הדולר בשפל של כ-3 שנים: היציג ללא שינוי ב-3.458 שקלים

שער האירו התחזק ב-0.15% ל-4.7983 שקלים ■ דוח התעסוקה בארה"ב עקף את התחזיות - אך שיעור ההשתתפות בעבודה בשפל של 35 שנה ■ FXCM ישראל: המצב הטכני של הדולר-שקל הוא שלילי ביותר

שער הדולר המשיך להיסחר ברמות שפל של כמעט 3 שנים בפתיחת שבוע המסחר הבינבנקאי בשוק המט"ח המקומי (ב') מול השקל. שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע היום ללא שינוי ב-3.458 שקלים - רמת שפל שלא נראתה מאז אוגוסט 2011. האירו היציג התחזק בכ-0.15% מול המטבע המקומי ל-4.7983 שקלים.

ביום שישי, נזכיר, הדולר היציג התחזק ב-0.1% ל-3.458 שקלים, בעוד האירו ירד קלות לשער יציג של 4.79 שקלים. בעולם הדולר נחלש מול המטבעות המרכזיים: נסחר ב-1.387 דולר לאירו, ב-1.687 דולר לליש"ט ומול הין היפני הדולר נחלש ב-0.3% ל-101.93 ין לדולר.

ביום שישי פורסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי של אפריל, לפיו 288 אלף משרות חדשות נוצרו במשק האמריקני - מעל תחזיות האנליסטים. מדובר בגידול החד ביותר מזה יותר משנתיים. גם שיעור האבטלה ירד מעל הצפי ל-6.3%, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2008.

יחד עם הנתונים הטובים מהדוח, נרשמה גם ירידה נוספת בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה - ירד באפריל ל-62.8% לעומת 63.2% במארס, והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה 35 שנה. המשמעות - יותר ויותר אמריקאים מרימים ידיים ומפסיקים לחפש עבודה, וזה עלול לפגוע בפוטנציאל הצמיחה של ארה"ב.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר, כי "בסופו של דבר, דוח התעסוקה דווקא מעיד על התאוששותה של הכלכלה האמריקנית מהמשבר החורפי ובכך מרכך במידה רבה את השפעתו השלילית של דוח התמ"ג. כמו כן, שיעור האבטלה ירד לראשונה מתחת לרף היעד של הבנק הפדרלי, שעמד על 6.5%, ואף על פי שהבנק הצהיר כי בכוונתו להמשיך ולתמוך בכלכלה ככל שיידרש ללא קשר ליעד האבטלה, אין ספק שהשיפור המשמעותי בדוח התעסוקה מגביר את ההערכות כי הבנק יבצע העלאת ריבית כבר במחצית הראשונה של 2015. על כן, בהחלט ייתכן כי השבוע תבוא לידי ביטוי ההשפעה החיובית של דוח התעסוקה, שקצת התפספסה ביום שישי".

לדברי הכלכלנים, "המצב הטכני של הדולר-שקל הוא שלילי ביותר והדולר עושה את דרכו מתחת לשפל של 3.454 שקלים. עם זאת, יש לציין כי רמה זו הצליחה לבלום את הסחף כבר מספר פעמים ואולי גם הפעם נראה עצירה לפני הירידה לשפל חדש. הדבר כמובן תלוי בראש ובראשונה במסחר העולמי בדולר. כמו כן, למרות שבאחרונה הגזרה הזו שקטה למדי, ייתכן כי בנק ישראל יבחר להתערב במידת הצורך כדי להגן על רמות השפל".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, סבור כי "על בנק ישראל, המבוגר האחראי, לרכוש דולרים ולבלום את ייסוף השקל אל עבר רמות שפל חדשות. ואולם, אלו החשופים להשפעת שער החליפין ראוי שלא יסמכו על נסים ויפעלו בצורה יעילה ואפקטיבית לגידור החשיפות המטבעיות".