סוחרי האייפון: זינוק של 713% במסחר במניות בסמארטפונים

מה מניע את נסיקת השימוש במכשירים ניידים לביצוע עסקאות בבורסה בארה"ב, והאם בכלל נכון לנצל את זמינות המסחר הזו? ■ משקיע: "אם אני במכונית ושומע שהדאו עלה ב-300 נקודות, אני עוצר בצד, נכנס לטלפון ומוכר"

אנשים משתמשים כבר מזמן בסמארטפונים שלהם כדי לבדוק מחירי מניות בזמן אמת, אבל בשנה האחרונה הברוקרים הגדולים אומרים שהם רואים עלייה משמעותית במסחר באמצעות המכשירים הללו.

פידליטי אינבטמנטס, חברה שיש לה בערך 15 מיליון חשבונות לקוחות מנויים, אומרת שב-2013 המסחר הנייד, כולל מטאבלטים, עלה ב-63% לעומת השנה הקודמת. האפליקציות הפיננסיות של פידליטי זכו ל-3.6 מיליון הורדות, לפי נתוניה.

לפי ETrade Financial, אשר לה 3 מיליוני לקוחות, שיעורם של אלו מהם המשתמשים במסחר נייד במניות עלה מ-6.5% ב-2012 ל-9.4% ב-2013, ויחצה כנראה את רף 10% בעתיד הקרוב. ברוקרית האינטרנט הזו אומרת ש-80% מהעסקאות באים מטלפונים חכמים.

בין השנים 2010-2013 המסחר באמצעות סמארטפונים וטאבלטים בחברת סקוטרייד זינק ב-713%. לחברה זו יש 2.4 מיליוני לקוחות. בינואר ופברואר השנה המסחר הנייד בסקוטרייד הוכפל ביחס לשנה שעברה.

מה מניע את צמיחת המסחר הנייד? חלק מזה הוא בוודאי ההתקדמות הטכנולוגית, שמחקה את הפער במהירות ובאמינות בין מסחר דרך הטלפון למחשבים נייחים. עליית הטאבלטים, שמאפשרת לסוחרים לא לאמץ את עיניהם בצפייה בצג הטלפון לאורך כל היום, עזרה גם היא ללא ספק.

רבים מן המשקיעים הם כיום בני דור X ודור Y, אומרות חברות הברוקרים, כלומר אנשים שגדלו על טכנולוגיה ובו זמנית הם להוטים לשלוט בחשבונות שלהם בזמן אמת. "מאז המפולת הם רוצים יותר שליטה על חשבונות המסחר שלהם, והמכשירים הניידים מאפשרים את זה", אומר ג'ון מייטוס, סגן נשיא בכיר לניהול מוצרים ב-ETrade.

הרגלי השימוש מראים שעסקאות רבות באות מהסוג של הסוחרים הפעילים, שללא טלפון היו קונים ומוכרים מניות לאורך כל היום. "אנחנו רואים פעילות שהיא עקבית לאורך כל היום", אומרת וליה קרבוני, סגנית נשיאה ליישומים ניידים בפידליטי. מצד שני, "אם יש תזוזה גדולה בשוק, אנחנו רואים קפיצה במתן הוראות בטלפון". משקיעים שמשתמשים ביישום של פידליטי עושים זאת בעקביות, עם 5-10 הוראות מסחר בחודש בממוצע. ETrade מדווחת שהמשקיעים שלה מתארגנים בשעות שלפני פתיחת המסחר בבורסות כדי לסחור מהטלפונים שלהם מאוחר יותר.

"אני אולי לא עוקב אחרי השוק, אבל אם אני במכונית ושומע שדאו עלה ב-300 נקודות, אני יכול לעצור בצד, להיכנס לטלפון ולמכור משהו אם אני רוצה", אומר סוניל קטוולה, לקוח של פידליטי מלונג איילנד, שמעריך שהוא נותן הוראות מסחר באמצעות הטלפון החכם שלו כמה פעמים בחודש.

חברות ברוקרים גדולות ומסועפות יותר, כמו מריל אדג' של בנק אוף אמריקה, וולס פארגו אנד קו וצ'רלס שוואב, מדווחות גם הן על גידול בביקוש של המשקיעים לאופציות מסחר נייד. "הם באמת יכולים לעשות את מה שהם צריכים לעשות בחיי היומיום, ולהיות בעלי גישה מלאה למידע הפיננסי שלהם", אומר פול ויניק מחברת מריל אדג'.

חטיבת הברוקראז' הזו של בנק אוף אמריקה הבחינה בעלייה חדה בשימוש בטלפונים למסחר במניות בשנתיים האחרונות. ב-2013 המסחר הנייד אצלה זינק בכמעט 200%. "10%-20% מכל הוראות המסחר שאנחנו מקבלים באים מיישומים ניידים", אומר ויניק. "לפני שנתיים או שלוש, זה היה עניין של 2%-7%".

הסיכונים האפשריים

האם סוחרי סמארטפונים צפויים יותר לשגות או להגיע להחלטות פזיזות? "יש תמיד סיכוי שהתקשורת לא תעבוד, או שתסחר במניה הלא נכונה בטעות", אומר דייויד הילדר, אנליסט בדרקסל המילטון, שאומר שהוא לא סוחר במניות בודדות. "אם אתה מתחיל לארגן את החיים שלך בהנחה שאתה יכול לסחור בכל מה שמתחשק לך, ומתברר לך שלא יכולת להעביר הוראה בגלל אות חלש של המכשיר במקום מסוים, זה יכול לגרום לבעיות באסטרטגיית ההשקעה שלך".

מחקרים מהעבר הראו שמשקיעים לא מקצועיים, שסוחרים בתדירות גבוהה יותר, נוטים להשיג ביצועים גרועים יותר מאלו שנוקטים אסטרטגיה של קנייה והחזקה. מסחר נייד מקל על המשקיעים לסחור בתדירות גבוהה כזו. אבל חסידי המסחר הנייד טוענים שאלה בעיות שהטכנולוגיה הניידת אינה אחראית להן. "אם אתה הולך לפשל, אתה תפשל גם כשאתה סוחר באמצעות המחשב השולחני שלך", אומר קטוולה.

העברת פקודת מסחר בטלפון החכם כרוכה ברוב המקרים באותו תהליך של מתן הוראה במחשב השולחני. רוב הברוקרים אומרים שאין הפרש זמן בין שני סוגי המסחר, כל עוד התקשורת הסלולרית תקינה. ברוב יישומי המסחר הרגילים, המשתמשים חייבים עדיין לבצע כניסה (Login) בכל פעם שהם שולחים הוראה או רוצים לבדוק את החשבון שלהם. המומחים אומרים שאין קיצורי דרך שיכולים לעקוף את מנגנון האבטחה של המידע והמסחר.

TD Ameritrade Holding, שיש לה 6 מיליון חשבונות של לקוחות, מציעה פלטפורמת מסחר שמיועדת למשתמשים חובבי טכנולוגיה - הם יכולים לבדוק נתונים כמו ממוצעי מחיר נעים ואופציות מסחר, ובו זמנית לסחור באופציות מורכבות, חוזים עתידיים ומט"ח. "התאוצה של צמיחת התקשורת הניידת עולה בהרבה על ההיצע הטכנולוגי", אומרת ניקול שרוד, מנהלת חטיבת התקשורת הניידת ב-TD Ameritrade.

רוב הברוקרים לא מתלהבים לנדב מידע על הרגלי השימוש של הלקוחות שלהם, אבל TD Ameritrade מציעה קצת יותר פירוט. חברה זו אומרת ש-13.4% מסך הוראות המסחר שהיא מקבלת מתבצעים כיום בטלפונים חכמים - 67,000 הוראות מסחר ביום, בערך ממוצע משוער של מעל מיליארד דולר ביום.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014