"למרות המאמצים להטלת חרם - לישראל כלכלה בת-קיימא"

רוג'ר כהן בטור ב"ניו-יורק טיימס": בזמן שהמערב מזגזג בשל ההתנחלויות - ישראל עושה עסקים עם סין והודו ■ טוען: אין סכנה ליציבותה הכלכלית בשל הכיבוש ■ "השרים של נתניהו בטוחים שאפשר להמשיך עם הכיבוש. הם צודקים"

"למרות כל המאמצים להטלת חרם, משיכת השקעות ותנועת ה-BDS - לישראל יש כלכלה יצירתית ומוצלחת באותה מידה. כן, היא בת-קיימא". כך טוען הפובליציסט רוג'ר כהן בטור בפורסם היום (ה') ב"ניו-יורק טיימס". עם זאת, הוא טוען, כיבוש מתמשך הוא דבר לא מוסרי, ופתרון שתי המדינות הוא הפתרון המועדף.

כהן מציין כי בזמן שהמערב מזגזג עם ישראל בשל ההתנחלויות בגדה המערבית, "אסיה עושה עסקים" - הסחר של ישראל עם סין הגיע ל-8 מיליארד דולר ב-2013, והודו רוכשת ממנה טילי ים-ים, מכ"ם לזיהוי טילים ומערכות תקשורת.

"מאחורי המחסומים והחומות, כשהיא מגובה בחוזק צבאי וביטחון בתמיכה אמריקנית איתנה ובהיותה יציבה דמוקרטית וחדשנית בתחום הטכנולוגיה, לישראל יש את הפוטנציאל להמשיך לאורך זמן את הכיבוש של הגדה המערבית ולשלוט בכמה מיליוני פלסטינים", מציין כהן, וטוען כי אין סיבה להאמין שהשליטה של ישראל בפלסטינים תחלש.

לדבריו, "זה הזמן לרדת מהאמונה שהדבר הזה לא בר-קיימא. זה לא מדויק, ומכסה על האמת הלא נוחה - ההצלחה בת-הקיימא של ישראל".

כהן מבקר את עמדתם של הנשיא אובמה ושר החוץ קרי כי המצב הנוכחי לא יוכל להמשך לעד, ומציין כי "כיבוש מתמשך זה מה שכמה שרים בקואליציה של נתניהו תומכים בו. מגובים בהוכחות, הם בטוחים שאפשר לעשות זאת. הם צודקים".

עם זאת, מצוין בטור, העובדה שניתן להמשיך עם הכיבוש לא אומרת שזה המצב הרצוי. כהן טוען כי שליטה בעם אחר היא דבר שהורס את אמות המוסר, ובוגד ברעיון הציוני ובמגילת העצמאות. "גם אלה אמיתות לא נוחות", הוא כותב, "אך העובדה היא שרוב הישראלים מעדיפים לחיות איתן מאשר להאמין בשלום בר-קיימא עם הפלסטינים. לסמוך על השכנים? כבר ניסינו את זה".

כהן מסכם באומרו כי פתרון שתי המדינות, "הפתרון הטוב לשני העמים", לא יושג עד שרוב בשני הצדדים יאמין שפשרה כואבת למען עתיד טוב יותר עדיפה על ניהול הסכסוך בשם פצעי העבר.