מישהו מעתיק התוכן שלכם ברשת? כך תתפסו אותו

את הסטארט-אפ קופיליקס (CopyLeaks) הקימו אלון ימין ויהונתן ביטון ■ אלון הוא בנו של דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל ■ השירות של החברה סורק את הרשת ומודיע לבעלים של הטקסט אם הוא מזהה הפרת זכויות יוצרים

במקרה של דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, התפוח לא נפל רחוק מהעץ. אלון ימין (25), בחר בסביבה עסקית דומה לזו של אביו, כאשר הקים לפני כשנתיים את הסטארט-אפ CopyLeaks. "אני מתייעץ עם אבא שלי והוא עוזר לי עם הכוונה בנוגע לסטארט אפ", מספר ימין הבן.

קופיליקס עוסקת בתחום שמיקרוסופט נפגעה ממנו לא מעט - הפרת זכויות יוצרים. החברה הצעירה מתמודדת עם נישה שונה - איתור של טקסטים שהועתקו. "אני והשותף שלי יהונתן ביטון פיתחנו אלגוריתם למטרה הזו", אומר ימין.

השירות של החברה מאפשר להעלות אליו טקסטים קצרים, ארוכים ואפילו אתרים מלאים. לאחר מכן, השירות מתעדכן בכל פעם שעמוד חדש עולה לאתר. לאחר סריקה של הרשת, קופליקס מודיעה לבעלים של הטקסט אם היא מזהה הפרת זכויות יוצרים.

"אנחנו יודעים גם להגיד אם יש הפרת זכויות לאחר תקופה מסוימת, מכיוון שאנחנו ממשיכים לסרוק את הרשת", אומר ימין.

קופליקס יודעת לסרוק גם עמודים שמוגנים בסיסמא. למשל, אתר כמו הניו יורק טיימס שדורש תשלום עבור כניסה אליו.

כאשר קופליקס מזהה הפרת זכויות יוצרים, היא תעדכן את הבעלים מי האתר שביצע את ההפרה, מה כתובת ה-IP שלו ותחשוף בפניו גם את שמו של המפר - אם ניתן למצוא אותו. לאחר מכן, היא תשלח למבקש השירות צילום מסך של ההפרה עם חותמת דיגיטלית.

האתר עצמו נבנה באנגלית והאלגוריתם פועל בכל השפות. כרגע קופליקס מציעה את השירות בחינם, אבל המודל העסקי שלה בנוי כך שבהמשך השירותים האלו יהיו בתשלום.

הרעיון לקופילקס, למרבה הפלא, לא נולד מאבא של ימין, אלא מהשותף - ביטון, "לשותף שלי יש אתר של העסק המשפחתי. הוא היה מעלה לשם כתבות ומאמרים כבר מגיל צעיר, אבל לא היו מפסיקים להעתיק אותו. זה עיצבן אותו וככה הגיע הרעיון לחפש פתרון לבעיה הזו", אומר ימין.

החברה לא גייסה כסף. "זה בגלל ששנינו מתכנתים", אומר ימין. המצב הזה איפשר לצמד לבנות את האתר בזמנם הפנוי, מבלי להשקיע בכך כסף. "אנחנו חושבים איך להתפתח בעתיד ואז גם נחשוב על גיוס כספי".

מבחינה שיווקית קופיליקס פועלת בעיקר בשיטה של המלצות מפה לאוזן, אבל בנוסף היא מחזיקה חשבון טוויטר והיא מקדמת את עצמה בפורומים. "עוד לא עשינו משהו שיביא את ההמונים", אומר ימין, "אנחנו רוצים לפנות לעורכי דין שמחפשים הפרות זכויות יוצרים, הוצאות לאור ובהמשך גם לאקדמיה שמחפשת העתקות של עבודות".

את ביטון, הכיר ימין במהלך השירות הצבאי ב-8200, לאחר ששניהם שירתו באותו צוות. ביטון (27) המשיך לאחר מכן ללימודי מדעי המחשב במכללת תל חי וימין שוקד בימים אלו על לימודי התואר שלו בכלכלה וניהול באוניברסיטת תל-אביב.

אקזיט ישראלי

לקופליקס יש לאן לשאוף ותחום הפרת זכויות היוצרים רק תופס תאוצה, במיוחד כאשר יותר ויותר אנשים כותבים תוכן ומעלים אותו לאינטרנט.

קופליקס יכולה להסתכל על חברה ישראלית אחרת שפעלה באותו תחום. מי שכבר הצליחה בתחום להגיע להישג בתחום של הפרת זכויות יוצרים היא חברת הסטארט-אפ הישראלית PicScout, שפיתחה פתרון למעקב אחר תמונות המוגנות בזכויות יוצרים באינטרנט ונמכרה באמצע 2011 לחברת Getty Images, שמחזיקה בבעלותה מאגר תמונות ענקי. לפי הערכות שונות, החברה הישראלית נמכרה תמורת כ-20 מיליון דולר.

הטכנולוגיה של פיקסקאוט מזהה את טביעת האצבע הדיגיטלית של תמונות המופיעות ברשת, גם במקרים שבהם התמונות עברו טשטוש או עריכה. לחברה יש שני מוצרים: ImageTracker, טכנולוגיה שמאתרת שימושים בתמונות באינטרנט ומדווחת לבעלי הזכויות על כך, ומוצר בשם ImageExchange - תוסף לדפדפני אינטרנט, שיודע לזהות בזמן אמת תמונות המוגנות בזכויות יוצרים ולהציע למשתמשים אופציה לרכישתן.