' בממוצע

העלייה בעלות השכר - בגלל מנגנון הטייס האוטומטי וחלוקת בונוסים ■ בדיסקונט ממוצע עלות השכר החודשי הגבוה ביותר לעובד - 33 אלף שקל; במקום השני - בנק הפועלים עם עלות שכר ממוצעת של 31.8 אלף שקל

עלות השכר הממוצעת של 46 אלף עובדי המערכת הבנקאית עמדה על 30.7 אלף שקל בחודש בשנת 2013 - שיא כל הזמנים ועלייה של 8% לעומת 2012. העלייה הזאת נרשמה הן בגלל מנגנון הטייס האוטומטי, המביא לזחילה מעלה של 3%-5% בשכר העובדים מדי שנה, והן הודות לבונוסים שחולקו השנה ברוב אם לא בכל הבנקים, על רקע התוצאות החיוביות שרשמו. בשנת 2012 לא חילקו בלאומי ובדיסקונט בונוסים לעובדים, דבר שמשך את הממוצע כלפי מטה.

זו השנה השמינית ש"גלובס" בודק את ממוצע השכר במערכת הבנקאית, הנחשבת מערכת שהשכירים בה מקבלים תנאים מהטובים במשק. השכר נחשב מרכיב מרכזי בהוצאות של הבנקים. רק אשתקד עמדו הוצאות השכר על 17.6 מיליארד שקל, ולכן בבנקים מקדמים בשנים האחרונות תוכניות התייעלות שונות שנועדו לבלום את העלייה בהוצאות האלו (ראו מסגרת).

ממוצע השכר הגבוה ביותר נרשם בבנק דיסקונט, שבו עלות השכר החודשית לעובד עמדה על 33 אלף שקל - עלייה של 10% לעומת 2012. השכר ברוטו עמד בממוצע על 21.1 אלף שקל. העלייה החדה בעלות השכר נובעת בין היתר מכך שהשנה יחולקו בונוסים לעובדים בגין ביצועי 2013. מהנתונים עולה שכל עובד צפוי לקבל בממוצע 22 אלף שקל. כמו כן, אף שהבנק לא גיבש הסכם שכר בשנה שעברה, הוא ביצע הפרשות בגין עליית השכר, כיוון שהעריך כי ההסכם יסתיים בעליית שכר לעובדים.

דיסקונט צפוי ככל הנראה להוביל את טבלת שכר העובדים גם בשנה הבאה, שכן בבנק חתמו בימים האחרונים על הסכם שכר חדש הכולל עלייה של כ-3.25% בשכר - עלייה גבוהה באופן משמעותי מזו הצפויה בבנק הפועלים. נזכיר שדיסקונט הוא הבנק הכי פחות יעיל במערכת הבנקאית. יחס היעילות שלו הוא 77%, כלומר יותר משלושה רבעים מהכנסות הבנק נמחקים בעקבות ההוצאות.

במקום השני בשכר העובדים מדורג בנק הפועלים, עם עלות שכר ממוצעת של 31.8 אלף שקל - עלייה של כ-5% לעומת 2012, שנובעת מהסכם העבודה שנחתם אשתקד. העלייה היא חד-פעמית, שכן ההסכם קובע כי תבוצע עלייה של כ-6% בממוצע שכר הבסיס ולאורך שאר תקופת ההסכם (ארבע שנים) לא יבוצעו העלאות. השכר ברוטו של עובדי הבנק עמד בממוצע על 19.3 אלף שקל, ועובדי הבנק קיבלו השנה בממוצע בונוס של כ-34 אלף שקל בגין תוצאותיו.

לאורך שנים שכר העובדים הגבוה ביותר במערכת הבנקאית נמצא בפועלים ובדיסקונט - וזאת אף שוועדי העובדים שלהם נמצאים כל אחד בקצה אחר של הסקאלה. בדיסקונט, הוועד בראשות ריקי בכר נחשב מיליטנטי למדי, ואילו בפועלים הוועד בראשות יוסי גל נחשב לאורך השנים נוח ומשתף פעולה על ההנהלה ועם תוכניות ההתייעלות שלה. יתרון הגודל של בנק הפועלים, כמו גם הקשר החזק המתקיים בו בין ביצועי הבנק לתגמול העובדים, מאפשר לו להיות הבנק עם רמות השכר מהגבוהות במערכת הבנקאית ומנגד אחד הבנקים היעילים ביותר - הוא מדורג שני ביחס היעילות, אחרי מזרחי טפחות.

הטייס האוטומטי על הכוונת

בנק לאומי מתמקם באמצע הטבלה, עם עלות שכר לעובד שחצתה ב-2013 את ה-30 אלף שקל בחודש והגיעה ל-30.7 אלף שקל, עלייה של 11% לעומת 2012. השכר ברוטו בלאומי עמד השנה בממוצע על 18.5 אלף שקל. בניגוד לשנה שעברה, השנה יחולק בונוס לעובדים, והוא צפוי לעמוד על 23 אלף שקל בממוצע. סיבה נוספת לעלייה בשכר היא מנגנון הטייס האוטומטי, שבהנהלה נחושים להביא לשינויו. בחודשים הקרובים היא תחל לדון עם ועד העובדים בראשות מירי רובינו בהסכם השכר החדש, ורובינו לא צפויה לוותר בקלות.

ממוצע השכר הנמוך ביותר הוא במזרחי טפחות - 26.5 אלף שקל בחודש "בלבד", עלייה של כ-5% לעומת 2012. בבנק הבינלאומי, שסכסוך העבודה בו בין ועד הפקידים בראשות חנוך ליבנה לבין הנהלת הבנק נמשך זה קרוב לשנה, ממוצע עלות השכר עומד על 27.1 אלף שקל בחודש, עלייה של 3.4% לעומת 2012. מדובר בממוצע של כלל עובדי קבוצת הבינלאומי, כלומר, הוא כולל חברות בנות כגון בנק פאג"י ומסד. הסכם השכר בבנק צמוד לזה של לאומי, ועובדי הבנק נהנים מעלייה שנתית של כ-5% בשכרם.

העובדים שנשארו מחוץ לחגיגה

חלק לא מבוטל מעובדי המערכת הבנקאית ודאי יביט בנתונים הללו ולא יבין מה הקשר ביניהם לבין תלוש השכר שהוא מקבל בתחילת החודש. הפער הזה נובע משתי סיבות: האחת היא שהנתונים מתייחסים לעלות השכר, כלומר הם כוללים הפרשות שונות שמבצע הבנק, למשל הפרשות סוציאליות והטבות נוספות שאינן כספיות כמו השתתפות בגני הילדים. בבנקים מעריכים שעלות ההטבות וההפרשות הללו מגיעה ל-80% כמעט מהשכר ברוטו.

הסיבה השנייה היא שאחד המאפיינים המרכזיים של המערכת הבנקאית הוא פערי השכר הגבוהים בין העובדים. ביוני אשתקד פרסם בנק ישראל בראשונה את התפלגות השכר בתוך הבנקים, והנתונים שיקפו היטב את הפערים הגבוהים - בעוד ממוצע עלות השכר בשנת 2012 עמד על 28 אלף שקל בחודש, הרי שהשכר החציוני הגיע ל-17.5 אלף שקל.

כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, המפקח על הבנקים דודו זקן לא מסתפק בפרסום הממוצע במערכת הבנקאית, וכל בנק יצטרך לפרסם מהשנה הבאה באתר האינטרנט שלו את התפלגות נתוני השכר - נתונים שיחשפו עד כמה עמוקים פערי השכר בכל בנק ויציירו תמונת מצב נכונה יותר לשכרם של 46 אלף העובדים במערכת הבנקאית.

שכר העובדים בבנקים
 שכר העובדים בבנקים