"מגמת העלייה במחירי השכירויות עלולה להתעצם"

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "לא היו הפתעות של ממש במדד חודש מארס" ■ שמואל בן אריה מפיוניר: "נראה כי נכון להיום אין צפי להורדת ריבית נוספת"

אתמול דיווחה הלמ"ס כי מדד המחירים לצרכן לחודש מארס עלה ב-0.3%. מתחילת השנה המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ירדו ב-0.5% כל אחד.

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, מציין בתגובה לנתונים כי "מדד מארס הינו בדרך כלל הסנונית הראשונה למדדים חיוביים אשר ממשיכים ללוות אותנו עד סוף הקיץ. המדד לא מפתיע ומראה כי המשק מתייצב וכי הצריכה הפרטית חוזרת למסלולה. הוא הושפע בין היתר מעליית מחירי הדלקים והדיור".

"נראה כי נכון להיום אין צפי להורדת ריבית נוספת וכי הוזלת הכסף תמכה בעידוד הצריכה המקומית. הוזלת הכסף באמצעות ריבית נמוכה מופנית כיום בעיקרה לשוק הדיור ועל כן קיימת סבירות גבוהה כי בנק ישראל ומשרד האוצר יטילו הגבלות נוספת על לוקחי המשכנתאות. במידה והנתונים הכלכליים ימשיכו להיראות רע, הצריכה הפרטית לא תגדל והדולר ימשיך להיחלש אל מול השקל, בנק ישראל ייאלץ להוריד את הריבית פעם נוספת".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים כי "לא היו הפתעות של ממש במדד חודש מארס אשר עלה ב-0.3% לעומת התחזית שלנו של 0.2%. חשוב לשים לב שמחירי הדיור במדד (מחירי השכירות) עלו ב-1.2% (חזינו 0.5%) ועלו ב-3.7% ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בשיעור חד יחסית. למרות שאין כמעט גידול בכוח הקנייה של הציבור (בהסתכלות על השכר הריאלי), מחירי השכירות ממשיכים לעלות, מגמה אשר עלולה להתעצם במידה והממשלה לא תזדרז ליישם מדיניות "מע"מ אפס" עבור זוגות צעירים. שוק הנדל"ן נמצא בהקפאה עד לאישור החוק החדש, תופעה אשר מורידה (זמנית) את הביקוש לרכישת דירות ומעלה את הביקוש לשכירות".

בלידר מעריכים כי לא צפוי שינוי בריבית בסוף החודש, זאת על רקע שיפור מסוים במצב הכלכלי ברבעון הראשון, ודאגה גוברת בקרב בכירי בנק ישראל לגבי מדיניות פיסקאלית מרחיבה בשנת 2015.