כמה הרוויח אלון מאסק בטסלה, וכמה הוא יכול לקבל?

מנכ"ל יצרנית המכוניות החשמליות לקח לעצמו ב-2013 דולר אחד בודד, ואת יתרת שכרו, שאף הוא שכר מינימום, החזיר לחברה ■ אבל תוכנית אופציות שאושרה לו ב-2012 עשויה להכניס לו מיליארד דולר

מנכ"ל טסלה מוטורס, אלון מוסק, קיבל פחות מ-70 אלף דולר ב-2013. אולם הוא עשוי לגרוף מהחברה הרבה הרבה יותר. לפי מסמכים שהגישה טסלה לרשויות ביום חמישי, הרוויח מוסק משכורת בסיס של 33,280 דולר ב-2013, המינימום הנדרש לפי חוקי קליפורניה. הוא קיבל 36,709 דולר נוספים בבונוסים מהחברה.

לדברי טסלה מוסק, המייסד המיליארדר של פייפאל ושל חברת בניית הטילים SpaceEx, נוטל שכר של דולר אחד בלבד ומחזיר את היתר לחברה.

אולם מוסק עשוי לגרוף יום אחד הרבה יותר מהחברה שאותה סייע לייסד ב-2003. במסגרת חבילת תגמולים שאושרה ב-2012 הוענקו למוסק אופציות לרכוש כמעט 5.3 מיליון מניות של טסלה במחיר של 31.17 דולר למניה.

המניה ננעלה ביום חמישי במחיר של 207.86 דולר, מה שמעניק למניות הללו שווי של יותר ממיליארד דולר. התוכנית אמורה לתגמל את מוסק על פני תקופה של 10 שנים, אולם רק אם החברה תעמוד ביעדי הביצועים שלה.

מאסק לא יוכל למשל לממש את כל האופציות, אלא אם שווי מניות טסלה יגיע לסך של 43.2 מיליארד דולר. כיום שוות המניות של החברה 25.6 מיליארד דולר.

מאסק יצטרך גם לעמוד באבני דרך של ייצור מודל X, רכב הספורט-שטח החשמלי המתוכנן של טסלה, ושל רכב הדור השלישי שלה, שיעלה בסביבות 35 אלף דולר. כיום מייצרת טסלה רק את מודל S סדאן, שמחירה ההתחלתי הוא 70 אלף דולר.

במסמכים שהגישה אומרת טסלה כי כמה מטרות צמיחה הנוגעות לשווי המניה הושגו, אולם אבני הדרך התפעוליות, שהשגתן אמנם סבירה, טרם הושגו, כך שבינתיים לא מומשה אף לא אופציה אחת של מאסק.