ציפי לבני: לא נשחרר את האסירים הפלסטינים

ראש צוות המו"מ הישראלי הודיעה כי הפעימה ה-4 בוטלה: "נוצרו תנאים חדשים" ■ הבית הלבן: "זה יוצר אתגרים" ■ עריקאת הציג הדרישות החדשות ובהן שחרור 1,200 אסירים והכרה בכתב במזרח ירושלים כבירה הפלסטינית

"ישראל לא תשחרר אסירים במסגרת הפעימה הרביעית" - כך אמרה הערב (ה') שרת המשפטים והממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים ציפי לבני. לבני הסבירה כי ביטול המהלך נובע בעקבות פנייתם של הפלסטינים להכרה בינלאומית באו"ם.

לבני ציינה כי "ממשלת ישראל פועלת להגיע להסכמות בנוגע שחרורם של האסירים הביטחוניים בשעה שיו"ר הרשות אבו מאזן חתם הסכמים עם 15 אמנות בינלאומיות". שרת המשפטים הדגישה כי שחרור במחבלים בא בתמורה לכך שהפלסטינים לא יבצעו צעדים בינלאומיים - בניגוד למה שקרה בימים האחרונים.

"בעקבות חתימת הפלסטינים על האמנות הבינלאומיות נוצרו תנאים חדשים שאינם מאפשרים לישראל לשחרר את האסירים הביטחוניים במסגרת הפעימה הרביעית", ציינה לבני. השרה הוסיפה כי כעת יאלצו הצדדים לבחון מחדש כיצד ניתן להתקדם במגעים, שהוביל מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי.

בבית הלבן התייחסו הערב להתפתחויות האחרונות במו"מ. דובר הבית הלבן ג'יי קרני סירב לאשר כי ישראל ביטלה באופן רשמי את ביצוע הפעימה הרביעית של שחרור האסירים, אך אמר כי העיכוב בשחרורם "יוצר אתגרים חדשים". עם זאת הדגיש קרני כי "הדיאלוג נותר פתוח".

במקביל, נוקטת ישראל בצעדי ענישה ראשונים נגד הפלסטינים. ההנהגה הפלסטינית עודכנה ביממה האחרונה על כך שהממשלה תנקוט בשורה של צעדים כלכליים, חד-צדדים, בתגובה על המהלכים הפלסטינים בזירה הבינלאומית. בכוונת ישראל לעכב את פעילותה של חברת הסלולר "ווטנייה" - חברה השייכת לבנו של יו"ר הרשות אבו מאזן.

במקביל לביטול הפעימה - הפלסטינים מקשיחים עמדות

בכירים ברשות הפלסטינית הציגו היום תנאים חדשים להמשך המו"מ עם ישראל, ובהם הכרה ישראלית במזרח ירושלים כבירתה של המדינה הפלסטינית ושחרור 1,200 אסירים - כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

על פי הדיווח, בכירי הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת ומחמוד עאלול הציגו שבעה תנאים להמשך המו"מ מעבר לסוף אפריל במהלך פגישה עם בכירים בפת"ח:

■ קבלת איגרת כתובה מראש הממשלה נתניהו, שכוללת הכרה ישראלית בגבולות 67.

■ שחרור של 1,200 אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי, בהם גם מרוואן ברגותי, אחמד סעדאת ופואד שובאקי.

■ הסרת המצור הישראלי על רצועת עזה.

■ הסכמת ישראל לחזרתם של מגורשי כנסיית המולד לגדה המערבית.

■ הפסקת הבנייה הישראלית במזרח ירושלים ופתיחת המוסדות הפלסטיניים שנסגרו בעיר.

■ מתן אישור כניסה ל-15 אלף פלסטינים, במסגרת איחוד משפחות.

■ הפסקת כניסת כוחות צה"ל לשטחי C לביצוע מעצרים וחיסולים.

"אבו מאזן אמר לקרי כי אין בכוונתו לשוב בו מהניסיון להצטרף לאמנות בינלאומיות", אמר עריקאת במהלך הפגישה. עם זאת, עריקאת הוסיף כי הפלסטינים אינם מעוניינים בעימות עם האמריקנים וחתימתו של אבו מאזן על 15 אמנות בינלאומיות מהווה זכות בסיסית.

קרי: "קריסת המו"מ תהיה טרגדיה"

מוקדם יותר היום הזהיר מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי מפני קריסת המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים ואמר כי "זו תהיה טרגדיה לאבד את ההזדמנות הזו". במהלך ביקור שערך באלג'יריה הוסיף קרי: "יש לטפל בבעיות האמיתיות שעומדות בדרך להסכם סופי כולל"‎.

עם זאת, טוען מזכיר המדינה כי השיחות בימים האחרונים הביאו דווקא להתקדמות קלה, לאחר ש"נמצאו פתרונות" לחלק מהשאלות שעלו במהלך החודשים האחרונים בהם התקיימו שיחות. "יש גבול למאמצים שלנו, כי אתה לא יכול להכריח את הסוס לשתות", אמר ורמז לכך שגם וושינגטון מתחילה להרים ידיים.

דבריו של קרי מגיעים לאחר שאמש כינס המתווך האמריקני מרטין אינדיק בירושלים פגישה משולשת דחופה בהשתתפות שרת המשפטים ציפי לבני, העומדת בראש צוות המשא ומתן הישראלי, ומקבילה הפלסטיני סאיב עריקאת. סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה שהפגישה אמש נמשכה תשע שעות, עד ארבע לפנות בוקר, והתנהלה "כמו קרב סוער".