תערוכת יחיד גיבורי-על חלשים

דמות החייל בתערוכת יחיד של ענת גרינברג בבית האמנים בתל-אביב

חיילים בציוריה של ענת גרינברג גדולים וחזקים, חמושים ותקיפים, אך משהו בהם משדר אימה ומצוקה, שבריריות וחרדה. אולי זה הגודל של בדי הקנבס המתוחים, אולי זו דלילות הצבע והשקיפות. בתערוכה שאצר אריה ברקוביץ' שתיפתח בחמישי הקרוב בבית האמנים בתל-אביב, מוצגת סדרת עבודות שנולדה כאשר לתודעתה של גרינברג חלחלה ההבנה שבמשפחתה שלושה חיילים בו זמנית: בעלה יצא למילואים בעת שבתה ובנה משרתים בצבא סדיר.

את החששות, הפחדים והתסכולים שלה היא תרגמה לציורים. "החיילים משמשים אותה כמטאפורה לתרבות הישראלית, שבה קווי גבול של נורמות תרבותיות, חברתיות ומסורתיות מתעמעמים ואלמנטים סותרים כמו הפראי, המוסרי, המופקר וחוסר המוסר פועלים יחד ויוצרים תהליכים בלתי צפויים" כותב ברקוביץ'.

בציוריה מבקרת גרינברג את הצבאיות, את המעבר ה"טבעי" של בני נוער לשירות צבאי, הגוזל מהם את החופש והנעורים, "מטילים אותם לתוך סביבה חדשה ומציאות לא מוכרת להם, לתוך מסגרת צבאית קשוחה ותובענית המעמתת אותם לראשונה עם חיים בצל המוות", היא אומרת.

הבחירה בכותרת "גיבורי על" לתערוכה מאירה בזרקור חד את השניות הישראלית, המחפשת הגנה מאחורי צבא של חיילים שהם באותה עת גם "הילדים של כולנו".

בית האמנים ע"ש זריצקי, אלחריזי 9, תל-אביב; ב'-ה': 10:00-13:00, 17:00-19:00, יום ו': 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00