"עדכון מדדי התל בונד ביום א' עשוי לגרום לתנודות חדות"

שוק האג"ח הקונצרני רותח, ובהראל סל מעריכים כי על רקע פרק הזמן הקצר להתארגנות שיהיה הפעם למוצרים העוקבים, צפויים ביום א' מחזורים חריגים

אחרי תשואות חיוביות של כ-2% שהניבו שלושת מדדי התל-בונד המרכזיים מתחילת השנה (תל-בונד 20, 40 ו-60), עדכון הרכבם ביום רביעי הבא (16.4) צפוי לעורר עניין רב ולהגביר את התנודתיות במסחר בהם. בדיקה שביצעו בהראל סל מקבוצת הראל מעלה כי בשל חג פסח שיחול בשבוע הבא, לתעשיית קרנות הנאמנות ותעודות הסל יהיה יום אחד בלבד להיערך לשינויים במדדים, לעומת יותר מיומיים שהיו בעדכונים קודמים.

מועד הפרסום הרשמי של הבורסה אודות ההרכב החדש של המדדים נקבע ליום חמישי הקרוב, ואילו בימים שני ושלישי הבא לא יתקיים מסחר, בשל חג הפסח, כך שלמשקיעים ולמכשירים העוקבים אחר המדדים יהיה רק את יום ראשון להיערך לשינויים.

בסך הכל תעשיית המוצרים עוקבי המדדים מנהלות סכום אדיר של כ-95 מיליארד שקל, ללא תעודות פיקדון, וכ-17 מיליארד שקל מתוך סכום זה מרוכזים במוצרים עוקבי מדדי אג"ח קונצרניות.

בהראל סל מציינים כי "לאור זמן המסחר הקצר בין מועד הפרסום הרשמי לבין מסחר ההתאמות, ולאור המחזורים הדלים המאפיינים את המסחר בימי ראשון, אנו עשויים לחזות בתנודות חדות בסדרות אג"ח שירכזו מחזורי מסחר חריגים".

בשל כך, מזהים שם "הזדמנות ליצירת רווח הון זריז - מבלי שהשוק יספיק לספוג את ההיצעים והביקושים הצפויים".

ורטן לינקובסקי, סוחר בכיר בהראל, ורועי בולצ'ינסקי, מנהל דסק ני"ע ישראליים, מציינים כי "כבר כעת, עוד לפני הפרסום הרשמי של הבורסה, ניתן להקדים ולצפות את השינויים בהרכבי המדדים וכך גם ניתן להיערך לקראת הביקושים וההיצעים".

"ביקושים אדירים לנכסים ובניין"

סדרות האג"ח הנכללות במדדים נדרשות לעמוד במספר תנאים, הנוגעים בין היתר למועדי פידיון, דירוג ועמידה בתשלומים, כאשר הסדרות הנכללות בשלושת מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 הן בעלות שווי השוק הממוצע הגבוה ביותר במועד הקובע לעדכון המדד.

באוגוסט האחרון עדכנה הבורסה את שיטת החישוב של מדדי התל בונד השונים, והשינויים המרכזיים שהכניסה היו מגבלה על כמות הסדרות במדד של כל מנפיק והגבלת המשקל המרבי של כל סדרה במדד.

בהתאם לאותם עדכונים, לינקובסקי ובולצ'ינסקי מעריכים כי למדד התל בונד 20 צפויות להצטרף כעת סדרות האג"ח של נכסים ובנין ד' ומבני תעשיה י"ד, ובצד היוצא ייפרדו מהמדד סדרה 22 של חברת חשמל וסדרה 5 של בזק.

בהראל סל מעריכים כי במסחר הנעילה של יום ראשון הסדרות של מבני תעשיה ונכסים ובנין ירכזו ביקושים אדירים של 265 מיליון שקל ו-140 מיליון שקל בהתאמה, לעומת מחזור יומי ממוצע של כ-7 מיליון שקל בלבד.

בצד ההיצעים, הצפי הוא כי הסדרות המוזכרות של חברת חשמל ושל בזק יבלטו מעל כל היתר, עם היצעים של כ-200 מיליון שקל ושל כ-125 מיליון שקל בהתאמה, לעומת מחזור ממוצע יומי של 7 מיליון שקל בחברת חשמל וכ-3.5 מיליון שקל בבזק.

התשואה הפנימית בתל בונד 20 תעלה

גם הסדרות שיצטרפו למדד התל-בונד 40 צפויות לרכז עניין רב. ביניהן מעריכים בהראל סל כי הביקושים לסדרה ו' של שיכון ובינוי יגיעו ל-115 מיליון שקל וביקושים של כ-85 מיליון שקל צפויים להירשם בסדרות האג"ח של אלוני חץ (ח') וסלקום (ו'). גם בסדרות אלה מחזורי המסחר היומיים עומדים על מיליוני שקלים בודדים.

בהראל סל מעריכים כי בשל הגבלת כמות סדרות האג"ח לכל מנפיק לשתיים במדד התל-בונד 20 וארבע במדד התל-בונד 40, שלוש מסדרות הבנקים של מזרחי טפחות, לאומי מימון ופועלים הנפקות, יוותרו במדד התל-בונד 40, למרות ששווין גבוה יותר משל צמד הסדרות של חברות הנדל"ן המוזכרות.

עניין נוסף אליו מפנים בהראל סל את תשומת הלב הוא הכיוונים ההפוכים הצפויים בשינויי המח"מ ובתשואה הפנימית של התל בונד 20 וה-40:

לפי הערכות הראל סל, התשואה הפנימית בתל בונד 20 תעלה מ-0.72% ל-0.95% והמח"מ יתארך מ-4.3 ל-4.7 שנים, ואילו התשואה הפנימית של התל בונד 40 תרד מ-0.59% ל-0.49% והמח"מ בו ירד מקרוב ל-4 כעת, ל-3.7 שנים לאחר העדכון.

תל בונד
 תל בונד