הבורסה סגרה בירידות; טבע, פריגו והבנקים משכו למטה

טבע סגרה בירידה של 5.5% ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.82 מיליארד שקל ■ קבוצת שראן מכרה מניות דיסקונט בהיקף 250 מיליון שקל ■ מניות "לוויתן" נסחרו על רקע הצפי לסגירת הסכם בין וודסייד לרשות המסים אחרי חג הפסח

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בירידות שערים, על רקע החולשה באירופה ובניו-יורק. היום נפתח המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת אולם מהר מאוד עברו המדדים המובילים לירידות. מחזור המסחר בבורסה המקומית הסתכם בכ-1.82 מיליארד שקל.

הדוח החצי-שנתי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), שהתפרסם היום (ג'), צופה שצמיחת התמ"ג בישראל ב-2015 תגיע לרמה של 3.5%. תחזית הקרן אופטימית יותר מזו של בנק ישראל ממארס השנה שלפיה תצמח כלכלת ישראל בשנה הבאה ב-3% בלבד. דוח הקרן, "הצפי הכלכלי הגלובלי" (World Economic Outlook), מנבא שב-2014 יצמח המשק הישראלי בשיעור של 3.2%. (הצמיחה ב-2013 היתה 3.3%). בנק ישראל מעריך כי הצמיחה ב-2014 תעמוד על 3.1% (2.8% בניכוי השפעת הגז הטבעי).

היום תחל בארה"ב רשמית עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2014 כשחברת אלקואה. תדווח לאחר סיום המסחר בוול סטריט.

הוועדה הציבורית לשכלול המסחר ועידוד הסחירות הגישה אתמול את מסקנותיה הסופיות לגבי אופן הטיפול בהתייבשות הבורסה בת"א. עיקר ההמלצות - שינוי מבנה הבעלות של הבורסה ממלכ"ר לתאגיד למטרות רווח; הפחתת המס על רווחי ההון; הפעלת הבורסה בימים שני עד שישי; בחינת מסחר במניות ועשיית שוק ע"י בנקים; עידוד התחרות בתחום הברוקראז' ופעילות שחקני האלגו-טרייד, ועוד.

אתמול פורסם גם כי ממשלת ישראל רשמה ברבעון הראשון של 2014 עודף תקציבי של 100 מיליון שקל, לעומת גירעון של כ-5 מיליארד שקל אשתקד. בחודש מארס נרשם גירעון של 2.5 מיליארד שקל, נמוך ב-14% לעומת מארס אשתקד. הסיבה לצניחה בגירעון טמונה בזינוק בהכנסות ממסים: סך גביית המסים טיפסה במארס בכ-17% (ריאלית), והסתכמה ב-21.7 מיליארד שקל. גביית המסים הסתכמה ברבעון הראשון של 2014 ב-66.3 מיליארד שקל - עלייה נומינלית של 15.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

האם משרד המשפטים יטרפד יוזמת לפיד בהגבלת שכר הבכירים?

מניות "לוויתן", דלק קידוחים , אבנר ורציו , ריכזו עניין על רקע הצפי לסגירת הסכם ההשקעה במאגר ע"י וודסייד. ל"גלובס" נודע, כי ההסכם בין וודסייד האוסטרלית לרשות המסים צפוי להיסגר אחרי חג הפסח. ואולם, במשק האנרגיה מעריכים כי גם אם יושג בסופו של דבר הסכם עם רשות המסים אין כל ביטחון שבעלי הזכויות ב"לוויתן" יסכימו למכור לוודסייד את הזכויות בתנאים הנוכחיים.

קבוצת שראן מכרה אתמול מחוץ לבורסה מניות דיסקונט בהיקף 250 מיליון שקל (כ-4%), בעיקר למשקיעים מוסדיים. מי שהפיץ את המניות הם סיטי ופסגות. ככל הידוע, קבוצת ברונפמן לא הצטרפה למכירה.

חברת טבע הודיעה היום כי קיבלה ממנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישור לשיווק גרסה גנרית של טבליות ה-Lovaza בארה"ב. טבע מאמינה כי היא החברה הראשונה להגיש (first to file), ונכון לעכשיו היא היחידה שקיבלה את אישור ה- FDA. נכון לסוף 2013, לטבליות היו מכירות של כ-1.1 מיליארד דולר בארה"ב.

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה בהיקף של כ-100 מיליון דולר מלקוח באמריקה הלטינית, לאספקת פתרון משולב בתחום בטחון המולדת. במסגרת החוזה, אשר יבוצע במהלך כשנה אחת, תספק החברה גם מערכת איסוף מודיעין חדשה.

בעלי השליטה בחברת הנדל"ן רוטשטיין מוכרים את עיקר החזקותיהם בחברה, כ-55% מההון, תמורת כ-67 מיליון שקל. עם בעלי השליטה ברוטשטיין נמנים שמואל לבייב, אחיו של איש העסקים לב לבייב, וכן מוריס מלכה, אמילי אמקיה הבר, דני ליפשיץ, משה דהאן ובנימין פיטוסי, המחזיקים בסך הכול חבילה של כ-78% ממניות החברה. בצד הרוכש עומד איש העסקים יצחק מירילשווילי, הנחשב לאחד מהצעירים העשירים ברוסיה ובישראל, לצד אבישי בן חיים, מנכ"ל רוטשטיין.