הגירעון התכווץ במארס; עלייה של 16.3% במיסי נדל"ן

הגירעון במארס - 2.5 מיליארד שקל; עודף של 100 מיליון שקל מתחילת השנה ■ העודף מוסבר בעיקר בזינוק מהכנסות ממסים, שעלו ריאלית ב-17% במארס והגיעו ל-21.7 מיליארד שקל

ממשלת ישראל רשמה ברבעון הראשון של 2014 עודף תקציבי של 100 מיליון שקל, לעומת גירעון של כ-5 מיליארד שקל אשתקד. פקידי האוצר התקשו להיזכר מתי בפעם האחרונה הממשלה הצליחה להימנע מגירעון ברבעון הראשון של השנה, אם כי לא מדובר באירוע חסר תקדים.

עוד דווח מאגף החשכ"ל, כי הגירעון המצטבר (הגירעון בחודשיים שחלפו) עמד על 2.65% - נמוך משמעותית מהיעד שנקבע בחוק התקציב ועומד על 3%. הגירעון המצטבר נמצא במגמת ירידה מתמשכת ובלתי פוסקת כאשר הוא עמד לפני שנה על 4.4% - ירידה של 40% או של 1.75 נקודות אחוז.

בהקשר הזה, בבנק ישראל מציעים לא להיות שאננים, ומזהירים כי צעד מע"מ אפס לרוכשי דירות ראשונות שאושר בקבינט הדיור בשבוע שעבר יגרום לאובדן של כ-2.5 מיליארד שקל לקופת המדינה, והוא בעל "השלכות פיסקליות". בהקשר הזה, הדגישו בבנק ישראל בפרוטוקול לריבית לחודש מארס שפורסם היום, "את החשיבות של שמירה על מסגרת הגירעון". נזכיר כי בנק ישראל, לרבות הנגידה קרנית פלוג, התנגד לצעד זה. בחודש מארס נרשם גירעון של 2.5 מיליארד שקל, נמוך ב-14% לעומת מארס אשתקד.

הסיבה לצניחה בגירעון טמונה בזינוק בהכנסות ממסים: סך גביית המסים טיפסה במארס בכ-17% (ריאלית), והסתכמה ב-21.7 מיליארד שקל. יתרה מזו, גביית המסים הסתכמה ברבעון הראשון של 2014 ב-66.3 מיליארד שקל - עלייה נומינלית של 15.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

פירוט של גביית מסים ישירים מעלה, כי הגבייה מניכויים עמדה במארס על 6.4 מיליארד שקל - עלייה ריאלית של 7.5% לעומת מארס 2013, כאשר העלייה בגבייה חלה במרבית ענפי המשק. גם בשוק ההון נרשמה עלייה של כ-14% בגבייה לרמה של 330 מיליון שקל, תוך זינוק חד של 45% בגבייה מני"ע המשקף את מגמת הפעילות בשוק ההון. גם הגבייה מחברות ומעצמאים עלתה ועמדה על 4.3 מיליארד שקל. מרשות המסים נמסר, כי רוב העלייה בגבייה נובעת מענף הבנקאות והפיננסים.

גם הגבייה ממיסוי מקרקעין עלתה בקצב דו-ספרתי (כ-16%), והגיעה לכ-697 מיליון שקל. עם זאת, השפעת "מע"מ אפס" צפויה להיות מורגשת במלואה רק באפריל. בהקשר הזה סברו חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, כי "בתקופה הקרובה אנו עשויים לראות האטה זמנית בפעילות בשוק הדירות בשל העדפתם של הרוכשים להמתין להתבהרות התמונה". לפיכך, צפויה התמתנות בגביית מסי מקרקעין בחודש הבא.

גם ההכנסות ממסים עקיפים זינקה: ההכנסות ממע"מ הסתכמו במארס ב-7.9 מיליארד שקל - עלייה ריאלית חדה של 9.4% לעומת מארס 2013, הן כתוצאה מהעלאת שיעור המע"מ והן כתוצאה מהעלייה בשיעורי הצריכה. עוד מציינים ברשות המסים, כי חלה ירידה דרמטית של 57% בהכנסות מיבוא דלק כתוצאה ממעבר של חברת החשמל לשימוש בגז במקום בסולר.

התפתחות הגירעון ב-2013
 התפתחות הגירעון ב-2013