חברת הסליקה של טדי שגיא, SafeCharge, גייסה 126 מ' ד'

החברה גייסה 25% יותר ממה שציפתה ■ קיבלה את פרס "המוצר הפיננסי הכי חדשני" בטקס שנערך באחרונה בלונדון

לחיצה על הלינק Investors באתר הבית של SafeCharge לא מובילה לשום מקום. חברת הסליקה, שרק ביום שישי האחרון השלימה את הנפקתה הראשונית בבורסת המשנה הבריטית (AIM) ומנייתה תתחיל להיסחר ביום רביעי הקרוב, כנראה עדיין לא הפנימה שהיא שינתה פאזה מחברה פרטית לציבורית ועליה לשדרג את החלק באתר שלה שאמור לסייע לכל מי שרוצה להשקיע או כבר מושקע במניותיה.

משהו כמו שבוע לאחר ההנפקה הראשונית הישראלית האחרונה (והראשונה של השנה) שבוצעה ב-AIM (זו של XLMedia) - יצאה לפועל ההנפקה השנייה, זו של SafeCharge של המיליארדר טדי שגיא, האיש והפלייטק.

SafeCharge גייסה לקופתה - ההנפקה לא כללה הצעת מכר - 75.8 מיליון ליש"ט (126 מיליון דולר) לפי שווי של 242.6 מיליון ליש"ט (404 מיליון דולר) "אחרי הכסף". התכנון המקורי של החברה היה לגייס "רק" 100 מיליון דולר, אך בחסות הגאות הבלתי פוסקת בשוקי ההון והקאמבק של ה-AIM, גייסה החברה 25% יותר ממה שתכננה אך שוויה בהנפקה נותר זהה לשווי אותו ביקשה מלכתחילה.

כאמור, ביום רביעי הקרוב, 2 באפריל, תחל המניה להיסחר לפי מחיר התחלתי של 162 פני תחת הסימול SAFE.L. כחתם ההנפקה וכ-NOMAD (יועץ ממונה) שימש בנק ההשקעות הבריטי Shore Capital.

SafeCharge היא החברה השנייה ששגיא מנפיק בשוק ההון הבריטי, שמונה שנים אחרי פלייטק (Playtech), שהפכה ברבות הימים לספקית הפלטפורמות מבוססות התוכנה עבור אתרי הימורים מקוונים המובילה בעולם, ונסחרת כעת לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר.

מעסיקה כ-200 עובדים

שגיא (42), כמו במקרה של פלייטק, מנפיק את SafeCharge (בתרגום מילולי, חיוב בטוח) כשבאמתחתו רוב מניות החברה, 97.1% באמצעות נאמנות על שמו - Goodfidelity Trust. לאחר ההנפקה, תרד החזקתו זו ל-66.8% וזה אומר ששווי הונו בחברה עומד על 270 מיליון דולר. שגיא, נזכיר, שווה לפחות 4 מיליארד דולר. יתר המניות (2.9%) מוחזקות על ידי דוד אבגי (David Avgi), מנכ"ל החברה ומי שמוגדר כמייסדה, וזה אומר שווי החזקה "על הנייר" של 8 מיליון דולר.

אבגי, שלפי הידוע מתגורר בבולגריה - בה ממוקמת רוב הפעילות של SafeCharge - מכונה "דודי", והוא נולד וגדל בקריית גת ולמד בתיכון "רוגוזין" שבעיר. SafeCharge, דרך אגב, התאגדה במקלט המס של איי הבתולה אך מכיוון שבעל המניות שלה הוא ישראלי, מנכ"לה ישראלי, רוב הנהלתה הבכירה ישראלית, והיא מעסיקה בארץ כמה עשרות עובדים - אפשר להגדירה כחברה כמעט ישראלית. SafeCharge מעסיקה כ-200 עובדים בבריטניה, קפריסין, בולגריה, אוסטריה וגרמניה.

לפי הודעת החברה בדבר תוצאות ההנפקה, שני ענקי השקעות בריטיים הפכו לבעלי עניין בה: ג'יי.פי מורגן (השלוחה הבריטית) - 6.3% ו-Henderson Global - 5%.

SafeCharge החלה את דרכה בשנת 2006 לאחר שקיבלה רישיון להיות חברת סליקה או כפי שזה נקרא במסמכיה - PCI DSS - דהיינו Payment Card Industry Data Security Standard.

יותר מאוחר רכשה פעילות של חברה אחרת, XT:Commerce האוסטרית שסיפקה פתרונות למסחר אלקטרוני, ואז הפכה למעשה לאחת מחברות הסליקה המובילות באירופה כשהיא מתמקדת, לפחות כעת, בתעשיית ההימורים המקוונים דהיינו מספקת את שירותיה למפעילות הימורים מקוונים מובילות באירופה כמו Gala Coral ו-Rank Digital Gaming ואפילו William Hill שהייתה בעבר שותפתה של פלייטק.

סליקת כרטיסי אשראי, נזכיר, פירושה העברת תשלומים מקונה למוכר, דהיינו תהליך שבמסגרתו הסולק מחויב לזכות את מי שמקבל את התשלום בגין עסקאות שאושרו על ידו ונבדקו מול מנפיק כרטיס האשראי של המשלם. הודות לרישיון לעיל שקיבלה, יכולה SafeCharge לסלוק כרטיסי אשראי של מאסטרקארד, ויזה ואמריקן אקספרס.

יותר ויותר רוכשים באינטרנט

המעבר של הצרכן (ולא רק של המהמר) לרכישות באינטרנט בא לידי ביטוי בשווי העסקאות שסלקה SafeCharge לאורך השנים האחרונות. ב-2010 מדובר היה על 1.6 מיליארד דולר ואילו אשתקד מדובר היה על 4.8 מיליארד דולר. כפועל יוצא, הכנסות החברה עמדו אשתקד על 43.2 מיליון דולר, ובנק ההשקעות שהנפיק את החברה צופה כי השנה הן יעמדו על 61.2 מיליון דולר, ואילו ה-EBITDA יעמוד על 18.1 מיליון דולר לעומת 11.3 מיליון דולר אשתקד.

ההצלחה של SafeCharge קיבלה אישור - אחד מני רבים של התעשייה הפיננסית - בנובמבר אשתקד כשהחברה קיבלה את פרס "המוצר הפיננסי הכי חדשני" בוועידת Forex Magnates (ספק תוכן וחברת מחקר בתעשיית הפורקס) שנערכה בלונדון. בהודעה שיצאה פוסט הזכייה מתואר כיצד SafeCharge "שרפה את הבמה" כשהציגה את פתרונותיה מול באי הוועידה, והתחרתה על הפרס מול 11 חברות אחרות.

safecharge
 safecharge