4 מניות שיכולות לתת גז בעקבות התפתחויות אחרונות

משבר הסיפוח של האי קרים דוחף את אירופה לחפש ספק אנרגיה חלופי לרוסיה, ובארה"ב גובר הלחץ הציבורי להגדיל את יצוא הגז לאסיה ולאירופה ■ אילו התפתחויות צפויות בענף הזה, באיזה טווח של זמן, ומי יוכלו ליהנות מכך

חודש מארס הסתיים, ומדדי המניות בעולם נסחרו בתנודתיות גוברת, לאור העלייה במפלס חוסר הוודאות. זו מיוחסת בעיקר למתיחות בין ארה"ב ואירופה לרוסיה, אך גם להאטה בסין ולהמתנה לעונת הדוחות הנפתחת בארה"ב, בה תתבהר השלכת החורף הקשה על התוצאות וכן על תחזיות הרווח לשנה כולה.

בכל אירוע כלכלי או אחר בעולם יש חברות הנפגעות וכאלה הנהנות, כאשר המתיחות האחרונה סביב סיפוח חצי האי קרים חידדה את הצורך בקרב מדינות אירופה למצוא ספק אנרגיה חלופי לרוסיה, המספקת היום כ-30% בממוצע מכלל צרכי האנרגיה של היבשת. רוסיה הינה גם היצואנית השנייה בגודלה בעולם של נפט, והתנהגותה מהווה אתגר פוליטי וכלכלי עוד למדינות רבות אחרות.

הדיונים שמתחילים היום בין ארה"ב ואירופה, וההתלבטות בתוך אירופה לגבי סוגיית הצורך בעצמאות אנרגטית, באים לידי ביטוי במכתב ששלחו ראשי פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה לדובר בית הנבחרים האמריקאי, ג'ון בונהר, בו הם מציינים עד כמה נפגעו ממשבר הגז בשנים 2006 ו-2009. הם דוחקים בארה"ב לקבל החלטות בדבר הגדלת יצוא ה-LNG, באומרם כי אספקת גז מהן לאוקראינה יכולה להיעשות דרכן, ואף בתעריף זול מזה בו מספקת רוסיה לאוקראינה.

בארה"ב, הנמצאת בעיצומה של מהפכת אנרגיה לשימוש גובר בגז פוסילי הזמין להפקה, גוברים הקולות הקוראים לשינוי חקיקה שיאפשר הגדלה של מכסות יצוא גז באופן כללי, ולכלול בהן גם מדינות אשר לארה"ב אין עמם הסכמי סחר חופשי.

כמובן שהחלטה אסטרטגית מצד מדינות אירופה לצמצם את התלות ברוסיה, לא התקבלה, ואף קשה להעריך כי תתקבל בקרוב עקב הצורך בהתאמת תשתיות מסיבית האורכת זמן רב. ואולם, עצם הפוטנציאל העתידי שלח אותנו לבדוק אילו חברות בתחומי הפקת הגז ושינועו, כמו גם תחומים משיקים אחרים, עשויות ליהנות בעתיד משינוי במדיניות האמריקאית.

לחיי הספינות שבדרך

הגידול בביקוש לגז טבעי הינו רב ומתרכז בעיקר בארה"ב ובאסיה, בדגש על סין, שם צומח הביקוש ל-LNG בקצב שצפוי לעמוד השנה על כ-15%. לפי ההערכות, עד שנת 2020 תהפוך סין ליבואנית ה-LNG הגדולה בעולם. לאחר החורף הקשה, מלאי הגז בארה"ב בשפל של 11 שנים, וצפוי לתמוך במחירים. בקנדה, ארה"ב ואוסטרליה אושרו לאחרונה, וצפויות עוד להיות מאושרות, השקעות גדולות בפרויקטי LNG, אולם הבשלתם צפויה רק בשנים 2016-2017. מנגד, הגידול הצפוי ביצוא LPG מארה"ב בשנתיים הקרובות יוצר הזדמנויות לחברות המתמחות בבניית ספינות ובהובלה כבר בטווח הקצר.

ההערכות מדברות על הכפלה של יצוא ה-LPG עד 2016 לעומת 2013, בעיקר לאסיה. לאחר שנה זו צפויה משוואת הביקוש וההיצע של הספינות להתאזן, ובנוסף הרחבת תעלת פנמה תאפשר יצוא גז בדרך מקוצרת לאסיה, מה שעשוי להוריד את תעריפי ההובלה.

השלכותיה של האפשרות להרחבת יצוא אנרגיה מארה"ב בעתיד יתבטאו בחברות בתחומים רחבים, החל בבניית ספינות ייעודיות, הפקה ויצוא גז מארה"ב, יצוא תזקיקים, LPG ו-LNG, ועוד. תחום הפקת הגז בארה"ב נראה מבטיח ללא קשר לשיחות, לאור הגברת השימוש בגז בארה"ב.

עם זאת, תהליך הרחבת היצוא מארה"ב הוא ארוך ובעל השלכות ארוכות טווח. עובדה זו הופכת את ההשקעה בחברות השונות בתחום למתאימה לבעלי אופק השקעה ארוך, וסבלנות לבחון את השינויים הרבים שעוד יעברו על התחום בחודשים ובשנים שלפנינו.

גז
 גז

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם