מחזיקי האג"ח: לקחת ממרקסטון המניות בפסגות

המוסדיים שהשקיעו באג"ח פנומנל, שבאמצעותה מחזיקה הקרן 23% מפסגות, מתכוונים לפנות לביהמ"ש כנגד החברה חדלת הפירעון

המשבר בקרן מרקסטון הולך ומחריף. כעת עומדת הקרן - שצפויה להסב למשקיעיה הפסדים של מאות מיליוני דולרים - בפני אובדן אחד מנכסיה המרכזיים - החזקה ב-23% ממניות פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל. ל"גלובס" נודע כי הגופים המוסדיים שהשקיעו באג"ח פנומנל, החברה באמצעותה מחזיקה קרן מרקסטון במניות פסגות, מתכוונים לפנות לביהמ"ש כנגד החברה חדלת הפירעון ולקחת ממנה את החזקותיה בפסגות.

מחזיקי האג"ח (חוב של כ-100 מיליון שקל) יצביעו בימים הקרובים על פירוק הנציגות אותה מינו לפני חודשים אחדים, לאחר שפנומנל לא עמדה בתשלום כלפיהם. כן יכריעו האם להורות לנאמן לנקוט בהליכים משפטיים על מנת להגן על זכויותיהם. על פי ההערכות, צפוי רוב לשתי ההחלטות בקרב מחזיקי האג"ח.

הגופים המחזיקים באג"ח פנומנל יפנו לביהמ"ש, אם יכריעו כך, באמצעות עו"ד גיא גיסין. בסביבת המחזיקים מסבירים כי עד כה "לא יצא כלום מהדיבורים של הנציגות, מאחר שבמרקסטון לא משתפים פעולה, ואפילו לישיבות עם המחזיקים הם לא טורחים להגיע". ככל הידוע, רון לובש, העומד בראש קרן מרקסטון, אמור היה להיפגש עם מחזיקי האג"ח ביום רביעי האחרון, אך לא הגיע לפגישה. ממרקסטון נמסר בתגובה: "לובש לא הוזמן לפגישה עם מחזיקי האג"ח. הנושא מטופל באופן שוטף ע"י סמנכ"ל הכספים של מרקסטון".

הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח פנומנל, שהונפקו ללא ביטחונות, נחותים לעומת הבנקים, להם חייבת החברה האם אמפיק (לשעבר בית ההשקעות פריזמה) כ-400 מיליון שקל. החובות של שתי החברות הללו נוצרו בעקבות השקעת הענק של קרן מרקסטון בבית ההשקעות פריזמה, שקרס בשנת 2009.

אקורד סיום עצוב

אם וכאשר הנושים הפיננסיים של פנומנל יגיעו לביהמ"ש, יהיה זה אקורד הסיום העצוב של פריזמה - אותו הקימה מרקסטון בקול תרועה בשנת 2007, בהשקעת ענק של 2 מיליארד שקל (מחציתם בהון עצמי), שכעת צפויה לרדת לטמיון במלואה.

את החזקותיה בפסגות קיבלה מרקסטון בעקבות מכירת קופות הגמל של פריזמה לבית ההשקעות. בפברואר האחרון הפכה פנומנל (כאמור, החברה באמצעותה מוחזקות מניות פסגות) לחדלת פירעון, לאחר שלא עמדה בתשלום של כ-15 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

צרה זו מתווספת לשורת הקשיים העסקיים אליהם נקלעה קרן מרקסטון, שנחשפו ב"גלובס" לאחרונה, בד בבד עם מותו הטראגי של השותף המנהל בקרן, אמיר קס, והקשיים התזרימיים ברשת חנויות הספרים סטימצקי, אותה מנסה כעת הקרן למכור. בניסיון לתמוך בחברות הפורטפוליו, נטלה מרקסטון הלוואות גדולות בתנאי שוק אפור, שקשה לראות כיצד ומהיכן יוחזרו על ידה.

בין היתר, מדובר בחוב עצום של כרבע מיליארד שקל אותו נטלה הקרן מדויטשה בנק, אשר פוזר בין החברות בבעלותה, ובראשן סטימצקי ואמפיק. כנגד ההלוואה שועבדו בין היתר מניות מרקסטון בחברת הטקסטיל נילית, ההשקעה הטובה ביותר שנותרה בפורטפוליו של הקרן.