האוצר: רפורמה במוסר התשלומים, חוץ ממערכת הביטחון

בהזמנות שהיקפן מעל 50 אלף שקל, יוגבל מועד התשלום ל-30 יום ממועד הגשת החשבונית ■ לפיד: ההמלצות ייכנסו לתוקף מיידית

משרדי הממשלה יחויבו לשלם לספקים תוך 24 ימים מיום הוצאת החשבונית, בכל הזמנה בהיקף של עד 50 אלף שקל. כך עולה מרפורמה לשיפור מוסר התשלומים של משרדי הממשלה לספקים, שהציגו היום (ד') נציגי משרד האוצר בוועידת העסקים הקטנים והבינוניים של מידע כנסים, שהתקיימה בת"א. עם זאת, מערכת הביטחון איננה כלולה ברפורמה, כמו גם רשויות ציבוריות, כמו רשויות מקומיות, בתי חולים, חברות ותאגידים ממשלתיים.

בכנס הצהיר שר האוצר, יאיר לפיד, כי רוב ההמלצות, שגיבש צוות בראשות החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ייכנסו לתוקף מיידית. על פי ההמלצות, בהזמנות שהיקפן מעל 50 אלף שקל, יוגבל מועד התשלום ל-30 יום ממועד הגשת החשבונית. ההמלצות כוללות גם הקמה של אתר אינטרנט ייעודי לספקים, שיאפשר להם להגיש חשבוניות כחוק, ובכך לקצר באופן משמעותי את ההליך לקליטת החשבוניות במערכת התשלומים של משרדי הממשלה.

באוצר אמרו היום עוד, כי בסוף 2015, עת תושלם ההטמעה של הרפורמה, יוגדר גם מנגנון סדור שישלם פיצוי לספקים במקרה של פיגור במועד התשלום, ובמסגרתו המדינה תישא בריבית פיגורים. במסגרת הטמעת הרפורמה, גורמים מקצועיים במשרדים יעברו הכשרה מקצועית בנושא; יוקם צוות מעקב ליישום הדוח; ויוגבר הפיקוח על פיגורים בימי האשראי לספקים.

עם זאת, ההמלצות לא יחולו על מערכת הביטחון ועל רשויות ציבוריות, כמו בתי חולים, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות שאינן מוגדרות 'זרוע ביצועית' ותאגידים. זאת, חרף מורת הרוח על מוסר התשלומים בחלק מהם.

מנתוני האוצר עולה, כי בשנת 2012 הסתכם היקף ההזמנות של משרדי הממשלה מספקים חיצוניים בכ-25 מיליארד שקל. 85% מההזמנות השנתיות של משרדי הממשלה הן בסכומים של עד 50 אלף שקל. ב-44% מההזמנות נרשם פיגור של עד 10 ימים בתשלום. "מי שעושה עסקים עם המדינה יודע שזו דרמה", אמר לפיד, "זה שינוי הרגלים ושינוי תפיסה. אנחנו מקווים, ונדמה לי שזו תקווה מבוססת, שתהיה לזה השפעה על כל המשק. אם הממשלה משלמת בזמן, זה יחלחל גם למגזר הפרטי".

בארגונים היציגים של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים במשק הביעו שביעות רצון מהרפורמה. נשיא איגוד לשכות המסחר בתל אביב, אוריאל לין, אמר כי "מדובר במהלך בעל חשיבות גדולה, שכן בבסיסו עומד הפסקת הניצול של העסקים הקטנים ויחס של הגינות שלה מחויבים משרדי הממשלה כלפי העסקים הקטנים. יש להקפיד על עקירת השיטה הנהוגה בידי משרדי הממשלה, שדוחים חשבוניות בכל מקרה של שגיאה קטנה בלי להודיע על כך לספקים, ומשתמשים בכך כדי לדחות תשלומים וכדי לטרטר אותם".

גם נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף, בירך. "זו מהפכה של ממש ביחס משרד האוצר לעסקים הקטנים, שתוביל לשיפור משמעותי במוסר התשלומים של המדינה, שהיא הקניין הגדול ביותר במשק. זו בשורה נפלאה לעסק הקטן שסובל תדיר מקשיי נזילות ולא משופע בעודפי מזומנים המסייעים בידו לשרוד, כשהתשלום מקניין ציבורי זה או אחר מתמהמה מלהגיע". לדבריו, "את הבנקים לא מעניין שהמדינה חייבת לנו כסף וכשצריך לשלם משכורות, אך הצ'קים חוזרים ובעל העסק נמצא בבעיה קשה".

נשיא להב, לשכת העצמאים והעסקים הקטנים, אהוד רצאבי, אמר כי הוא "מצפה שהתוכנית תורחב ותחול גם על השלטון המקומי, החברות הממשלתיות והתאגידים הסטטוטוריים שלוקים גם הם בנושא מוסר התשלומים".

עיקרי הרפורמה

24 יום: תקופת האשראי לספקים בהזמנת רכש של עד 50 אלף שקל

30 יום: תקופת האשראי לספקים ברכש של מעל 50 אלף שקל

60 יום: תקופת האשראי לחברות ממשלתיות שמוגדרות "זרוע ביצועית"

סוף 2015: יוקם מנגנון לפיצוי ספקים על פיגור בתשלומים מצד משרדי הממשלה

עבודת משרדי הממשלה מול הספקים תמוחשב ויוקם 'פורטל ספקים' מיוחד

עובדים יוכשרו לעבודה מול ספקים

מוסר התשלומים של משרדי הממשלה
 מוסר התשלומים של משרדי הממשלה