הוועדה לשיפור הבורסה: לאפשר לבנקים להיות עושי שוק

עוד בהמלצות: להפריט את הבורסה, להפחית את המס על רווחי הון ולשקול שינוי זמני המסחר

כשנה אחרי הקמתה: הוועדה הציבורית לשכלול המסחר ועידוד הסחירות הגישה היום את מסקנותיה הסופיות לגבי אופן הטיפול בהתייבשות הבורסה בת"א. בדוח הוועדה, שהוקמה על ידי יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ואשר בראשה עומד פרופ' משה בן חורין, נכללו 21 ההמלצות שפורסמו בדוח הביניים שהגישה הוועדה בספטמבר האחרון.

בראש רשימת הפתרונות להצטמקות מחזורי המסחר והירידה המתמשכת במספר החברות הציבוריות, נמצא הפרטת הבורסה - פתרון אותו הוועדה מציעה ליישם מהר ככל האפשר.

הוועדה מציעה לעבור ממבנה של שותפות למבנה של תאגיד למטרות רווח "באופן המנתק ככל האפשר בין הבעלות לבין החברות, תוך מזעור ניגודי העניינים בין ניהול הבורסה ובין האינטרסים השונים של כל הפעילים בבורסה".

את הנימוק לדחיפות שבשינוי מבנה הבעלות, רעיון שיו"ר הרשות מקדם במרץ בחודשים האחרונים, מספקת הוועדה בכך ששינוי זה "עשוי להביא ליישום מהיר וטבעי של פעולות, לרבות המלצות וועדה זו, אשר יגבירו את האטרקטיביות והתחרותיות של הבורסה בסביבה המקומית והגלובלית".

בנוסף, הוועדה ממליצה לממשלה להפחית את המס על רווחי ההון, מ-25% כיום. זאת, שכן לדעתה "הפחתה של שיעורי המס תעודד חברות לגייס הון בבורסה ועשויה לגרום דווקא לעלייה בתקבולי המס לממשלה מרווחי הון".

שינוי נוסף אותו מציעה הוועדה לשקול הוא מבחינת שעות וימי המסחר בבורסה, כך שיתאימו לשעות המסחר בחו"ל. חברי הוועדה התרשמו כי "היעדר חפיפה מלאה בימי הפעילות של הבורסה בת"א למול הבורסות המרכזיות בעולם, גורם לפערי מידע ולקושי בקרב הפעילים בשוק, להגיב בזמן מתאים למתרחש בשווקים הגלובליים, וכתוצאה מכך לפגיעה בהיקפים ובנזילות של המסחר בבורסה המקומית". עם זאת, הוועדה נמנעה מלקבוע האם יש לשנות את ימי המסחר, והסתפקה בלבחון את התועלת הכרוכה בהחלפת המסחר ביום ראשון עם מסחר ביום שישי, לעומת העלות.

עוד מציעה הוועדה לאפשר לבנקים לסחור במניות. כזכור, בעקבות משבר מניות הבנקים בשנת 1982 נאסר על הבנקים המקומיים לסחור במניות בבורסה. אלא שהוועדה סבורה כי עשיית שוק במניות בבורסה על ידי הבנקים עשויה לשפר את הנזילות, וזאת על אף שהיא "ערה לכך שעשיית השוק במניות על ידי הבנקים מעלה שוב את סוגיית ניגודי העניינים".

אתגר קשה מול בורסות זרות

הפתרונות הנוספים שמציעה הוועדה כוללים, בין היתר, הקמת מאגר שאלות; מסחר במניות הגדולות גם לאחר נעילת המסחר (After Market); שכלול מערכת המסחר בבורסה והרחבת טכנולוגיות ההתקשרות עם ברוקרים זרים; השקת מוצרים פיננסיים חדשים; הקניית מעמד של "חבר בורסה מיוחד" לעושי השוק וסוחרי הנוסטרו הגדולים; עידוד התחרות בתחום הברוקראז'; וכן האפשרות להסיר את מגבלת ההחזקות של הגופים המוסדיים במניות הבנקים, שעומדת כיום על 5%.

כידוע, אחד האתגרים שעומדים בפני הבורסה הוא הגדלת האטרקטיביות שלה בכלל, ולמול בורסות זרות בפרט. לאור העובדה שמחר (ג') צפוי להתקיים באחד העם כנס מיוחד עם שורה של בכירים מחו"ל, כשהמטרה היא לשכנע חברות ישראליות להנפיק את עצמן בבורסת ה-AIM בלונדון - אתגר זה מסתמן כקשה במיוחד.

יו"ר הרשות האוזר אמר היום כי "הבורסה צריכה להיות המקום הטבעי לגיוס הון לטובת התרחבות עסקית ושגשוג החברות. הוועדה עשתה עבודה מצוינת במיפוי הכשלים, ולדעתי כל אחת מההמלצות בדוח שהוגש היום חשובה להשגת המטרה".

עיקרי המלצות ועדת עידוד הסחירות

■ שינוי מבנה הבעלות של הבורסה ממלכ"ר לתאגיד למטרות רווח

■ הפחתת המס על רווחי ההון

■ הפעלת הבורסה בימים שני עד שישי

■ בחינת מסחר במניות ועשיית שוק ע"י בנקים

■ הקמת מאגר השאלות מרכזי וממוחשב

■ עידוד התחרות בתחום הברוקראז' ופעילות שחקני האלגו-טרייד