ערבות מדינה של 400 מ' ש' לקרנות העסקים הקטנים בבנקים

מתן הערבות שאושרה בוועדת הכספים תאפשר לבנקים להעניק לעסקים הקטנים אשראי בהיקף של 3.5-4 מיליארד שקל

המדינה מרחיבה את הקרן למתן אשראי לעסקים קטנים. ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') הקצאה של 400 מיליון שקל שישמשו ערבות של המדינה לבנקים בקרן לעסקים קטנים. מתן ערבות של 400 מיליון שקל תאפשר לבנקים להעניק לעסקים הקטנים אשראי בהיקף של 3.5-4 מיליארד שקל. ארבעת הבנקים בקרן הם פועלים, מזרחי טפחות, מרכנתיל שבשליטת דיסקונט ואוצר החייל שבשליטת הבינלאומי.

לפני שנתיים בקירוב הסתיים המכרז להעמדת הלוואות במסגרת הקרן לעסקים קטנים ובינוניים של משרד האוצר. הקרן אמורה לפעול במשך 4 שנים, ובמסגרתה ניתנות הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור שנתי של 100 מיליון שקל לכל היותר. האשראי ניתן ללא ערבות בתי העסק; הערבות היחידה היא של המדינה.

התעשיינים מברכים

תוך שנה, מרבית הבנקים כבר סיימו את המכסה הראשונה שקיבלו למתן האשראי, וקיבלו מהמדינה מכסה נוספת, שככל הנראה במרבית הבנקים הסתיימה גם כן, ועל כן ועדת הכספים אישרה כעת סכום נוסף של 400 מיליון שקל, שישמשו ערבות מדינה (ערבות המדינה מהווה 10%-13% מהאשראי שנותנים הבנקים במסגרת הקרן). בהתאחדות התעשיינים טוענים כי עד כה ניתן במסגרת הקרן אשראי בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל, וכאמור כעת מוקצה ערבות נוספת, שעשויה להביא להכפלת סך האשראי הניתן.

"הערבות מאפשרת לבנקים להקל בבקשת הבטוחות מצד בעלי העסקים, שכן הערבות עצמה משמשת בטוחה ואף עשויה להפחית את הריבית שהם דורשים על האשראי שניתן. קיימת חשיבות רבה בסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים שמהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק", אמר בהתייחס להחלטה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

יו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים, ח"כ רוברט אילטוב (הליכוד ביתנו), אמר כי ההחלטה "מהווה בלון חמצן לכמעט 99% מהעסקים במשק, וזאת למרות שסכום זה מהווה רק 5% מהסכום שביקשנו. כספי הקרן אזלו בבנקים עוד ב-2013 מלבד בנק הפועלים, ובפתחה של 2014 לא ניתן היה לקבל סיוע מכספי הקרן הממשלתית". על רקע מחנק האשראי, שעליו מדווחים עסקים רבים במשק, קרא ח"כ אילטוב להוסיף ולהרחיב את הקרן כך שתאפשר לבנקים להעמיד הלוואות בהיקף כולל של כ-8 מיליארד שקל.

התעשיינים בירכו היום על החלטת ועדת הכספים שהוביל אליה שר האוצר, יאיר לפיד. "שר האוצר פועל בנחישות לטובת התעשייה הקטנה והבינונית לא רק מדבר", אמר יו"ר האגף למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים, ליאור לוי. "55% מהמפעלים הקטנים והבינוניים דיווחו ברבעון הראשון של השנה על קשיי אשראי, ועל כן הכפלת תקציב הקרן הייתה הכרחית". בישראל יש כ-500 אלף עסקים קטנים; לפי נתונים שהכנסת פרסמה בעבר, עסקים אלה מהווים 45% מהתוצר העסקי. מדי שנה נפתחים בישראל כ-50 אלף עסקים קטנים חדשים, אך רובם לא שורדים - כ-35 אלף מהם נסגרים מדי שנה. הגורם העיקרי לכך נעוץ בהיעדר משאבים פיננסיים להשקעה בפיתוח עסקי ובטכנולוגיה, וכן בתחרות בענפים השונים.