מחקר: "תיקון 20 מוביל לעלייה בשכר הבכירים"

ממחקר של BDO זיו האפט עולה כי תקרות התגמול שאושרו בעקבות חוק שכר הבכירים גבוהות מהשכר שהוענק להם בפועל ב-2012 ■ רו"ח קיבוביץ: "ברגע שהמחוקק מחייב את החברה לגלות מראש את המקסימום שהיא מוכנה לשלם לנושא משרה, לשם הוא שואף"

האם מגמת העלייה בשכר הבכירים כפי שהיא משתקפת מטבלאות שיאני השכר לשנת 2013 , תיבלם בשנים הבאות לאור יישומו של תיקון 20 (חוק שכר הבכירים)? מחקר שערכה רו"ח קרן קיבוביץ, שותפה ומנהלת מחלקת תגמול בכירים וממשל תאגידי ב-BDO זיו האפט, מצביע דווקא על אפשרות הפוכה.

מהנתונים שמציגה קיבוביץ עולה שבחברות מדד ת"א 100 תקרות התגמול שאושרו לבכירים בשנה האחרונה במסגרת תיקון 20 - הן של הרכיב הקבוע והן של המענק - גבוהות יותר בממוצע מאשר השכר שהוענק להם בפועל ב-2012. הפער גדול במיוחד בדרג הסמנכ"לים (ראו טבלה).

המשמעות היא שבעקבות תיקון 20 נוצר דווקא פוטנציאל לעליית שכר. לדברי קיבוביץ "אמנם צריך לחכות עוד שלוש שנים כדי לבחון את השפעת התיקון, אבל כרגע עושה רושם - בעיקר בגלל נושא התקרות - שהוא יוביל לעלייה בשכר הבכירים. ברגע שהמחוקק מחייב את החברה לגלות מראש את המקסימום שהיא מוכנה לשלם לנושא משרה, לשם הוא שואף מלכתחילה. תהליך כזה מוביל בהכרח לעלייה בשכר".

קיבוביץ הציגה את הנתונים בשבוע שעבר בפורום יועצים משפטיים, מזכירי חברות וסמנכ"לי כספים של איגוד החברות הציבוריות. מנכ"ל האיגוד, אילן פלטו, הדגיש שתיקון 20 לא נועד להגביל את שכר הבכירים אלא רק לבנות מדיניות תגמול מסודרת. "כרגע, בגלל שבפועל אנטרופי ורשות ני"ע דורשות תקרה למענק, הרגולטורים פשוט דוחפים בכוח את השכר למעלה", הוא התריע.

תגמול המנהלים
 תגמול המנהלים