נחתמו ההסכמים לקראת הפרטת תעש; "הובטח מעמדה"

(עדכון) - יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ניסנקורן: "אנחנו מצילים את החברה. ההסכמים מסדירים את מעמדם של העובדים במסגרת ההפרטה"

צעד נוסף בדרך להפרטת התעשייה הצבאית (תעש): הערב (ד') נחתמו ההסכמים בין הנהלת תעש לבין נציגי העובדים בחברה, במסגרת ההבנות שהושגו כבר לפני מספר חודשים לקראת העמדת החברה הביטחונית שבבעלות המדינה - למכירה.

ההסתדרות, נציגי האוצר ורשות החברות חתמו הערב על ההסכם. בין ההסכמות מדובר בהסכמי פרישה הנוגעים ל-1,170 מעובדי החברה; הסכם קיבוצי עם העובדים שימשיכו לעבוד בשורותיה גם לאחר שתופרט; בהסכם המסדיר את רשת הביטחון שתבטיח את זכויות העובדים בחברה בעת שתהיה בבעלות פרטית בהיקף של כ 830 מיליון שקל ועוד.

חתימה על ההסכמים נעשתה בהשתתפות היו"ר של החברה, האלוף (במיל') אודי אדם, המנכ"ל אבי פלדר, יו"ר ועד עובדי תעש, איציק יהודה ויו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן.

במהלך השבועות האחרונים הושלמו ההליכים בין נציגי העובדים וההסתדרות לבין הנהלת תעש, משרדי האוצר והביטחון כדי להשלים את ניסוח המסמכים לקראת חתימה. בתעש אמרו היום החתימה על ההסכמים תאפשר להוציא לפועל, מידית את תכנית ההפרטה ובשלב ראשון תחל פרישת 1,170 מעובדי החברה. תהליך הפרישה ייעשה באופן מדורג במשך כשנה וחצי ועל בסיס של הפעילות תעש תוקם חברה חדשה, שתקרא "תעש מערכות".

העובדים המועסקים בחברה יזכו לתוספות שכר הכוללות את שני הסכמי השכר האחרון שנחתמו במשק (5% ב-2009 ו-7.25% ב-2011) שלא שולמו לעובדים בעקבות מצבה הפיננסי הקשה של החברה. בנוסף, נחתם הסכם שכר עם העובדים הנותרים בחברה לשנים הבאות הכולל העלאת שכר של 6% בפריסה לשלוש שנים (2% בכל שנה).

תכנית ההפרטה של תעש כוללת גם את העתקת עיקר הפעילות של החברה מרמת השרון, לרמת בקע שבנגב וזאת עד שנת 2020. במסגרת מהלך זה, החברה תפנה קרקעות יקרות באזור ביקוש. בתעש מועסקים כיום כ-3,500 עובדים.

לדברי ניסנקורן, "לאחר ארבע שנים של עבודה מאומצת, ערב חג הפסח הצלחנו להציל את תעש ולייצר תקווה לעתיד החברה בכדי שתהיה מהחברות המובילות בתעשיות הביטחוניות בישראל. אני רוצה להודות מקרב לב לאיציק יהודה, יו"ר ועד עובדי תעש, אשר פעל לאורך כל הדרך מתוך תחושה עמוקה של אחריות ומחויבות ערכית וציונית. בלעדיו הרפורמה החשובה הזו לא הייתה יוצאת לפועל. לצד המסירות של ראש הוועד, ראוי לציין את מעורבותו האישית של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בכל רזי התכנית וגיבושה. שיתוף הפעולה שהוביל בין כל הגורמים המעורבים בתכנית, הצליח, בסופו של דבר, להבטיח את מעמדה של תעש כחוד החנית של בטחון המדינה. ההסתדרות תמשיך ללוות את תכנית ההפרטה במהלך יישומה, על מנת להבטיח את זכויות העובדים ושגשוג החברה".

אבי פלדר, מנכ"ל תעש, ציין כי תעש מתנהלת בשני ראשים במקביל: מאמצים אינטנסיביים להגדלת המכירות ושווקים חדשים במקביל לתהליך הפרטת החברה. פלדר ציין כי "תהליך פרישת העובדים יחל בחודש אפריל וימשך כשנה וחצי. החברה נערכה להעברת הידע שנצבר בחברה משך עשרות שנים לשמירתו והטמעתו במתודולוגיה מוגדרת ותוכנית עבודה מסודרת ולהקמת מערך פרישה לייעוץ והכוונה לטיפול בעובדים הפורשים והסדרת הסכמי הפרישה מול מבטחים".

הממונה על התקציבים, אמיר לוי: "ההסכמים שנחתמו היום יאפשרו לתעש לצאת לדרך חדשה ולממש את הפוטנציאל הגלום בה להפוך לחברה ביטחונית מובילה בדומה לאלביט, רפא"ל והתעשייה האווירית. מעבר תעש לנגב יפנה שטח גדול בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ עליו תוכל לשווק המדינה עשרות אלפי יחידות דיור. ההחלטות אותן קיבלנו אינן פשוטות אך הכרחיות למען הפסקת תלות החברה בכספי משלם המיסים".

מנהל רשות החברות, אורי יוגב: "חתימת ההסכמים היום מבשרת את סיום משבר תעש הנמשך כבר כעשור ואת כניסתה של תעש לעידן חדש של רווחיות וצמיחה תוך מעבר דרומה ושחרור קרקעות חשובות באזורי הביקוש. בעקבות החתימה, תחל רשות החברות בהליך המכירה שיסתיים במהלך שנה הבאה".