הצמיחה במלונות בארץ יצאה לחופשה: הרווחים ממשיכים לצנוח

במלונות דן ובישרוטל המצב עוד סביר, אך רווחי רשת רימונים של הכשרת היישוב ורשתות קראון פלאזה והולידיי אין מבית אפריקה ישראל קרסו ■ "קיפאון מתמשך של 15 שנה, וההפסד הוא של המדינה"

נשיא התאחדות המלונות בישראל לשעבר, עמי פדרמן (מבעלי רשת מלונות דן), טען לאחרונה כי "מצב המלונות בארץ טוב, אבל מצב התיירות לא טוב, אנחנו בקיפאון מתמשך של 15 שנה, וההפסד הוא של המדינה".

על אף רמות התפוסה הגבוהות והמחירים הלא זולים, תנאים שאמורים היו למשוך יזמים לתחום, בפועל, טען פדרמן, נמצא הענף בקיפאון מבחינת בנייה והתרחבות והיזמים הישראלים משקיעים בשנים האחרונות יותר בערי אירופה, מאשר בירושלים, בחיפה ובתל-אביב. כך, לדבריו, זינק בעשור האחרון מספר חדרי המלון בבעלות ישראלית באירופה ליותר מ-60 אלף, לעומת כ-46 אלף חדרים בלבד בישראל.

ואכן, נתוני התאחדות המלונות בישראל מראים כי ב-2013 נרשמה עלייה מתונה של פחות מ-2% בסך הלינות בבתי המלון בישראל, ואלה הגיעו ל-22.5 מיליון לינות, בעיקר של ישראלים.

בהתאם לכך, גם תוצאות חברות המלונאות הבורסאיות לשנה זו מלמדות כי 2013 לא תיזכר כמוצלחת במיוחד עבורן, וגם אם הצליחו לשפר את ההכנסות, הרווחיות שלהן במגמת נסיגה.

בולטות לרעה במיוחד תוצאות רשת רימונים של הכשרת היישוב ורשתות קראון פלאזה והולידיי אין מבית אפריקה ישראל, שרווחיהן קרסו אחרי רווחים חד-פעמיים שרשמו ב-2012. לפניכם המספריים המרכזיים של הענף ב-2013, כפי שהם עולים מתוצאות החברות הציבוריות הפועלות בו.

23% הוא שיעור הירידה ברווח הנקי של רשת מלונות דן, שהגיע אשתקד ל-107 מיליון שקל. שיעור הרווחיות התפעולית של רשת דן, הנמצאת בשליטת משפחת פדרמן, נשחק ב-2013 וירד מ-18% ל-15%. בדן מייחסים את השחיקה ברווחיות למבצע "עמוד ענן", שהתרחש בסוף 2012 והשפיע על תחילת 2013, במקביל לעלייה שנרשמה בהוצאות כוח אדם ושחיקת שער הדולר.

הרווח הנקי של המתחרה הגדולה ישרוטל, שבבעלות משפחת לואיס, נחלש ב-8% ל-69 מיליון שקל, אחרי שגם היא סבלה משחיקת הרווחיות התפעולית, ששיעורה ירד מ-11.5% ל-10.4%.

רווחי רשת רימונים (לשעבר מלונות הכשרה), שבשליטת הכשרת היישוב של משפחת נמרודי, קרסו ב-90% לכ-6 מיליון שקל. זאת, אחרי שב-2012 נהנתה הרשת מרווח חד-פעמי גדול של 58 מיליון שקל בשל עסקת מכירת רימונים גלי כנרת, והשלמת רכישת הבעלות המלאה במלון המעיין בנצרת.

רווח דומה לזה של רימונים הציגה מלונות אפריקה ישראל (מאפ"י), שתוצאותיה מצורפים לדוחות נץ מלונות המחזיקה ב-50% ממניותיה. רווחי מאפ"י, המפעילה את רשתות קראון פלאזה והולידיי אין, משקפים צניחה של 86% ביחס לרווח של 43 מיליון שקל שרשמה ב-2012. גם כאן הצניחה מושפעת מאירועים חד-פעמיים (מכירת רכוש ורווחי חברות מוחזקות). תוצאות אלה הובילו לירידה של יותר מ-40% ברווח המצרפי השנתי של 4 חברות המלונאות, ואלה הסתכמו ב-187 מיליון שקל.

13% הוא שיעור הצמיחה בהכנסותיה של רשת ישרוטל, שהגיעו ל-1.1 מיליארד שקל, בתמיכת פתיחת מלונות ישרוטל רויאל ביץ' תל-אביב ומלון כרמים שבקריית ענבים במהלך השנה. יותר ממחצית השיפור בהכנסות מיוחס לשני מלונות אלה, שהחלו לפעול במחצית השנייה של השנה, והיתרה הגיעה משיפור בתפוסה במלונות הקיימים ובתעריפים שגבתה.

מספר החדרים שהפעילה וניהלה רשת ישרוטל צמח ב-2013 ב-10%, ל-4,110 חדרים, ובכך היא עברה את רשת דן, עם 3,830 חדרים. במהלך השנה גם רכשה החברה את מלון ישרוטל טאואר תל-אביב אותו הפעילה, תמורת 156 מיליון שקל, והמשיכה בעבודות להקמת מלון במתחם מכון הסיבים, שבשכונת המושבה הגרמנית בירושלים.

אצל יתר הרשתות, העלייה בהכנסות הייתה מתונה יותר, וסך הכנסות 4 הרשתות צמחו אשתקד ב-6% ל-2.95 מיליארד שקל. דן, שהיא כאמור המתחרה הגדולה של ישרוטל, הציגה עלייה של 3% בהכנסותיה, ובכך הצליחה לשמור על מעמדה כרשת בעלת ההכנסות הגדולות ביותר - 1.14 מיליארד שקל, כ-2.5% יותר מאלה שהציגה ישרוטל.

29% הוא שיעור הצמיחה שהציגה פעילות ההסעדה שמחזיקה רשת דן, במקביל לרשת המלונות. חברת ההסעדה של דן פועלת בעיקר בבסיסי צה"ל ברחבי הארץ, והתרחבותה אשתקד סייעה להציג הכנסות של 154 מיליון שקל, לעומת 119 מיליון שקל ב-2012.

יחד עם זאת, הפעילות עצמה, המתבצעת באמצעות חברת עידית, רשמה ב-2013 הפסד תפעולי של 5.5 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 3 מיליון שקל ב-2012. בדן מייחסים את ההפסדים לתנאי ההסכם מול משרד הביטחון ולהוצאות חד-פעמיות מהרחבת הפעילות, ומציינים כי החברה פועלת לשיפור התוצאות באמצעות הקטנת עלויות והגדלת הפעילות.

76% הוא שיעור התפוסה שהציגה מאפ"י במלונותיה - השיעור הגבוה ביותר מבין 4 החברות, ושיפור ביחס לתפוסה בשיעור של 73.5% שהציגה ב-2012.

המגמה השלילית בתוצאות מאפ"י מראה כי שיפור בפרמטר זה לא מבטיח גם שיפור בתוצאות.

את שיעור התפוסה הנמוך ביותר מבין המתחרות הציגה רשת דן, כ-66%. כאן מדובר בשיפור של פחות מ-1% לעומת שיעור התפוסה הממוצע שהציגה ב-2012.

3.8 מיליון שקל למנכ"ל בן ה-75 תמורת אי תחרות

שיאן השכר בענף המלונאות המקומי הוא מנכ"ל דן הפורש, עמי הירשטיין, שעלות העסקתו אשתקד הגיעה ל-4.4 מיליון שקל. עלות זו מורכבת ממענק של 2.8 מיליון שקל ומשכורת של 1.6 מיליון שקל. הירשטיין פרש מתפקידו בסוף 2013 בתום כהונה של 25 שנה ולאחר פרישתו אישרו לו בעלי מניות מלונות דן תגמולים של 3.8 מיליון שקל, כאשר עיקר הסכום בסך 2.6 מיליון שקל (שטרם נזקף בדוחות), יוענק להירשטיין בן ה-75 בתמורה להתחייבותו שלא להתחרות ברשת, ולא לעסוק בתחום המלונאות במשך שנתיים ממועד סיום כהונתו. נוסף על כך ייהנה הירשטיין מפיצויי פיטורים מוגדלים בהיקף של 1.2 מיליון שקל - 50% יותר ממה שהוא זכאי לו במסגרת הסכם העסקתו. עלות העסקת הירשטיין בחמש השנים האחרונות (2009-2013) הצטברה ליותר מ-20 מיליון שקל.

רשת דן גם שילמה 1.5 מיליון שקל למיכאל פדרמן בתפקידו כיו"ר דן, ו-1.4 מיליון שקל לבן דודו עמי פדרמן, המכהן כסגנו. בסך הכל שילמה דן קרוב ל-10 מיליון שקל לחמשת בכיריה. עלות העסקת חמשת בכירי ישרוטל הגיעה אשתקד ל-9.3 מיליון שקל, ושם שיאן השכר הוא המנכ"ל ליאור רביב, שנהנה ממענק של 1.4 מיליון שקל ומשכורת של 1.9 מיליון שקל.

בתי מלון
 בתי מלון