אלשטיין ובן משה יחליפו את פוגל באי.די.בי פתוח

פוגל מונה לתפקיד בינואר ■ מחר צפוי להתקיים "אירוע חתימת הקלוזינג", בטקס שעד כה לא נראה במחוזותינו ובו תצוין העברת השרביט לאלשטיין ובן משה, לאחר הסדר שנמשך כמעט שנתיים ועלה כ-40 מיליון שקל

אהרון פוגל, היו"ר הזמני של אי.די.בי פתוח, יסיים את תפקידו בחברה. ל"גלובס" נודע כי היו"ר הטרי קיבל הודעה מאדוארדו אלשטיין, אחד מצמד בעלי השליטה החדשים בחברה, לפיה הוא צפוי לסיים את תפקידו לאחר השלמת הקלוזינג של הסדר החוב בימים הקרובים. צמד בעלי השליטה החדשים, אלשטיין ובן משה, יחליפו אותו בתפקיד ויכהנו כיו"רים.

פוגל, שבתפקידו האחרון כיהן כיו"ר מגדל, מונה בינואר האחרון ליו"ר דירקטוריון אי.די.בי פתוח, במקומו של נוחי דנקנר. הוא כיהן עד כה בתפקיד מבלי שקיבל שכר על כך, כשהוא מקווה כי עם המינוי הקבוע תגיע התמורה על ויתור זה.

מי שדחף למינוי של פוגל היה מוטי בן משה, בעוד ששותפו אלשטיין הביע הסתייגות שגברה לאור התבטאויותיו של פוגל נגד חוק הריכוזיות.

מבחינתו של פוגל הסיפור נראה אחרת. בהודעה שנמסרה מטעמו ל"גלובס" נאמר כי "יו"ר אי.די.בי הודיע לבעלי השליטה החדשים בקבוצה שעם השלמת הצעדים שהתחייבו להשלמת ההסדר הוא מסיים את תפקידו".

פוגל שכיהן בתפקיד בארבעת החודשים האחרונים בירך את בעלי השליטה על הקלוזינג ואיחל להם הצלחה תחת ההנהלה החדשה. "עם ביצוע הסדר אי.די.בי נוצר תאגיד איתן המאגד בתוכו חברות חזקות המנוהלות היטב", אמר פוגל.

מחר ייצא לדרך שלב הקלוזינג בהסדר החוב הממושך והיקר בתולדות שוק ההון. לאחר כמעט שנתיים וכ-40 מיליון שקל שגבה ההסדר מקופת הקונצרן המצטמקת, העבירו אמש צמד הנאמנים שמונו לאי.די.בי ע"י ביהמ"ש, אייל גבאי וחגי אולמן, הודעה יוצאת דופן לפיה היום צפוי להיערך במשרדי אי.די.בי "אירוע חתימת הקלוזינג" להסדר החוב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. בסופו של דבר האירוע יתקיים כנראה מחר, יום ה'.

מיותר לציין כי עד כה לא נערך במחוזותינו אירוע לציון סיומו של הסדר חוב הכולל תספורת של מאות מיליוני שקלים לנושים. באירוע תצוין העברת שרביט הבעלות בקונצרן - שנקלע לחדלות פירעון תחת הנהגתו של נוחי דנקנר - לידיהם של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

ביום ראשון השבוע התקיים יום המסחר האחרון באג"ח אי.די.בי אחזקות, ולפי הלו"ז המתוכנן, ביום שני בשבוע הבא צפויות להתחיל להיסחר מניות החברה הבת, אי.די.בי פתוח, תחתיה מרוכזות כל החזקות הקונצרן. יום קודם יקבלו נושי אחזקות 26% ממניות אי.די.בי פתוח, בנוסף לתשלום מזומן של כ-300 מיליון שקל. את חלק הארי מהסכום, כ-258 מיליון שקל, יקבלו מחזיקי האג"ח, ואת היתרה, כ-42 מיליון שקל, יקבלו הבנקים הנושים (לאומי, מזרחי טפחות וקרדיט סוויס). בן משה ואלשטיין יקבלו בתאריך זה 53% מהון המניות המונפק של אי.די.בי פתוח.

השלב הבא בהסדר נוגע להשלמתה או אי השלמתה של מכירת כלל ביטוח לקבוצת הרוכשים הסינים (ראו ידיעה בנושא בעמוד זה). נפילת העסקה תביא לכך שנושי אחזקות יקבלו מבן משה ואלשטיין עוד 150 מיליון שקל וכ-21% נוספים ממניות אי.די.בי פתוח (שעד אז יוחזקו בנאמנות אצל גבאי ואולמן). בד בבד יזרימו אלשטיין ובן משה כחצי מיליארד שקל לקופת אי.די.בי פתוח.

"אירוע מכונן"

עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס החבר בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, מסר היום כי "ההסדר שהושג מצביע על הבשלות שאליה הגיעו גופי האשראי החוץ בנקאי בכל הנוגע להסדרי חוב. בשלות זו מתבטאת בעמידה על זכויות העמיתים ובשיתוף הפעולה שהתקיים בין הגופים המוסדיים. ההסדר באי.די.בי, יחד עם פרסום דוח הביניים של ועדת אנדרון, יוצרים תשתית לכללי משחק חדשים בכל הקשור לתיחזוק תיק האשראי".

יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גלעד, וחבר נוסף בנציגות האג"ח של החברה, אמר כי "מדובר באירוע מכונן בעולם הסדרי החוב בישראל". לדבריו, "מוסדיים כפרטיים, קמו והחליטו לקחת את האחריות על השקעתם בידיהם ולהחליט על מבנה הבעלות בחברה. אין ספק שאירוע זה יביא לשינוי דפוסי חשיבה והתנהלות של בעלי שליטה ומוסדיים כאחד. גלעד תבחן היטב את התנהלות בעלי השליטה החדשים על מנת לוודא שאי.די.בי. פיתוח תעלה על דרך המלך ותציף ערך שאין ספק שקיים בה".

חגי בדש, מנכ"ל פסגות וחבר נציגות מחזיקי האג"ח של פתוח, מסר: "הסדר החוב באי.די.בי מהווה את התקדים החיובי והמשמעותי ביותר בשוק ההון הישראלי בכל הקשור לניהול כספי ציבור בו הוקעו נורמות פסולות. אי.די.בי יוצאת לדרך חדשה, ראויה והוגנת יותר כלפי ציבור החוסכים. כמנהלי כספי ציבור נפעל לכך שתקדים אי.די.בי לא יהיה חד פעמי".

כרונולוגיה של הסדר

■ אוגוסט 2012

מופיעה לראשונה הערת "עסק חי" בדוחות אי.די.בי אחזקות - דנקנר מנסה לגייס את אדוארדו אלשטיין כמשקיע בחברה לצידו

■ אפריל 2013

ביהמ"ש לוקח פיקוד - השופט המחוזי איתן אורנשטיין ממנה מטעמו משקיף חיצוני ומומחה כלכלי באי.די.בי

■ אוגוסט 2013

דנקנר מודיע על מו"מ למכירת כלל ביטוח לקבוצת משקיעים סינית בראשות Li Haifeng

■ ספטמבר 2013

רשות ני"ע ממליצה להעמיד לדין את דנקנר בחשד לתרמית בני"ע

■ נובמבר 2013

שלושה גורמים מגישים הצעת השקעה באי.די.בי: אלשטיין, בן משה וקבוצת גרנובסקי-דנקנר. בהמשך מתאחדים שני הראשונים והצעתם המשותפת זוכה לרוב מוחץ של נושי אי.די.בי

■ ינואר 2014

השופט אורנשטיין מאשר את העברת השליטה באי.די.בי לידי אלשטיין ובן משה. אייל גבאי וחגי אולמן מתמנים לנאמני הסדר החוב

דנקנר לא מוותר, מנהל חקירה בינלאומית נגד מוטי בן משה ומאוחר יותר מערער על החלטת השופט אורנשטיין

■ אפריל 2014

מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות מאשרים שכר של עד 14 מיליון שקל לנאמני ההסדר - גבאי ואולמן

■ מאי 2014

החל שלב הקלוזינג של הסדר החוב, יום המסחר הראשון במניות אי.די.בי פתוח נקבע ל-12 בחודש

עיקרי הסדר החוב באי.די.בי אחזקות

■ חוב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל יזכה לתספורת של כ-30%

■ אג"ח אי.די.בי אחזקות יימחקו, החברה הבת, אי.די.בי פתוח, תונפק בבורסה

■ הזרמה של 650 מיליון שקל ע"י אלשטיין ובן משה לאי.די.בי פתוח

■ תשלום של 300 מיליון שקל במזומן לנושי אי.די.בי אחזקות (כולל הכסף בקופה)

■ בידי אלשטיין ובן משה יישארו כ-47% ממניות פתוח,53% יועברו לנושי אי.די.בי אחזקות

■ אלשטיין ובן משה יבצעו הצעת רכש ל-28% ממניות פתוח בסך כולל של 512 מיליון שקל בשתי פעימות עד דצמבר 2016

■ בהנחה שמכירת כלל ביטוח לא תצא לפועל