מצעד הסיכומים: מה היה ומה צפוי בהמשך בבורסה בת"א?

אילו מגזרים סבלו מהתחזקות השקל ומי דווקא נהנה ממנו, האם בענפי הנדל"ן והבנייה מתרגשים מהמהלכים של שר האוצר, וכמה באמת סובלות רשתות המזון מהתחרות שעליה מתלוננים שם

הדלק והזיקוק

סיכום השנה בענף: ארבע חברות שיווק הדלקים הגדולות הפועלות בישראל - פז, דלק ישראל, דור אלון וסונול - עברו בשנה החולפת תהליך של התכנסות במטרה לשפר את רמת הרווחיות. בתחום של חברות הזיקוק המרווחים נותרו נמוכים, מה שגרם להן להפסדים.

החברה המפתיעה: אין הפתעות. ארבע חברות הדלק הגדולות רשמו ירידה ברווח התפעולי שלהן (למעט דלק ישראל, וזאת בזכות מכירת נכסים שונים), ואצל כולן שיעור הצמיחה בהכנסות מחנויות הנוחות התמתן.

החברה המאכזבת: בזן. לאחר שנתיים שבהן רשם בית הזיקוק בחיפה הפסדים כבדים, החלה אשתקד הפעלתו של מתקן הפצחן המימני, שעלות הקמתו נאמדה בכ-530 מיליון דולר. הפעלת המתקן, לצד התחלת הזרמת הגז הטבעי ממאגר "תמר" אל בית הזיקוק, הובילה לתקווה כי 2013 תהיה שנת המהפך, אלא שמרווחי הזיקוק נותרו נמוכים, וכך התזרים שייצרה היה נמוך משמעותית מהתחזיות, מה שלא אפשר לה לשרת את חובותיה.

שיאן השכר בענף: אבי בן אסאייג, מנכ"ל דלק ישראל, עם שכר בעלות של 3.9 מיליון שקל, מתוכו כ-2.5 מיליון שקל במזומן.

תחזית ל-2014: חברות הדלק ימשיכו להיאבק בגידול בעלויות השונות, על מנת ולנסות לשפר את רווחיותן. אצל חברות הזיקוק, נראה כי התמונה לא צפויה להשתנות באופן דרמטי, כיוון שעדיין קיים עודף היצע של תזקיקים, שמותיר את מרווחי הזיקוק נמוכים.

חיפושי נפט וגז

סיכום השנה בענף: שנה קשה שהחלה עם אכזבה, לאחר שקידוח "ישי" נמצא לא כלכלי, וזאת למרות שההסתברויות למצוא בו תגלית היו גבוהות במיוחד. אבל זה היה עוד כלום לעומת המכה הכואבת שקיבל הענף בהמשך: באוקטובר דיווחו השותפים בקידוח "ים 3" שנערך בעלות כוללת של כ-180 מיליון דולר, כי הם מפסיקים את מבחני ההפקה לאור הזרימה הנמוכה ממנו.

החברה המפתיעה: כל מי שהשקיע את כספו בחברות ובשותפויות החיפושים רשם הפסד - לעיתים כבד מאוד - ב-2013. למרות זאת, אפשר לציין לטובה את השותפות הזדמנות ישראלית, שלא התפתתה להיכנס באחוזים גדולים לרישיונות בתקופת הגאות, וכך נותרה עם עודפי מזומן, שמאפשרים לה כעת להמשיך בפעילות החיפושים.

החברה המאכזבת: קידוח "ים 3" אותו ביצעה חברת שמן נפט וגז בשנה החולפת, היה אמור להיות הקידוח הראשון שבו הפוטנציאל של הפקת נפט מהים התיכון יהפוך למציאות. בפועל, הקידוח התארך, עלותו חרגה באופן משמעותי, והממצאים היו מאכזבים, מה שהוביל לצניחה של 97% במניה.

שיאן השכר בענף: יוסי לוי, מנכ"ל חברת שמן, עם עלות שכר של 3.6 מיליון שקל, מתוכו כ-2.3 מיליון שקל במזומן.

תחזית ל-2014: שרשרת הכישלונות הכניסה את הענף לדיכאון, מה שעצר כמעט לגמרי את פעילות החיפושים. בשנה הנוכחית לא צפוי להתבצע קידוח אקספלורציה בים התיכון, וגם ביצועו של קידוח נוסף בשדה מגד ע"י שותפות גבעות עולם עדיין מוטל בספק.

יצרניות הבדים

סיכום השנה בענף: ארבע יצרניות הבדים הלא ארוגים - אבגול, על-בד, ספאנטק ושלא"ג - המשיכו גם ב-2013 להגדיל את כושר הייצור שלהן ולהרחיב את מספר קווי הייצור שהן מפעילות. כל הארבע חילקו דיבידנדים למשקיעים, שנהנו גם מרווחי הון נאים, על רקע עלייה משמעותית במחירי המניות.

החברה המפתיעה: ספאנטק. יצרנית הבדים מטבריה המנוהלת ע"י גדעון קרסני, הצליחה להגדיל את הרווח הנקי שלה ב-16.8% בשנת 2013 לרמה של 41 מיליון שקל, וזאת על אף שהתחזקות השקל הובילה לכך שהכנסותיה התכווצו מעט. שוק ההון תיגמל אותה על כך בעלייה מטאורית של 108% בשנה החולפת.

החברה המאכזבת: על בד. ב-2010 רכשה על בד, החברה הגדולה בענף, את חברת רוזתם בכ-65 מיליון דולר (כולל חוב). בשנה החולפת התברר כי המחיר ששולם עבור יצרנית הטמפונים מקיסריה היה כפי הנראה גבוה מדי, לאחר שהכנסותיה של האחרונה התכווצו והיא אף עברה להפסד תפעולי, מה שגרר הפרשה של 27.7 מיליון שקל בדוחות על בד.

שיאן השכר בענף: שלמה (מומו) לירן, מנכ"ל אבגול הפורש, עם עלות שכר של כ-2.6 מיליון שקל (במזומן).

תחזית ל-2014: חברות התחום הגיעו למצב בו הן מוכרות כמעט את כל התוצרת שלהן, ולכן הן ממשיכות להשקיע כספים רבים בהקמת קווי ייצור חדשים. השקל החזק צפוי להמשיך להעיב על התוצאות הכספיות, אולם נראה כי החברות הגיעו לרמה תפעולית טובה של הקווים, ויוכלו להתגבר גם על משוכה זו.

חברות המלונאות

סיכום השנה בענף: ענף המלונאות המקומי סיכם שנה לא פשוטה, על רקע עלייה מתונה של פחות מ-2% בסך הלינות בבתי המלון בישראל. חברות המלונאות הבורסאיות סבלו אשתקד משחיקה ניכרת ברווחיות, למרות שיפור מתון בהכנסותיהן.

החברה המפתיעה: ישרוטל. החברה נהנתה במהלך השנה מפתיחת שני בתי מלון חדשים - רויאל ביץ' תל אביב ומלון כרמים בקריית ענבים - הצליחה לשפר במעט את הרווח התפעולי, והשחיקה ברווחיה השנתיים הייתה המתונה ביותר.

החברה המאכזבת: רשתות המלונות באמצעותן פועלות מלונות אפריקה ישראל ("קראון פלאזה") ומלונות הכשרה ("רימונים), שהציגו צניחה של 85%-90% ברווחיהן, שעמדו על כ-6 מיליון שקל בלבד לכל אחת.

שיאן השכר: עמי הירשטיין, מנכ"ל מלונות דן הפורש, עם עלות שכר של 4.4 מיליון שקל. הירשטיין בן ה-75 פרש מתפקידו בסוף 2013 בתום כהונה של 24 שנה, ולאחר פרישתו אושרה לו חבילת תגמולים של 3.8 מיליון שקל, שעיקרה (2.6 מיליון שקל) תוענק לו בתמורה להתחייבות לא להתחרות ברשת ולא לעסוק בתחום המלונאות במשך שנתיים.

תחזית ל-2014: המשך הרגיעה במצב הביטחוני תוכל לסייע בהגדלת מספר התיירים מחו"ל. לגבי תיירות הפנים, קיימת מידה מסוימת של אופטימיות לגבי שיפור בצריכה, שתוכל לבוא לידי ביטוי גם בעלייה בהזמנות נופשים בארץ.

נדל"ן למגורים

סיכום השנה בענף: מחירי השיא בענף המגורים והמשך הביקושים הגבוהים, באו לידי ביטוי בעלייה בהכנסות שהציגו חברות הענף. עם זאת, לא כל השגשוג הענפי בא לידי ביטוי בשורה התחתונה של מרבית חברות הבנייה למגורים, המלינות על התייקרות עלויות הפרויקטים והגדלת הסיכון הטמון בפעילותן.

החברה המפתיעה: אשדר, מקבוצת אשטרום. רווחיה זינקו אשתקד בכ-80% ל-77 מיליון שקל, בזכות שיפור בתוצאות פעילותה השוטפת (גידול ניכר במכירת דירות) ורווח חד פעמי.

החברה המאכזבת: אזורים, חברת הנדל"ן של הרשי פרידמן. רווחי החברה צנחו אשתקד בכ-60%, ל-21 מיליון שקל בלבד (גם בעקבות רווחים חד פעמיים גדולים ב-2012) וזאת למרות שהכנסותיה זינקו ב-27% והתקרבו לרף של מיליארד שקל.

שיאן השכר: עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי, עם שכר בעלות של 7.5 מיליון שקל, שהורכב ממענק של 3.2 מיליון שקל, משכורת של 2.6 מיליון שקל, ותגמול מנייתי של 1.4 מיליון שקל.

תחזית ל-2014: לממשלה מספר תוכניות שהיא מנסה לקדם בניסיון לבלום את מגמת עליית המחירים הבלתי פוסקת בענף, אולם מרבית הפעילים בשוק ספקנים לגבי יכולתה להשפיע בצורה משמעותית על המחירים.

שיעור הריבית הנמוך במשק צפוי להמשיך לתמוך במגמת הביקושים וברמות המחירים הגבוהות.

מוצרי בנייה

סיכום השנה בענף: על רקע השגשוג בענף הנדל"ן למגורים, סיכמו גם חברות מוצרי הבנייה שנה מוצלחת, עם שיפור בשיעורי הרווחיות, על אף שלא נרשם שינוי משמעותי בהכנסותיהן.

החברה המפתיעה: חברת מוצרי האלומיניום קליל, שבשליטת צורי דבוש. החברה ממשיכה במגמה המאפיינת אותה בשנים האחרונות, של שיעורי צמיחה נאים במכירות וברווחים. בסיכום שנתי זינקו רווחיה ב-2013 בשיעור של 28% ל-54 מיליון שקל.

החברה המאכזבת: חד אסף, שבשליטת אברהם שני, העוסקת בייצור מוצרי פלדה לענפי הבנייה, התשתיות, התעשייה והחקלאות. החברה סבלה ב-2013 מאירוע הונאה שגרר אותה להוצאה של קרוב ל-13 מיליון שקל והוביל לשורה תחתונה מצומקת, עם רווח נקי של כ-2 מיליון שקל בלבד - המהווה צניחה של 69% שהציגה לעומת 2012.

שיאן השכר: אריה (ריצ'י) ריכטמן, מנכ"ל קליל, עם שכר בעלות של 2.9 מיליון שקל שהורכב משכר בסיס של 1.2 מיליון שקל ומענק של 1.7 מיליון שקל.

תחזית ל-2014: המשך הפעילות האינטנסיבית הצפויה בענף הנדל"ן, תמשיך ככל הנראה לתמוך בתוצאות החיוביות של חברות מוצרי הבנייה. לחברות הללו, נזכיר, יש תלות במחירי חומרי הגלם מהם הן מפיקות את מוצריהן, ועליית מחירים בחומרים אלה עלולה לפגוע בפעילותן.

רשתות המזון

סיכום השנה בענף: למרות התלונות החוזרות ונשנות על תחרות חריפה, סיכמו מרבית רשתות המזון הבורסאיות את 2013 עם שיפור במכירות וברווח הנקי, המלמד כי עדיין יש "בשר" בענף לשחקנים הגדולים.

החברה המפתיעה: רמי לוי. שנה נוספת של צמיחה לרשת הנושאת את שם בעליה. המשך ההתרחבות של רשת הדיסקאונט בא לידי ביטוי בגידול בהכנסות ובעלייה של 10% ברווחי הרשת. אלה הגיעו ב-2013 ל-120 מיליון שקל.

החברה המאכזבת: מגה, מקבוצת אלון רבוע כחול של דודי ויסמן ושרגא בירן. החברה המשיכה ב-2013 במגמה השלילית המאפיינת אותה בשנים האחרונות, וסבלה מחולשה במכירות, בעקבות סגירת סניפים וירידה גם בנתוני מכירות חנויות זהות. ירידה נרשמה גם ברווחיות הגולמית והתפעולית שהציגה הרשת, אותה ייחסה להורדת מרווחי המכירה וירידה בשטחי המכירה.

שיאן השכר: רמי לוי, מנכ"ל הרשת ובעליה, עם שכר בעלות של 4.3 מיליון שקל - עיקר הסכום (2.9 מיליון שקל) כמענק.

תחזית ל-2014: נתוני מכירות הרשתות הגדולות בחג הפסח הראו ירידה ניכרת של קרוב ל-5% שרשמו חלק מהן במכירות, והם עשויים לסמן את הכיוון ל-2014. יחד עם זאת, הנתונים הראו שחלק מהרשתות דווקא נהנו מיציבות ואף עלייה קלה במכירות, כך שנראה שבסיכום שנתי מי מבין הרשתות שתדע להמשיך להתמודד כראוי עם התחרות תוכל ליהנות מהמשך צמיחה.

בתי ההשקעות

סיכום השנה בענף: למרות העליות בשווקים, המשיכו בתי ההשקעות להציג שחיקה ברווחיהם ב-2013. בשנה החולפת נרשמה עלייה זניחה של כ-1% בהכנסות המצרפיות של חמשת בתי ההשקעות הציבוריים (מיטב-דש, אקסלנס, ילין לפידות,אי.בי.אי ואנליסט) בעוד הרווח הנקי המצרפי נחתך ב-20%. כל זאת בשעה שהגופים הללו נהנו מגידול של כ-24% בסך הנכסים המנוהלים על ידם.

החברה המפתיעה: ילין לפידות. בית ההשקעות היה היחיד שחתם את 2013 עם גידול ברווח הנקי. הגוף, שהוקם לפני 10 שנים כ"בוטיק" ומנוהל בידי שני מייסדיו, דב ילין ויאיר לפידות, נהנה בשנה החולפת מזינוק של כ-50% ברווחיו ל-54 מיליון שקל.

החברה המאכזבת: מיטב דש. בית ההשקעות השני בגודלו חתם את השנה החולפת עם רווח נקי (פרופורמה) של 6 מיליון שקל בלבד, בשל השלכות האיחוד בין מיטב ודש איפקס. עם זאת, מיטב דש היה בין הבודדים שהצליח להציג גידול בהכנסות וברוב הפעילויות.

שיאן השכר בענף: דב ילין ויאיר לפידות, המנכ"לים המשותפים של ילין לפידות, נהנו בשנה החולפת משכר בעלות של 6.6 מיליון שקל כל אחד, עיקרו כמענק בשיעור של 5% מהרווח השנתי לפני מס של בית ההשקעות.

תחזית ל-2014: למרות התנאים האידיאלים ששררו בשנה החולפת, לא היה בכך כדי לעצור את השחיקה המתמשכת בתוצאות בתי ההשקעות. סביר שגם בשנה הקרובה ימשיך הענף להתאפיין בתחרות קשה, ומנהלי הגופים ימשיכו לקצץ בעלויות ולחפש אחר מנועי צמיחה חדשים.

חברות הביטוח

סיכום השנה בענף: בשנים האחרונות התרגלנו שכאשר שוקי ההון חיוביים וחזקים גם תוצאותיהן של חברות הביטוח טובות. שנת 2013 הייתה שנה טובה מאוד בשווקים וכך גם עבור חברות הביטוח שהציגו רווחים נאים.

החברה המפתיעה: קבוצת הפניקס, שבניהול אייל לפידות. החברה הצליחה לעמוד בראש דירוג הרווחיות האבסולוטית בענף, מעל לחברות גדולות ממנה. זה זמן שהשיפור בתוצאותיה מורגש וידוע, אבל לצד כמה רווחים חד פעמיים, הפניקס הצליחה להציג ב-2013 רווחיות טובה מהציפיות המוקדמות.

החברה המאכזבת: לאור השנה הטובה בענף, אין חברה מאכזבת של ממש. ניתן לציין את AIG ישראל הקטנה, שפרסמה תוצאות חלשות יחסית, ואת כלל ביטוח שאיבדה מקום בדירוג (האמורפי) של גודל, ואחרי שהייתה שנייה רק למגדל כיום היא נחשבת לחברה השלישית בגודלה אחרי הראל.

שיאן השכר בענף: איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח. תנאי העסקתו של כהן אושרו במחטף רגע לפני כניסת חוק שכר הבכירים לתוקף, מה שאפשר לו לזכות בשכר בעלות יוצאת דופן של 18.1 מיליון שקל.

תחזית ל-2014: השנה הנוכחית החלה עם רוח חיובית משוק ההון וכל עוד זה יימשך, יציגו חברות הביטוח תוצאות טובות. עם זאת, המרווחים בחלק מהתחומים ימשיכו להצטמצם כשנראה שהמדינה מתכננת עוד רפורמות שישנו סדרי עולם בענף, ועלולות להשפיע על הרווחיות שלו במידה ניכרת.

יבואניות הרכב

סיכום השנה בענף: עליית הביקושים למכוניות חדשות, שערי מטבע נוחים, ושינוי בתמהיל המכירות סייעו ליבואניות הרכב הציבוריות לסכם את שנת 2013 עם שיפור ניכר ברווחיותן. גם חברות הליסינג נהנו מהפעילות האינטנסיבית בשוק הרכב המקומי ושיפרו את רווחיהן.

החברה המפתיעה: חברת הליסינג קרדןרכב (נציגות אוויס בישראל). אחרי שנתיים הפסדיות, הצליחה החברה לשפר משמעותית את רווחיותה התפעולית, ולסיים את 2013 עם רווח נקי של 22 מיליון שקל.

החברה המאכזבת: דלק רכב, אבל עם הסתייגות. השורה התחתונה של היבואנית, חייבים לציין, הייתה מרשימה עם זינוק של 77% ברווח הנקי שהגיע ל-542 מיליון שקל. אולם במקביל סבלה החברה מירידה ניכרת בביקושים למותגיה. מספר כלי הרכב שמכרה יבואנית מאזדה ופורד צנח ב-25% ל-25.4 אלף מכוניות, ונתח השוק שלה ירד מ-16% ל-12%.

שיאן השכר: גיל אגמון, בעל השליטה ומנכ"ל דלק רכב, שהתוצאות המשופרות של החברה שבשליטתו זיכו אותו במענק של 10.4 מיליון שקל.

תחזית ל-2014: נתוני הרבעון הראשון של השנה הנוכחית הראו כי היה זה רבעון שיא, עם יותר מ-72 אלף מכוניות חדשות שעלו על כבישי ישראל. נתון זה משקף זינוק של יותר מ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ותומך בהערכות כי חברות הרכב ייהנו משנה מוצלחת נוספת.