האם על הנחושת בבזק יתאפשר לספק מהירות של 1 ג'יגה?

מסתבר שכן ■ החברה עומדת לצאת בקרוב בניסוי עם אלקטל-לוסנט שיאפשר להגיע למהירות המיוחלת ולחסוך את הצורך בהחלפת הנחושת לטובת סיבים אופטיים לבית

מי שחשב שתשתיות הנחושת המשמשות את חברות הבזק ייעלמו במהרה - טועה. למרות החדירה המהירה של הסיבים האופטיים שמחליפים את קווי הנחושת ברשתות התקשורת בכל העולם, מסתבר שהמפעילים ממשיכים לחפש דרכים לנצל את הנחושת והבשורה בעניין היא ככל הנראה טכנולוגיית ה-G.fast, שתאפשר לחברות הבזק לספק מהירויות של 1 ג'יגה סימטרי על קווי הנחושת.

על אף שבסוף השנה תגיע בזק לפריסה של מיליון בתי אב בסיבים אופטיים, צפויה החברה להיכנס לניסוי בטכנולוגיה, ככל הנראה ביחד עם חברת אלקטל-לוסנט, שהיא מובילה את התחום בעולם.

טכנולוגיית ה-G.fast נמצאת בשלבי תקינה אחרונים ועל פי הערכות בתוך זמן קצר של עד שנה, כבר יהיה מוצר מסחרי שניתן יהיה להתחיל לשווקו. הטכנולוגיה מהווה קפיצת מדרגה לחברות הבזק משום שהיא יוצרת קפיצה משמעותית בקצבי המהירות לעומת הטכנולוגיות הקודמות שמבוססות על ה-DSL.

האבולוציה האחרונה בעולם ה-DSL היא טכנולוגיית הווקטורינג שבזק אימצה והיא מסוגלת להעביר מהירויות של עד כ-100 מגה ביט בשנייה. הוקטורינג בבזק נועד להרחיב את מספר הלקוחות שיוכלו לקבל מהירויות שקרובים ל-100 מגה, על גבי הנחושת הקיימת באמצעות החלפת כרטיסים בארון התקשורת הסמוך לבית הלקוח.

ה-G.fast משדרג את המהירות ל-1 ג'יגה תוך שהוא דורש מהמפעילים להתקין בבניין ארון תקשורת שמחובר עם סיב אופטי. המרחק הקצר מארון התקשורת לדירה, מאפשר לספק את המהירות על חוטי הנחושת הקיימים וחוסך את הצורך בהחלפה לסיב אופטי שיגיע עד הדירה.

עניין החלפת הסיב לדירה הוא אחד האתגרים המורכבים של חברות התקשורת. בבניינים רבים, בעיקר הישנים שבהם, ההחלפה עשויה להימשך שעות אם רוצים שהסיב יעבור בתוך הבניין ולעתים קרובות גם לא ניתן לעשות זאת בתוך הבניין ונדרשת פריסה חיצונית. תעלות התקשורת בתוך בניינים רבים גם צרים מדי מלהכיל כמות גדולה של סיבים ולכן השארת הנחושת בבניין באמצעות פתרון כמו ה-G.fast יכול לחסוך למפעילים מאות מיליוני שקלים.

נזכיר כי בעיית הפריסה לדירות ולבתים היא אחד האתגרים הכי קשים שיש לחברת IBC. למרות הנגישות הפשוטה יחסית דרך קווי החשמל, שעליהם יונחו הסיבים האופטיים, הבעיה היא בפריסה בתוך הבניינים. IBC, בטכנולוגיה שבה בחרה, (P2P של סיסקו) צריכה להציב ארון תקשורת גם כן בתוך הבניין וממנו לצאת עם קווי תקשורת לכל דירה (CAT6). כלומר היא לא תגיע עם הסיב האופטי לדירה אלא תניח קו תקשורת שבדרך כלל משתמשים בו בארגונים ואשר מסוגל לספק את המהירויות של 1 גי'גה ומעלה.

לפיכך האתגר של IBC הוא אף יותר מורכב ומסובך מפני שלא בטוח האם תוכל לפרוס את התשתיות בתוך הבניינים דרך התעלות הפנימיות בגלל הקשיים שתוארו, והיא תידרש ככל הנראה לפרוס קווים בבניינים רבים מבחוץ. בכך יש לבזק יתרון גדול באימוץ טכנולוגיית ה- G.fast, וזו הסיבה שהיא מבקשת לעשות ניסוי בטכנולוגיה. מניסיון בעולם של חברות תקשורת שכבר מנסות את הטכנולוגיה בניסויים בשטח, נראה שבזק בדרך לאימוץ הטכנולוגיה החדשה.