כך נולד "ספונסר" - והתחלנו להכות את השוק שנה אחרי שנה

ליאור וידר על ייסוד אתר ספונסר ותרומתו למשקיעים בשוק ההון ■ 165 אלף גולשים רשומים, 30 אלף גולשים ביום, 4,000 הודעות, 12 אלף הורדות לאפליקצית הסמארטפון - האתר בשיאו והיד עוד נטויה

בשנת 2000 התחלתי ככותב מן המניין באתר "דיבורסה" ובהמשך כמנהל פורום שם. אהבתי את הדיון, התמיכה, החלפת הרעיונות והבית החם. אבל לאחר תקופה מהנה, האתר נסגר לתשלום. יחד עם חלק גדול מהחברים בפורום, חיפשנו פלטפורמה חדשה. לאחר שלא נמצאה כזו, החלטתי להקים אתר קטן ואינטימי, שיכלול פורום "שוק ההון" ואת הסקירה השבועית שלי. זו הייתה ההתחלה.

הסקירה השבועית שפרסמתי הורכבה מניתוח טכני למדדים המובילים ולמניות בארץ ובעולם. התחלתי לכתוב אותה בכל סוף שבוע ולהפיץ במייל לכמה מאות חברים שנרשמו. עשיתי את זה להנאתי, בטרום עידן הפייסבוק נהנתי לחשוף את דעותיי האישיות והמקצועיות בפני כל מי שרצה. עדיין לא ידעתי או האמנתי אז, שזה יהיה הבסיס לאתר "ספונסר".

הקווים המנחים

הכי חשוב היה לי, שכל אחד יוכל למצוא באתר עניין, בין אם הוא מתחיל בשוק ההון ובין אם מנוסה. ואכן, "ספונסר" מציע לגולשיו הן תוכן עשיר בתחום הכלכלה ושוק ההון והן קהילת גולשים פעילה ותומכת במגוון פורומים.

היה חשוב לי לוודא שהאתר יהיה זירה אובייקטיבית להחלפת דעות, שיתוף ידע ועדכונים מצד כל השחקנים בשוק ההון. זו כמובן הצהרה קשה מאוד ליישום, אבל לשמחתי בעזרת צוות מוכשר של עובדים ומנהלי הפורומים, אני מאמין שהצלחנו. קהילה צריך לדעת לנהל, זו מיומנות שנבנית בעיקר על ניסיון.

בהצלחה שלנו שותפים מנהלי הפורומים, שנבחרים בקפידה ועושים הכל בהתנדבות. בכל רגע נתון יש איש צוות שלנו או מנהל פורום אחד או יותר שנמצאים מול המסך, מנווטים את הדיונים, עונים לשאלות ושומרים על הסדר. החוכמה בעיני היא להיות קשוב לגולשים, לדעת להתייחס לכל הודעה בפורום או במייל, גם אם מדובר במאות הודעות ביום. במקביל, אנחנו מאוד אגרסיביים וכל ניבול פה או "פמפום" מוגזם על מניות ספציפיות נמחקים באופן מיידי. בפעם הבאה שגולש עובר על כללי הפורום הוא נחסם ל-48 שעות ואף לצמיתות .

לאורך הדרך ומתוך הניסיון שנצבר, השקענו ב"ספונסר" מחשבה ומשאבים רבים במערכת ניהול משוכללת, המאפשרת לנו שליטה נרחבת. במקביל, חשוב להדגיש כי הפורום פשוט שוקק גולשים, האווירה מאוד נוחה ונעימה, ובמקביל לפן המקצועי יש את "הליצנים" הקבועים, האייקונים המשעשעים וקהילת חברים תומכת ופעילה מאוד. זו אחת הסיבות לכך שאחוז החזרה לפורום גבוה מאוד וכמעט כל גולש שנכנס בפעם הראשונה חוזר.

לפי הנתונים שצברנו, הגולשים הקבועים שלנו שוהים באתר כמה שעות ביום. אנחנו משתפים אותם בלא מעט תחרויות נושאות פרסים. לדוגמא, בסוף כל שנה מפורסם משחק המשקיעים שלנו, בו כל גולש יכול לבנות תיק עם 10 מניות שיתחרו בשאר תיקי הגולשים. במשך שנה שלמה אנחנו עוקבים אחרי תשואות התיקים והמנצחים זוכים בטלוויזיות, מחשבים ועוד. השנה השתתפו במשחק יותר מ-800 שחקנים.

ב"ספונסר" יש כיום יותר מ-165 אלף גולשים רשומים. מבקרים בו כ-30 אלף גולשים ביום שכותבים כמעט 4,000 הודעות. יותר מ-12 אלף גולשים הורידו את אפליקצית הסמארטפון שלנו. לתחושתי, האתר בשיאו והיד עוד נטויה כי אנחנו פועלים מדי יום בכל התחומים - טכנולוגיה, תוכן, ביזנס ועוד - כדי להמשיך בריצה קדימה.

מדד ספונסר מוצג באתר זו השנה התשיעית ברציפות ולמעט שנה אחת, היכה את מדדי השוק מדי שנה בשנה. המדד מורכב ממניות בבורסה בת"א, שמוכרזות בתחילת כל שנה. המניות נבחרות על ידי לאחר ניתוח מעמיק ומקצועי, ולא עפ"י תורת הניתוח הטכני.

המניות המרכיבות את המדד לקוחות בעיקר ממדד ת"א 100, עם "תיבול" של שלוש מניות יתר. עד כה, המדד השיג השנה תשואה של כ- 12% לעומת 5% בלבד שעשה מדד ת"א 100 - וזה לדעתי עוד לא הכל. בנוסף, האתר כיום מעניק שירותים מקצועיים כגון "תוכנה לניתוח טכני", שירותי איתותים בארץ ובארה"ב, הטבת עמלות יוצאת דופן למסחר בניירות ערך ואופציות, כנסים מקצועיים, קורסים במגוון תחומים הקשורים לשוק ההון, שירות להחזרי מס, בלוגים, ניתוחים ועוד.

במסגרת התרומה לקהילת שוק ההון, עורך צוות "ספונסר" סקירה שבועית, ניתוחים לשווקים השונים בכלל, ומתמקד מדי שבוע גם במניות ספציפיות.

לא לבד

ב-2007, כאשר ספונסר תפס תאוצה, היה חשוב להכניס גוף אסטרטגי מוביל שיעזור לדחוף ולנהל את האתר. כך פגשתי את סייבל השקעות, בבעלותו ובניהולו של שחר סיידון ויעל שניצר. מבחינה מקצועית, נוצר כאן קליק מיידי. סייבל, שהוקמה ב-2001, מספקת שירותי בנקאות להשקעות כגון ייעוץ אסטרטגי ופיננסי, גיוסי הון, מיזוגים ורכישות, הנפקות ציבוריות ומגוון שירותים הקשורים לשוק ההון. סייבל מנהלת ובעלת קרן השקעות בשם אינספיריישן אינווסטמנטס, שמשקיעה בחברות היי טק וחברות מהתעשייה המסורתית. אין ספק שהתרומה של סייבל לצמיחה המתמדת של האתר היא קריטית, הן בפן הניהולי והן בניסיון ובידע העצום שלהם בשוק .

בתחילת 2012 נוסד שיתוף הפעולה עם "גלובס", מה שהביא איתו שינוי משמעותי נוסף בהרכב הגולשים, בטראפיק וביכולות הארגוניות. בתחילת הדרך שמתי לעצמי מטרות גבוהות, לחלקן הגענו וחלקן - אנחנו עדיין בדרך. בספונסר ההצלחה הייתה תהליך שנמשך שנים, עם עקומת למידה תוך כדי תנועה. אני מאחל לכל אחד ואחת שיצליחו להפוך את התחביב האהוב עליהם למרכז חייהם.

■ פניות לליאור וידר אפשר לשלוח לדוא"ל sponser@sponser.co.il