ישראל במונדיאל: מערכת כחול-לבן תאבטח אצטדיון בברזיל

מוצר של ריסקו יסייע לאבטח את האצטדיון Arena Patanal שיכיל 44 אלף צופים ■ חמי פינצי, סמנכ"ל ריסקו: "הזכייה בהחלט פותחת לנו את התיאבון לקראת האולימפיאדה"

ההישגים של נבחרת ישראל לא הספיקו לה כדי להגיע למונדיאל, אך מערכות ישראליות ינהלו את האבטחה באחד מאצטדיוני הכדורגל החדישים שנבנו בברזיל לקראת משחקי גביע העולם. חברת ריסקו מערכות דיווחה היום (ד') כי השלימה את ההטמעה של מערכות שליטה ובקרה ומערכות אבטחה מתקדמות באצטדיון הכדורגל Arena Patanal שנבנה לרגל משחקי המונדיאל בעיר קויאבה שבברזיל. האצטדיון צפוי להכיל כ-44,000 צופים.

תוכנת שליטה ובקרה (שו"ב), שפיתחה החברה בלי קשר למשחקי המונדיאל, אך עברה התאמות שיאפשרו להציג ביצועים משופרים בברזיל, תאפשר למפעילים לשלוט בו זמנית במספר רב של מערכות אבטחה וביטחון. מלבד שליטה על מערכות אלה, התוכנה שעל בסיסה מופעל חדר השליטה והבקרה המרכזי של האצטדיון - תאפשר לשלוט גם על מערכות הכריזה; התאורה; בקרה על השערים ועל הגישה לאזורים מוגנים שהוגדרו בידי מארגני האירוע סטריליים - כמו יציעי האח"מים; יציעי העיתונאים; עמדות שידור וחדרי הלבשה.

בריסקו אומרים כי לאחר התקנת המערכות בשטח, יוכל צוות התפעול של האצטדיון לשלוט, בו זמנית, בלא פחות מ-300 אזורים בתוך האצטדיון ומחוצה לו.

בנוסף למערכות השליטה והבקרה שינהלו את הפעילות באצטדיון, ריסקו סיפקה גם את מערכת הבקרה לכניסות אליו - אשר יאפשרו שליטה על מאות דלתות, שערים וסבסבסות (מחסומי כניסה מסתובבים). המערכת תאפשר לווסת את עומס המבקרים, תזהה מבקרים שינסו להסתנן לתחומי האצטדיון באמצעות כרטיסים מזויפים ועוד. בחברה אומרים כי מערכת הבקרה על הכניסות - אושרה בידי פיפ"א לאחר שאנשיו הארגון בדקו אותה.

"הצוותים שלנו שולבו במהלך חיי הפרויקט באצטדיון שבקויאבה - משלב התכנון ועד לשלב היישום. בימים אלה אנו עושים פעולות השלמה כדי לוודא שכל המערכות המשולבות יפעלו בו זמנית וביעילות - כדי להבטיח את ההצלחה של האירוע בלוחות הזמנים הנדרשים", אמר איתן דיקשטיין, מנהל הסניף של ריסקו בברזיל.

"משחקי הרצה"

גורמים בתחום האבטחה העריכו את היקף העסקה של ריסקו באצטדיון הכדורגל בכ-2 מיליון דולר. עלות ההקמה של האצטדיון החדש, נאמדת ב-537 מיליון דולר. מדובר באחד מבין 12 אצטדיוני כדורגל שנבנו - או שופצו - לקראת משחקי גביע העולם בכדורגל שייפתחו בקיץ: "כבר היו באצטדיון כמה משחקי הרצה של קבוצות מברזיל ובמהלכם נבחנו הביצועים של המערכות שלנו והן פעלו כשורה. אפשר לומר בפירוש - אנחנו מוכנים", אמר היום ל"גלובס" סמנכ"ל קבוצת ריסקו, חמי פינצי: "בזמן המשחקים עצמם, צוותי התפעול של האצטדיון יפעילו את המערכות בעצמם ולא יהיה צורך להפעיל בשטח צוותים מטעמנו".

קבוצת ריסקו פעילה בתחומים של מערכות אבטחה ומערכות לשליטה ובקרה מאז סוף שנות ה-70'. אף שהיא מעסיקה כ-700 עובדים, רובם בישראל, הפעילות שלה בארץ נעשית מתחת לרדאר התקשורתי. מעל 95% מהייצור שלה, מופנה לחו"ל, והשוק המרכזי שלה הוא אירופה. ברחבי העולם היא מחזיקה ב-13 סניפים. לפי דן אנד ברסטריט, בשנת 2013 הוערך המחזור של ריסקו ביותר מ-365 מיליון שקל. הבעלים והמייסד של קבוצת ריסקו הוא משה אלקלעי. אתר הפיתוח של החברה נמצא בראשון לציון ומפעל הייצור שלה נמצא באזור התעשייה בקריית גת.

לדברי פינצי: "הזכייה במכרז לאספקת המערכות לאחד מאצטדיוני הכדורגל בברזיל לקראת משחקי המונדיאל הקרובים - בהחלט פותחת לנו את התיאבון לקראת משחקי האולימפיאדה שיתקיימו בעוד כשנתיים בריו. אין סיבה שלא נמנף את האיכויות שלנו הלאה בזכות מוצרים שמוכיחים את עצמם בשוק: זאת החדשנות וזאת האמינות ולא רק המוניטין של ישראל בתחום האבטחה. אם המוצר לא היה טוב - המוניטין הישראלי בתחום הזה לא היה עוזר לנו".

עסקים בברזיל: פוטנציאל גבוה, בעיה של שקיפות

למרות שחברות ישראליות, בעיקר בתחום האבטחה והביטחון, לטשו בשנים האחרונות עיניים אל השקעות הענק של ברזיל לקראת המונדיאל שייפתח בקיץ - גורמים כלכליים ישראליים מודים: פספסנו את הרכבת, אבל לא לגמרי באשמתנו. ישראל מתגאה, ובצדק, בהיותה אחת המדינות המובילות בעולם בתחום אבטחת המולדת (הומלנד סקיוריטי) וגופים רשמיים מטעמה, בעיקר המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה ומכון הייצוא פעלו למען חשיפת החברות שעוסקות בכך ללקוחות בברזיל.

לעיקר הדחיפה נזקקו החברות הקטנות, שאין להן משאבים והיכרות עם חברות ברזילאיות: "זיהינו את הפוטנציאל, אבל החסמים לחברה זרה וחדשה שתיכנס לשוק הזה הם רבים. בחלק מהמקרים חברות ישראליות נתקלו בברזיל בבעיה של שקיפות, בתהליך קבלת החלטות ארוך ומורכב ושיטות מכס שונות שנהוגות במקומות שונים. אפשר היה לעשות הרבה יותר", אומר ל"גלובס" גורם כלכלי בתחום הייצוא.

גורמים כלכליים מציעים לחברות הישראליות שלא הצליחו להבקיע את החסמים הברזילאים, להפיק את הלקחים המתבקשים לקראת משחקי האולימפיאדה שייערכו בריו דה ז'נרו בקיץ 2016: "לחבור לחברות מקומיות, להפגין נוכחות, להיטמע בשוק הברזילאי - וכך יהיה להן הרבה יותר קל להגיע לעסקאות", אמר הגורם.

מלבד קבוצת ריסקו ועוד כמה חברות קטנות ובינוניות שזכו במכרזים שונים בתחומי מערכות השו"ב והמודיעין לקראת המונדיאל, אלביט מערכות דיווחה באחרונה כי תמסור לחיל האוויר הברזילאי את מל"ט הדגל שלה - הרמס 900 שיופעל למען אבטחת אתרי הספורט בימי המונדיאל. למשימת האבטחה יצטרפו מל"טים אחרים של אלביט, שנמכרו בעבר לחיל האוויר הברזילאי, מסוג הרמס 450.