מה צופים האנליסטים לטבע במלחמה על הקופקסון?

האנליסטים מעודדים מדבריו של מנכ"ל טבע על אפשרויות רכישה, אך נשארים בהמלצת "ניטרלי"

"קופקסון" הייתה מילת מפתח בשתי שיחות ועידה שנערכו ביום חמישי האחרון. בשיחת הוועידה שקיימה הנהלת טבע לאחר פרסום הדוחות הכספיים, התעניינו האנליסטים בנוגע ליכולתה של החברה להגן על התרופה המקורית שלה מפני תחרות גנרית; בשיחה של החברה הגנרית מיילאן, ניסו האנליסטים להבין האם מתקרבת השקת גרסה גנרית לתרופה. התוצאה, במקרה זה, נראית חיובית יותר לטבע: מנכ"לית מיילאן ציינה שיש סיכוי לדחיית מועד השקת הגרסה הגנרית שלה לקופקסון.

הקופקסון, תרופתה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, נמכרה ברבעון הראשון של 2014 בכ-1.1 מיליארד דולר, והיא אחראית על כמחצית מרווחי טבע לתקופה. מועד פקיעת פטנט הקופקסון בארה"ב מתקרב, 24 במאי, אך טבע קיבלה רשות לערער, והחברות הגנריות טרם קיבלו אישור מהרשויות בארה"ב לשווק את הגרסאות הגנריות.

אם יתקבל אישור כזה, עשויות חברות אלו להשיק את התרופה בסיכון, ולהסתכן בפיצוי של עד פי שלושה מהנזקים שייגרמו לטבע במקרה שטבע תזכה לבסוף בהליך המשפטי.

בטבע הוסיפו "איום" לחברות הגנריות, וציינו שבמקרה כזה, טבע תדרוש פיצוי הקשור גם לקופקסון במינון הכפול (40 מ"ג). כיום משקיעה טבע מאמצים נכבדים להעביר מטופלים ממינון 20 מ"ג, שניתן מדי יום, לזה שניתן שלוש פעמים בשבוע - במינון הכפול. השקת גרסה גנרית לקופקסון 20 מ"ג תפגע, להערכת טבע, במעבר המטופלים - ולפיכך היא תדרוש פיצויים גם על הנזק שייגרם לה מכך.

עוד בשיחת הוועידה, המנכ"ל החדש, ארז ויגודמן, הבטיח לעדכן בהמשך השנה בנוגע לתוכניות העתידיות ולתחזיות, ואמר שהוא מאמין שאפשר להגדיל את החיסכון הצפוי מהקיצוץ בעלויות.

במקביל שונה הטון בנוגע לרכישות. בשנים האחרונות לא נטלה טבע חלק במגמת המיזוגים והרכישות (M&A) בתעשייה. "בעוד שאנחנו מתמקדים בתיקון היסודות ובצמיחה אורגנית, אנחנו מודעים להזדמנויות סביבנו, כולל עסקאות גדולות, כל עוד הן מתאימות לקריטריונים, ועשויים לבצע עסקאות כאלה", אמר ויגודמן. בהמשך הוסיף: "אני מאמין שראשית עלינו לסגור את הפערים, לפני שנבצע עסקת רכישה גדולה, אבל אל תפסלו את האפשרות הזאת".

"מצפים לצעדים אמיצים"

"המנכ"ל החדש אמר את כל הדברים הנכונים בנוגע לעוד קיצוץ בעלויות שיגיע לשורה התחתונה, ולחשיבות ה-M&A", כותב האנליסט מארק גודמן מ-UBS. עם זאת, הוא נותר בהמלצת "ניטרלי", וממליץ לחכות לעדכונים בנוגע לקופקסון הגנרי.

גם בגולדמן זאקס מעודדים מדברי ויגודמן, אך ההמלצה נותרת "ניטרלי". "אנחנו מצפים לצעדים אמיצים לאור התחרות הגנרית הפוטנציאלית לקופקסון, אבל זה לא יהיה תיקון קל", כותבת האנליסטית ג'יימי רובין. להערכתה יש סבירות של 50% להשקת קופקסון גנרי השנה.

האנליסט סומנט קולקרני ממריל לינץ' זיהה בטבע "תחושת דחיפות רבה יותר" לבצע את התוכניות שלה - כולל רכישות וקיצוץ עלויות. המלצתו נותרת "קנייה", ומחיר היעד עלה ל-57 דולר, פרמיה של 14% על השוק.

שווי השוק של טבע בניו יורק ובת"א הוא 42.3 מיליארד דולר.