הבכיר שסידר השקעות לבנקים שבהם עבדה המאהבת שלו

יו"ר צ'יינה ריסורסז, אחד מהקונגלומרטים הגדולים בסין, נעצר בשבוע שעבר בחשד לשחיתות

צ'יינה ריסורסז, הקונגלומרט הממשלתי שהיו"ר שלו נעצר בשבוע שעבר בחשד לשחיתות, הפקיד את הטיפול ברבות מעסקאות בנקאות ההשקעות שלו בידי מוסדות פיננסיים שהעסיקו את האישה שעל פי השמועה הייתה פילגשו של היו"ר.

בשנים 2009-2012 שימש קרדיט סוויס כאחד היועצים הבולטים ביותר בעסקאות הרכישה ופעילות שוק ההון של צ'יינה ריסורסז והחברות-הבנות הרבות שלה, על פי נתוני חברת השירותים הפיננסיים דילוג'יק. תקופה זו חופפת לתקופה שבה העסיק קרדיט סוויס את יאנג ליג'ואן, הידועה גם בשם הלן יאנג - פילגשו לכאורה של יו"ר צ'יינה ריסורסז, סונג לין. לאחר שיאנג עזבה את קרדיט סוויס והצטרפה ל-UBS ב-2012, לא שימש עוד קרדיט סוויס כיועץ באף אחת מהעסקאות שביצעה צ'יינה ריסורסז, על פי נתוני דילוג'יק.

לעומת זאת, קודם להצטרפותה של יאנג ל-UBS ב-2012, שכרה צ'יינה ריסורסז את שירותי הייעוץ של UBS רק לשלוש עסקאות: הנפקה ראשונית לציבור קטנה שנערכה ב-2004, עסקת רכישה קטנה ב-2010 ומכירת אג"ח ב-2011. בשנתיים שלאחר הצטרפותה של יאנג ל-UBS, הוא שימש כחתם משותף בשתי מכירות אג"ח גדולות, וכן כיועץ מפתח בשתי עסקאות הרכישה הגדולות ביותר של חברות ציבוריות בתולדות צ'יינה ריסורסז, המעסיקה 400 אלף בני אדם ומנהלת נכסים בסך 120 מיליארד דולר.

סונג בן ה-51, המכונה גם צ'רלי, נעצר בשבוע שעבר, ופקידי המפלגה הקומוניסטית הממונים על המאבק בשחיתות הכריזו שהוא נחקר בחשד ל"הפרות חמורות של משמעת המפלגה ושל החוק". סונג נעצר ימים ספורים לאחר שעיתונאי בסוכנות הידיעות הרשמית של סין, שינהואה, טען בפומבי שהוא השתמש בפילגשו, יאנג, כ"אפיק" לקבלת סכומי שוחד אדירים וכן להלבנת הון. העיתונאי, וואנג וונז'י, כתב כי סונג "השתמש בהשפעתו" כדי שהבנקים השוויצריים ישכרו את יאנג.

לפני מעצרו הכחיש סונג בהודעה שהועלתה לאתר צ'יינה ריסורסז את המעשים המיוחסים לו. ההודעה כבר הוסרה מהאתר, שממנו נמחקו גם כמעט כל האזכורים של סונג , שעבד בחברה קרוב לשלושים שנה. גם מאתר האינטרנט של הוועדה העצמאית נגד שחיתות בהונג קונג נמחק כל זכר לסונג, שכיהן כיו"ר הוועדה המייעצת לפיתוח אתי בהונג קונג. בהודעה של סונג שהוסרה מהאתר נאמר: "אני סמוך ובטוח כי נהלים עסקיים אתיים ומשטר תאגידי טוב הם אבני היסוד לקיומה של תחרות הוגנת, ולשיפור היתרון התחרותי שלנו".

עד למועד פרסום הכתבה לא ניתן היה להשיג את תגובתה של יאנג. עובדי UBS בהווה ובעבר אמרו כי אינם יודעים היכן היא נמצאת. צ'יינה ריסורסז, קרדיט סוויס ו-UBS סירבו להגיב, אך מקור ב-UBS שביקש לשמור על עילום שם אישר שיאנג הועסקה בבנק, ואמר שהבנק בוחן את הטענות ואת נסיבות שכירתה של יאנג.