נעילה חיובית במרבית בורסות אירופה; מניית פיז'ו צנחה 6.3%

מתיחות מתגברת בין רוסיה ואוקראינה ■ הניקיי היפני סיים בירידה של 0.4% ■ מדד MSCI אסיה ירד קלות; רשם בשבוע שעבר את הירידה השבועית החדה מאז יוני 2012

מרבית בורסות אירופה חתמו את המסחר היום (ב'), יומו הראשון של שבוע המסחר העולמי, בעליות שערי, מלבד הבורסה בספרד שסיימה באדום. זאת על רקע מגמה חיובית בוול סטריט וכן עלייה במפלס המתיחות בין רוסיה לאוקראינה.

רוסיה כינסה דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם, לאחר האשמות הדדיות בינה לבין ארה"ב על אלימות הדמים עם אוקראינה שעלתה בחיי אדם. לפי דיווחים, רוסיה כינסה וציידה עשרות אלפי חיילים בגבול עם אוקראינה, כולל מטוסים, טנקים, ארטילריה ויחידות תובלה, בנוסף ל-25 אלף חיילים שכבר נמצאים בשטח חצי האי קרים שסופח לרוסיה. הממשלה באוקראינה הציבה אולטימטום לפעילים הבדלנים תומכי רוסיה: אם לא יעזבו את בנייני הממשל עליהם השתלטו בימים האחרונים - הם יותקפו.

מדדי וול סטריט סגרו ביום שישי האחרון את השבוע בירידות שערים חדות. מדד הנאסד"ק ירד מעל ל-3% - הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2011. הדאו ג'ונס איבד בשבוע החולף 2.3% מערכו. הסיבה - ההורדה הדרמטית של תחזיות הצמיחה עבור רווחי החברות ברבעון השני והשלישי, בייחוד במניות הטכנולוגיה.

בין המניות שבלטו באירופה נציין את פיז'ו-סיטרואן שצנחה לאחר שחשפה תוכנית לקיצוץ הוצאות במטרה לחזור לרווחיות. מניית Glencore Xstrata רשמה עליות במסחר על רקע מכירה של חלקה במכרה נחושת בפרו ב-5.8 מיליארד דולר.

נטייה לירידות באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. ברקע לאווירה השלילית, הנתונים שהצביעו על חולשה בכלכלת סין ברבעון הראשון. התמ"ג הסיני צמח ברבעון הקצב האיטי ביותר מאז 2009 וזה הביא לחששות בקרב המשקיעים כי הבנק המרכזי הסיני יקשיח את ההגבלות על הבנקים לראשונה מזה כשנתיים.

מדד MSCI אסיה יורד קלות במסחר בהונג קונג, לאחר ירידה חדה של 1% בשבוע שעבר - הירידה השבועית החדה מאז יוני 2012 שבה הוא מחק את העליות מאז תחילת 2014.

"אנחנו נשארים בהערכה כי יש לצפות לתיקון מטה של 10-15% השנה", אמר שיין אוליבר, אסטרטג שווקים ב-AMP Capital Investors בסידני. "עם זאת, זה יהיה תיקון שיתרחש בשוק עולה, ולהערכתי עדיין מדובר בהזדמנות קנייה", לדבריו.

בורסת יפן הוסיפה לרדת בעוד 0.4% לאחר שרשמה בשבוע החולף את התשואה השלילית החדה ביותר מאז חודש יוני. מדד Topix היפני נפל 13% מאז תחילת 2014

בין המניות הבולטות נציין את Sharp , שצונחת בחדות בטוקיו לאחר שענקית האלקטרוניקה שמייצרת בין השאר את המסכים לאייפון ולאייפד של אפל הודיעה כי היא בוחנת הנפקת זכויות.

מניית Nippon עולה במסחר לאחר שזכתה להמלצת "קנייה" מבנק UBS, כמו גם מניית טויוטה שמתקנת מעט צניחה של 8.3% בשבוע שעבר.

חברת הכרייה ריו טינטו יורדת ביחד עם רוב מניות המגזר, בעוד שיצרנית המכוניות Chongqing Changan מזנקת ביחד עם רוב מניות חברות הצריכה. החברה דיווחה כי רווחיה ברבעון הראשון זינקו ב-274%.