"זו עת חירום, גל של מפוטרי היי-טק ישטוף את הארץ"

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה: "ישראל הפכה יעד לספקולנטים שמזהים את החולשה במשק. הרווח של תעשיית ההיי-טק צונח, עד כדי פגיעה ביכולתה להתחרות בשוקי העולם"

על רקע המשך צניחת שער הדולר, אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה תוקף את מדיניות "שב ועל תעשה" של הממשלה ובנק ישראל.

"מזה חודשים שאנו חוזרים ומתריעים בפני נתניהו, לפיד, בנט ובנק ישראל כי התיסוף בשקל ימיט אסון על תעשיית ההיי-טק. ישראל הפכה יעד לספקולנטים שמזהים את החולשה המתקיימת במשק, ומזרימים ביקושים לשקל בלי חשש מהתערבות כלשהי, לא של הממשלה ולא בנק ישראל. אנו אומדים את ההון הספקולטיבי בהיקף של כ-40 מיליארד דולר המושקע בשקל - דבר שגורם לייסוף בשערו ולנזק בלתי הפיך לכלכלת ישראל. לאחר אלפי מפוטרי הייטק בחודשים האחרונים ועם צפי לגל פיטורים גדול נוסף בחודשים הקרובים, אנו חיים היום את התוצאות הקשות של אזלת היד מקבלי ההחלטות".

ינאי מתריע כי המשך התחזקות השקל מול הדולר יוביל לייקור עלות הפעילות של חברות רב-לאומיות בישראל: "הרווח של תעשיית ההיי-טק צונח, עד כדי פגיעה ביכולתה להתחרות בשוקי העולם. כ-70% מהייצוא של התעשייה נעשה בחוזים הצמודים לשער הדולר, ורוב החברות הרב-לאומיות שפועלות בארץ הן חברות שמקום מושבן הוא ארה"ב. כמו כן, בעוד ובשאר התעשיות, העלות המרכזית היא בחומרי הגלם, בתעשיית ההיי-טק, בה מועסקים עשרות אלפים עובדים ישירים (ועוד מאות אלפים מסביבם), עיקר העלות היא בכוח האדם, אשר עלותם עולה ועולה ואינה פוסקת כתוצאה מהייסוף בשער השקל. עלויות חברות אלה מתקרבות ואף עולות על העלויות של אותן חברות בארה"ב, זאת, בזמן שמרווחי הרווח בתעשייה זו הולכים ויורדים עד כדי פגיעה, כאמור, ביכולתה להתחרות בעולם הרחב ובשווקי היעד שלה".

"זו עת חירום לתעשיית ההיי-טק ואנו קוראים לראש הממשלה, שר האוצר, שר הכלכלה ולנגידת בנק ישראל לטקס לפעול לבלימת התיסוף ולהבאת שער הדולר לערכים שעמם התעשייה יכולה להתמודד. באם לא יעשו כן, לא ירחק המועד, בו יצטרכו להתמודד עם אלפי מפוטרים שלא ימצאו את מקומם בארץ ויצאו לרעות בשדות זרים".