סוף לשביתה ברותם; הטבות במיליוני שקלים לכל פורש

בסך הכל תצמצם החברה 115 משרות ■ מנכ"ל כיל דשנים: "נחזק את רותם ונשקיע בה כ-2 מיליארד שקל בשנים הקרובות"

סוף לסכסוך העבודה ברותם אמפרט של כיל אחרי חודש של שביתה: ההנהלה ונציגי העובדים הגיעו להסכמה על "מתווה עיני-ניסנקורן" של ראשי ההסתדרות, יצמצמו 115 תקנים ויעניקו הטבות לעובדים שיפרשו מרצון.

"כבר בתחילת הדרך הציעה כיל לעובדים מעל גיל 57 פרישה מוקדמת בתנאים יוצאים מן הכלל", מסרה היום (ו') החברה. "לאחר פגישה עם מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן הגיעו הצדדים להסכמה שקיבלה את השם 'מתווה עיני/ניסנקורן', שכללה 115 משרות שתצומצמנה, תנאי פרישה שכוללים מענק חודשי קבוע של 21 אלף שקל בממוצע, מענקים ופיצויים אישיים בגובה של 880 אלף שקל, והמשך הפרשות מלאות לפנסיה".

בחודש שעבר פתחו העובדים בשביתה בשל מה שכינו "מהלכיה החד-צדדיים של הנהלת החברה והפרת סיכומים מצדה". ברותם אמפרט, שעוסקת בכריית פוספט במישור רותם, מועסקים כ-1,100 עובדים, ובמסגרת תוכנית התייעלות מקיפה שנעשית בחברה, פרשו לאחרונה משורותיה 103 עובדים. תוכנית הפרישה מרצון סוכמה בשיתוף עם ההסתדרות, אך לטענת העובדים, הנהלת כיל לא מסתפקת בה, ופתחה בהליך לפיטוריהם של 24 עובדים נוספים.

מקורבים להנהלת החברה טענו בזמנו כי הסיבה למשבר ברותם אמפרט היא דרישת העובדים לקלוט כ-40 עובדים חדשים, במקום אלה שפרשו. בהנהלה דחו את הדרישה בטענה שהיא סותרת את ההתייעלות. בעקבות המחלוקת, שבה ההנהלה לתוכניתה המקורית לפיטורי 127 עובדים, כך שבנוסף לאלה שפרשו יפוטרו 24 עובדים נוספים.

כאמור, היום נודע כי הצדדים הסכימו על פרישה של 115 עובדים, קרי תריסר עובדים נוספים על אלה שכבר הסכימו לפרוש.

נסים אדר, מנכ"ל כיל דשנים, מסר כי "אנו נמצאים בפתחו של פרק חדש בחייה של חברת רותם אמפרט נגב. לאחר שהשלמנו פרק חיוני בתוכנית ההתייעלות של החברה, שיהווה את הבסיס לפעילות החברה במשך השנים הקרובות, אנו נכונים להמשיך ולחזק את רותם ולהשקיע בה כ-2 מיליארד שקל בשנים הקרובות לשם פיתוח טכנולוגי והרחבת הפעילות. אולם גם ביום שמח זה של הסכם וחזרה לעבודה אנו יודעים שעתידה של רותם מוטל בספק. מתן כרייה בשדה בריר תבטיח את פעילות החברה למשך 30 השנים הבאות ואילו שלילת הכרייה בשדה בריר תביא לקץ תעשיית הפוספט ולאובדן פרנסה של אלפי משפחות בנגב".

כיל נמצאת במחלוקת מול משרד הבריאות בראשות השרה יעל גרמן סביב הכרייה בשדה בריר שליד ערד, בשל החשש מנזקים סביבתיים ובריאותיים מהכרייה באזור.

אבנר מימון, מנכ"ל כיל ישראל, הוסיף כי "בלית ברירה ובצער קיבלנו את ההחלטה על צמצום המשרות בחברה, אך במקביל לה קיבלנו גם החלטה לנהוג באחריות ובכבוד עם אלה שיאלצו לסיים את עבודתם בחברה, ולכן הצענו כבר ביום הראשון פרישה מוקדמת בתנאים מעולים. למרות שביתה ארוכה ומיותרת העובדים וההנהלה נחושים לפעול ביחד בנחישות ובחריצות כדי להבטיח את המשך קיומה של רותם לעוד שנים רבות. על דבר אחד לא הסכמנו לוותר ולהתפשר וזה על כיבוד כללי המשחק והקוד האתי של החברה".