גם להם כואב בכיס: כך ההיי-טקיסטים מצמצמים הוצאות

אנשי ההיי-טק אמנם מרוויחים יותר מפי 2 מהשכר הממוצע במשק, אך גם עליהם מכביד יוקר המחיה ■ סקר מועדון "הייטק זון": 20% עברו לטלוויזיה באינטרנט ■ ירידה של 21% בבילוי בהצגות תיאטרון, עלייה בהעדפה לקולנוע

קונים יותר ברמי לוי, צופים יותר דרך האינטרנט, טסים יותר לחו"ל ומזמינים את הנופש אונליין - אלה הם חלק מהממצאים שעולים מסקר שנערך בקרב 1,600 חברי מועדון הצרכנות "הייטק זון", עובדים ועובדות בחברות היי-טק.

הנתונים הושוו לנתוני סקר זהה שנערך אשתקד, ומגלים שינויים בהרגלי הצריכה שנובעים כנראה בשל הקושי שחווים עובדי ההיי-טק להתמודד עם יוקר המחיה, בדומה לעובדים המשתכרים פחות מהם במגזרים אחרים. בשעה שהשכר הממוצע במשק עומד על כ-9,100 שקל, אנשי ההיי-טק מרוויחים בממוצע כפול ויותר, ומכאן שלא בכדי הם נחשבים לצרכנים נחשקים על-ידי חברות שונות במשק.

מסקרי שכר שפורסמו בעבר עולה כי אנשי היי-טק במקצועות השונים מרוויחים יותר מ-23,000 שקל בחודש לבעלי ותק של 6 שנים ויותר, ושכר ממוצע של כ-15,000 שקל לבעלי ותק של כשנתיים.

באופן כללי ניתן לומר כי גם בקרב מי שמשתכר ברמת שכר גבוהה יחסית במשק, כלומר עובדי ההיי-טק, מצביע השינוי בהרגלי הצריכה על עלייה בצריכה מחושבת וחסכנית, המחזקת את השירותים המקוונים באספקטים השונים.

מגמה זו מיישרת קו עם צרכנים ברחבי העולם: מסקר שערכה פירמת ראיית החשבון PWC בקרב 15,000 צרכנים ב-15 אזורים ברחבי הגלובוס, מתבררת עלייה של 50% במספר הצרכנים שמבצעים קניות אונליין בתדירות שבועית.

הסקר מלמד כי ביחס לשנה קודמת חל גידול בביצוע הקניות באמצעות הסמארטפון או הטאבלט, כש-55% מהרוכשים אונליין העידו כי הסיבה היא בעיקר מחירים טובים יותר בקניות באינטרנט.

מבין אלה שעדיין לא נשאבו לקניון הווירטואלי, העידו 54% שהם עדיין מעדיפים לגעת ולהתנסות במוצרים שהם קונים, 43% לא רוצים לחשוף את פרטיהם האישיים, ו-35% לא סומכים על מערכות התשלום המקוונות. מסקר "הייטק זון" עולה כי חסמים אלה כנראה פחות רלוונטיים למי שעוסקים בענף ההיי-טק:

רואים טלוויזיה באינטרנט

כבלים? לוויין? בשעה שהוט ו-yes מתחרות זו בזו, חמישית מאנשי ההיי-טק עברו לטלוויזיה באינטרנט. מדובר בעלייה של 24% לעומת שנה שעברה. בהתאם לכך, היקף המשתמשים בהוט או ב-yes ירד ב-9% בכל אחת מהן (שיעור המנויים עומד על כ-27% בכל חברה).

בנוסף, נרשמה עלייה של 4% בקרב הצורכים שירותי טלוויזיה באמצעות שידורי עידן פלוס, כשמספרם עומד על 15% מכלל המשיבים. 11% השיבו כי הם לא צופים כלל בטלוויזיה.

רשתות שיווק: רמי לוי מתחזק

הרשת שבה מרבית אנשי ההיי-טק מבצעים את קניותיהם היא שופרסל: חמישית מהצרכנים הללו מבצעים בה את קניותיהם, אלא שביחס ל-2013 נרשמה ירידה של 13% בהגדרתה כרשת מזון מועדפת.

את המקום השני תופסת הרשת של רמי לוי, שהורידה את מגה למקום השלישי. 16% מהמשיבים ציינו כי רמי לוי היא הרשת המועדפת עליהם, עלייה של 50% משנה קודמת.

מגה דורגה על-ידי 14% כמועדפת עליהם, ירידה של כ-20% משנה שעברה. רשת נוספת שידעה זינוק בקרב אנשי ההייטק היא טיב טעם, ש-3% הגדירו אותה כמועדפת עליהם, עלייה של 80% משנה שעברה.

ממצא אחר הוא שהסכום הממוצע לקנייה בודדת ירד מ-244 ל-228 שקל.

מגמה נוספת שרשמה גידול מרשים של 87% היא בקניות מזון באינטרנט, לפי הסקר, 13% רוכשים באמצעות האינטרנט לעומת 87% שקונים בחנויות.

גם באינטרנט, אגב, רשם האתר של רמי לוי גידול של 53% בהיקף הרוכשים בו, אולם ראוי לזכור שאפשר שהגידול הזה נובע מהרחבת אזורי התפוצה של לוי (שעדיין מוגבלים לאזורים מסוימים).

גם חנות האונליין של עדן טבע מרקט רשמה גידול בשיעור דומה, אולם עדיין כמעט מחצית מהרוכשים אונליין משתמשים באתר שופרסל, 24% באתר מגה: שני האתרים רשמו ירידה בהיקפי הקניות בהם.

נופש: מזמינים באינטרנט

בשנה החולפת נפשו אנשי ההיי-טק יותר מאשר בשנה קודמת, כשהעדפתם הייתה לנופש בחו"ל. כמעט 50% השיבו כי הם נופשים פעם אחת בשנה (66% מתוכם נופשים בחו"ל), ו-34% השיבו כי הם נופשים פעמיים בשנה.

ממוצע ההוצאה לנופש זוגי עומד להערכת המשיבים על כ-4,900 שקל, וכאשר מדובר בנופש משפחתי, ההוצאה המוערכת היא 8,850 שקל.

באיזה אפיק מבצעים אנשי ההיי-טק את ההזמנה? 52% מזמינים דרך אתר אינטרנט של סוכנות נסיעות, 31% דרך אתרי אינטרנט בינלאומיים (עלייה של 13% משנה קודמת), 8% מבצעים הזמנה דרך אתרי דילים יומיים (עלייה של 12% משנה שעברה), ורק 9.5% מזמינים דרך סוכן נסיעות קבוע (ירידה של 19% משנה שעברה).

בילויים: יותר סרטים פחות הצגות

הבילוי המועדף על אנשי ההיי-טק הוא במסעדה - כך השיבו 51% מהנשאלים (גידול של 6% ביחס לשנה שעברה). היקף ההוצאה על ארוחה בודדת ירד מ-275 שקל ל-256 שקל.

ומה עם קצת תרבות? אנשי ההיי-טק מאכזבים את התיאטראות עם ירידה של 21% בהיקף המבלים בתיאטרון (פחות מ-4%) וירידה של 11% בבוחרים ללכת למופע מוסיקלי כבילוי מועדף. כ-13% סיפרו כי הם מעדיפים לצאת לסרט בקולנוע, עלייה של 10% משנה שעברה.

בייביסיטריות, שימו לב: תדירות הבילויים של אנשי ההיי-טק עומדים על 40% ל-2-3 פעמים בחודשים, ו-36% שיוצאים 4 פעמים ויותר בחודש, כחמישית יוצאים פעם אחת בחודש.

רשתות מזון
 רשתות מזון

נופש
 נופש

טלוויזיה
 טלוויזיה