וול סטריט ננעלה בעליות שערים; פייזר ירדה 2.5%

יום הפכפך בוול סטריט: המסחר נפתח בירידות שערים על רקע נתון צמיחה שלילי מסין והמתיחות באוקראינה ■ בהמשך נמחקו הירידות בעקבות פרסום מדד מגזר נותני השירותים, שעלה באפריל לשיא של שישה חודשים ■ המדדים ננעלו בעליות של עד 0.3% ■ הזהב בשיא של שלושה שבועות ■ הרעה בתוצאות פייזר ו-AIG

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בעליות שערים, על רקע עלייה מעבר לציפיות במדד מגזר נותני השירותים. יום המסחר הראשון של השבוע נפתח בירידות שערים, על רקע המתיחות הגיאופוליטית בין רוסיה ואוקראינה ונתון מאקרו שלילי בסין, שהעיב על הסנטימנט בשוקי כל העולם. בהמשך התמתנו הירידות, ובמשך רוב שעות היום התנהל המסחר ביציבות, כשהמדדים המובילים נעים סביב רמות הפתיחה. בהמשך, כאמור, עברו המדדים המובילים לעליות של עד 0.3%.

המתיחות באוקראינה הזניקה היום את הזהב, בעוד המשקיעים מחפשים אחר מקלט בטוח, ומחיר המתכת טיפס לשיא של כשלושה שבועות. מחיר הנפט ירד היום בכ-0.3%.

בסין פורסמו היום נתוני הייצור שהגבירו את החששות מהאטה בכלכלת סין. המדד של HSBC התכווץ בחודש הרביעי ברציפות ל-48.1 נקודות, מ-48.3 נקודות בקריאה הקודמת. התחזיות היו לעלייה ל-48.4 נקודות. כל קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות. גם תפוקת המפעלים בסין פיספסה את תחזיות האנליסטים.

באוקראינה נמשכת המתיחות עם רוסיה. בשבוע שעבר נשיא ארה"ב ברק אובמה וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל איימו על רוסיה בסנקציות נוספות וחמורות יותר. חיילים אוקראינים השתלטו בסוף השבוע על מגדל שידור טלוויזיה במזרח המדינה ולקחו אותו בחזרה מידי כוחות פרו רוסיים. בחילופי האש נהרגו 7 אנשים. עוד תקרית אלימה נרשמה כשמפגינים פרו רוסיים פרצו לחתנת משטרה באודסה בדרישה לשחרור חבריהם. בתגובה, הגיעו תומכי רוסיה והתעמתו איתם. בסך הכל נרשמו 6 עימותים אלימים בין הצדדים ברחבי אוקראינה בסוף השבוע.

בזירת המאקרו בארה"ב פורסם אחרי פתיחת המסחר (17:00) מדד מנהלי הרכב למגזר נותני השירותים (ISM Services) לחודש אפריל, שעלה לרמה של 55.2 נקודות - שיא של שישה חודשים - לעומת צפי ל-54.3 נקודות, ולעומת רמה של 53.1 נקודות בחודש מארס.

24 מתוך 30 ממניות ה"בלו צ'יפ" שנמנות עם מדד הדאו ושדיווחו על תוצאותיהן לרבעון הראשון הציגו ירידה של 3.3% בממוצע ברווחים ועלייה בהכנסות. החברות במדד S&P500 מציגות מספרים טובים יותר - שיעור צמיחה ממוצע של 1.5% לעומת תחזיות לירידה ממוצעת ברווחים.

לדברי ג'ון באטרס (John Butters), אנליסט ב-FactSet, "התוצאות לא מציתות את הראלי, אלא התחזיות לעתיד. המשקיעים מסתכלים על הצהרות החברות לרבעונים הבאים ומקווים למספרים טובים יותר".

המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בירידות, לאחר פרסום דוח התעסוקה לחודש אפריל, שעקף את התחזיות המוקדמות, אך חשף נתונים מדאיגים על כמות האנשים שיצאו ממעגל העבודה. כפי שפורסם בארה"ב, דוח התעסוקה החודשי של אפריל הצביע על יצירת 288 אלף משרות חדשות במשק האמריקני - מעל תחזיות האנליסטים. מדובר בגידול החד ביותר מזה יותר משנתיים. גם שיעור האבטלה ירד מעל הצפי ל-6.3%, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2008.

יחד עם הנתונים הטובים מהדוח, נרשמה גם ירידה נוספת בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה - ירד באפריל ל-62.8% לעומת 63.2% במארס, והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה 35 שנה. המשמעות - יותר ויותר אמריקאים מרימים ידיים ומפסיקים לחפש עבודה, וזה עלול לפגוע בפוטנציאל הצמיחה של ארה"ב.

בכיר בפד: העלאת ריבית? מתישהו במאה השנים הקרובות

ענקית התרופות פייזר דיווחה לפני פתיחת המסחר על הרעה בתוצאותיה ועל פספוס התחזיות. חברת הביטוח AIG פרסמה דוחות לאחר נעילת המסחר, ודיווחה על צניחה של 27% ברווח ל-1.09 דולר למניה. התחזיות היו רווח של 1.06 דולר למניה.

גם Anadarko Petroleum (סימול APC) ו-Tyson Foods (סימול TSN) פרסמו דוחות.

ביום שישי אחרי נעילת המסחר חברת ברקשייר האת'אווי דיווחה על ירידה ברווחים ברבעון הראשון ל-4.71 מיליארד דולר או 2,862 דולר למניה מסוג A.

JP מורגן הכיר ב-347 מיליון דולר ברבעון הראשון בגין הוצאות משפטיות וצפה כי ההכנסות מפעילות ני"ע צפויות לרדת ב-20% ברבעון השני. הבנק דיווח כי החשיפה שלו לרוסיה עומדת על 4.7 מיליארד דולר.

לאחר פרסום הדוחות בשבוע שעבר, האנליסטים מ-UBS נותרים בהמלצת "ניטרלי" על מניית טבע , וממליצים לחכות לעדכונים בנוגע לקופקסון הגנרי. גם בגולדמן זאקס מעודדים מדברי המנכ"ל ארז ויגודמן באשר לקיצוץ בהוצאות, אך ההמלצה נותרת "ניטרלי". במריל לינץ' זיהו בטבע "תחושת דחיפות רבה יותר" לבצע את התוכניות שלה - כולל רכישות וקיצוץ עלויות. המלצתם נותרת "קנייה", ומחיר היעד עלה ל-57 דולר, פרמיה של 14% על השוק.

אלוט תקשורת דיווחה היום על חוזה בהיקף של 3 מיליון דולר עם חברת כבלים בדרג Tier 1. אלוט תספק פתרון לניהול חכם של תעבורת הרשת אשר יסייע בשחרור העומסים ברשת, ובניתוח Big-Data ייעודי לחברות תקשורת.

בנק ההשקעות האמריקאי MLV מעניק למניית פלוריסטם מחיר יעד של 6 דולר ל-12 החודשים הקרובים, לעומת מחיר סגירה של 3.58 דולר בוול סטריט ביום שישי. כלומר, פרמיה של כ-67%. בית ההשקעות מציין כי המענק שקיבלה החברה מהמדען הראשי אמור לכסות את ההשקעה במחקר ופיתוח בשנה הקרובה (2014), ולספק לפלוריסטם את היכולת לבצע ניסויים קליניים גדולים.