סקר: מפלגה חברתית בראשות כחלון תגרוף 13 מנדטים

שר התקשורת לשעבר תוקף את הליכוד: "הנושא החברתי התנדף" ■ בחודשים האחרונים גייס כחלון צוותי עבודה מקצועיים ששוקדים על גיבוש תוכניות בנושאים חברתיים ■ סקר "גלובס": כחלון צפוי לקחת מנדטים מכל המפלגות

עכשיו זה סופי: שחקן חברתי חדש בבחירות הבאות בזירה הפוליטית. אחרי הספקולציות, הפרשנויות והניתוחים, הצהיר אתמול (ג') שר התקשורת והרווחה לשעבר, משה כחלון, בקולו כי בכוונתו לשוב לחיים הפוליטיים כבר בבחירות הבאות. כחלון צפוי להתמודד במסגרת פוליטית חדשה בעלת אג'נדה חברתית ולא בליכוד, מפלגת האם, שעליה יש לו ביקורת חריפה. "הליכוד של היום, יש לי קושי גדול לחזור אליו. הליכוד שלי היה זה של מנחם בגין, שייצג גם דרך חברתית: צמצומי פערים, שיקום שכונות, שיקום חברתי, שיקום חינוכי. זה היה ליכוד פרגמטי, שידע גם לעשות שלום כשצריך. אבל הליכוד הזה כבר לא קיים", אמר כחלון בראיון שפורסם ב"ידיעות אחרונות".

לדבריו, בשנים האחרונות הדגל החברתי של הליכוד התקפל. "זה לא סוד שיש לי בליכוד הרבה חברים ששותפים לדעה הזו, שמרגישים כמוני שזה לא הבית שהיה. זה תהליך שהתחזק מ-2011 והנושא החברתי הלך והתנדף. קרה גם משהו במרקם האנושי, שכל מיני גופים השתלטו על הליכוד כי הבינו שזו מפלגת שלטון וצריך להשפיע בתוכה. אני מדבר על הימין הקיצוני שהשתלט על הליכוד".

מאז שנטל את פסק הזמן מהזירה הפוליטית משמש כחלון ראש המכון לרפורמות ומנהיגות במכללת נתניה, ובמקביל הוא מתמקד בגיבוש דרכי פעולה ופתרונות למצוקות חברתיות. בחודשים האחרונים גייס השר לשעבר צוותי עבודה מקצועיים ששוקדים על גיבוש תוכניות בנושאים החברתיים, ובהם הורדת מחירי המים, הפחתת מחירי הדיור, הוזלה במוצרי המזון וכן על רפורמה בתחום הבנקאות. על צוותי העבודה נמנים מומחים, יזמים, פעילים חברתיים ואנשי אקדמיה, ובהם נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' משה מנדלבאום, יועץ בכיר לשעבר לנגיד בנק ישראל, בארי טאף, הממונה על הגבלים עסקיים לשעבר, עו"ד דרור שטרום, ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, עדן בר טל. בתחומי הבנקאות ויוקר המחיה משולבים בצוותי העבודה גם מומחים מהעולם.

על פי התוכנית של כחלון, צוותי העבודה אמורים לסיים את גיבוש התוכניות עוד לפני הבחירות, כך שעם הכרזתו על התמודדות, יוכל להציג פתרונות מוגמרים ומוכנים ליישום. ככל הנראה, מפלגתו החדשה של כחלון תהיה משופעת גורמים מקצועיים בעלי "קבלות" בתחומים חברתיים ותניף את הדגל החברתי.

לוקח מנדטים מכל המפלגות

מסקר מכון הסקרים של רפי סמית שנערך עבור "גלובס" לפני כשבועיים עולה, כי מפלגתו החדשה של כחלון צפויה לגרוף 13 מנדטים, נתון חיובי עבור השר לשעבר, שטרם הקים מפלגה באופן רשמי או הציג אדם אחד ברשימה.

מפלגתו של כחלון, שהוביל את הרפורמה בשוק הסלולר שהביאה לירידת מחירים ניכרת, הופכת על פי הסקר למפלגה השלישית בגודלה תוך שהיא נוגסת בכולם: האג'נדה החברתית שלו מהווה מפלט למאוכזבי יש עתיד, שממנה לוקח שר הרווחה לשעבר שלושה מנדטים; שניים נוספים מקבל כחלון מהבית היהודי של נפתלי בנט; הוא בולע לתוכו את התנועה של ציפי לבני; עוברים אליו שני מנדטים ממפלגת העבודה; ומנדט אחד ממרצ. מי שצריך להיות מודאג יותר מכולם זה יו"ר ש"ס אריה דרעי. כשמפלגתו של כחלון עולה על המגרש, לראשונה מזה 20 שנה חוזרת המפלגה החרדית למספר חד ספרתי של מנדטים לאחר שהיא מאבדת לטובת כחלון שלושה מנדטים.

מבחינה מדינית כחלון הוא איש ימין שנמנה על מורדי שרון והתנגד לתוכנית ההתנתקות, אבל באופן מפתיע הוא שואב את כוחו הפוליטי מהמרכז ומהשמאל. על פי הסקר, דווקא המפלגה שנפגעת הכי פחות היא מפלגת האם שלו, הליכוד, אולם במערכת הפוליטית סבורים שאם יציג כוורת אטרקטיבית, תחל זליגת ראשי סניפים ומועצות, והפער בינו לבין הליכוד יצטמצם.

בראיון ל"ידיעות אחרונות" לא חסך כחלון ביקורת מהתנהלות הממשלה וסיפר על יחסיו עם ראש הממשלה. "יש פה ממשלה בערך 5 שנים ואנחנו רואים תוצאות לא טובות - ביוקר המחייה, בבריחת מוחות, מחירי המזון והדיור. גם נתניהו יודע שאנו חלוקים בנושאים החברתיים. תמכתי במחאה בזמנו, ואני מניח שזה מאוד הרגיז אותו", אמר.

הדברים האלה צריכים להדליק נורה אדומה לנתניהו, שבכישרון רב הצליח להקים עליו עוד אויב בעל כוח פוליטי משמעותי ויוקרה ציבורית. אחרי שוויתר על האפשרות להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת, דחה הצעה להתמנות לשר אוצר, סירב לבקשת נתניהו לשמש יו"ר מרכז הליכוד ולא זכה לעמוד בראש רשות מקרקעי ישראל, נראה שנתניהו יכול לשכוח מהמלצתו של כחלון בפני הנשיא להרכיב את הממשלה הבאה.

בניגוד לנתניהו, שעמו יש לכחלון יחסים קורקטיים בלבד, מערכת יחסיו של השר לשעבר עם שאר מרכיבי הקואליציה, ובהם גם שר החוץ אביגדור ליברמן, טובה בהרבה. כחלון חי בשלום גם עם בנט, הרצוג ולפיד, כמו גם עם שרים אחרים בתוך הליכוד, והיכולת שלו לייצר איתם בריתות גדולה.

המלצתו של כחלון יכולה לשנות את כל המפה הפוליטית. אם מפת המנדטים תראה כמו בסקר "גלובס", כחלון יהיה לשון המאזניים שיכול להושיב את נתניהו על ספסלי האופוזיציה. זו אחת הסיבות לחיבוקים שקיבל כחלון היום מהמערכת הפוליטית. בראיון לגלי צה"ל אמר היום ליברמן: "אני מכיר ומוקיר את כחלון ומברך על חזרתו, בלי קשר לזהות המסגרת שבה יתמודד בבחירות".

בחירות
 בחירות

התוכנית: מלחמה ביוקר המחיה

צוותי העבודה של כחלון שוקדים על כמה תוכניות עבודה בתחומי יוקר המחיה. בתחום הבנקאי שוקד אחד הצוותים על הצעת חוק שתעודד הקמת בנקים אינטרנטיים וקואופרטיביים בישראל. על פי ההצעה, המדינה תסייע בהקמת שני בנקים אינטרנטיים שיספקו שירותי בנקאות קמעונאית מקוונים ללקוחותיהם באמצעות תמיכה של עד 33% ולכל היותר 35מיליון שקל מעלות ההקמה של הבנקים, המוערכת ב-25-30 מיליון דולר. סיוע המדינה יינתן רק על הוצאות ההקמה בפועל ולא יהיה חלק מן ההון העצמי של הבנקים שיוקמו. שני הבנקים האינטרנטיים שיוקמו ויזכו לסיוע הממשלה ייקבעו במכרז שתפרסם המדינה במהלך השנה הבאה. המועמדים להקמת הבנקים יידרשו להוכיח יכולת פיננסית לעמוד בהוצאה של לפחות 75% מהעלות הכרוכה בהקמת בנק אינטרנטי.

גם במחירי הנדל"ן המאמירים מתכוון כחלון להילחם. תוכניתו הראשונית בתחום זה כוללת שלושה שלבים: בשלב הראשון יוכרז מצב חירום לאומי במישור המשפטי. בשלב השני, יוקפאו מחירי הקרקעות לחמש שנים כדי להאיץ בקבלנים לבנות מהר, ובשלב הסופי יופקעו סמכויות הבנייה מהעיריות במטרה לאפשר לזוגות צעירים שעדיין אינם מבוססות לרכוש דירה. לאחר מכן מתכנן כחלון להקים גוף אחד, ברמה הארצית, שירכז את הכוח לבנות בידי משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל ואילו הצעד האחרון הוא לסייע במצבי קיצון לזוגות צעירים שלא מצליחים להחזיר את המשכנתא.

תוכניות נוספות מתגבשות בתחום הפחתת מחירי המים והמזון.