צניחה של 36% בגיוסים לקרנות המסורתיות בחודש אפריל

הקרנות המנייתיות גייסו באפריל 270 מ' ש' בלבד ■ ירידה של 50% בגיוסי תעודות הסל פסגות הוביל בקרנות המסורתיות, אך הציג פדיונות בתעודות סל

ירידה בתיאבון לסיכון של המשקיעים? לאחר שנהנו מגיוסים בקצב של למעלה מחצי מיליארד שקל מדי חודש, לרבות גיוס של כ-570 מיליון שקל במארס, גייסו קרנות הנאמנות המנייתיות באפריל כ-270 מיליון שקל בלבד.

נוסף על כך חלה בחודש שחלף ירידה של כ-35% בהיקף הגיוסים בקטגוריה הגדולה ביותר בתעשייה - קרנות אג"ח כללי - שגייסו במהלכו כ-2.5 מיליארד שקל. קרנות אלה כוללות את הקרנות המעורבות (90/10, 80/20 וכו'), אשר מהוות את אופציית החשיפה למניות המועדפת על המשקיעים. ירידה של כ-50% בהיקף הגיוס נרשמה גם בקרנות אג"ח קונצרניות, שגייסו באפריל כ-350 מיליון שקל.

נוסף על כך, הקרנות הכספיות, אשר בחודש הקודם ספגו פדיונות של כ-1.7 מיליארד שקל, חזרו לגייס, וחתמו את אפריל עם גיוסים של כ-200 מיליון שקל.

ירידה קלה של כ-10% נרשמה גם בהיקף הגיוס בקרנות אג"ח מדינה, שגייסו באפריל כ-1.6 מיליארד שקל, מה שהפך אותן לאפיק המגייס ביותר אחרי אג"ח כללי.

בסופו של דבר סיכמה תעשיית הקרנות את אפריל - שבמהלכו היו 18 ימי מסחר בלבד - עם גיוסים של כ-4.7 מיליארד שקל (מהם כ-4.5 מיליארד שקל בקרנות מסורתיות), וזאת בדומה להיקף הגיוס שנרשם בחודש פברואר.

אמנם בהשוואה להיקף הגיוס של הקרנות המסורתיות בחודש מארס, נתוני אפריל משקפים ירידה של כ-36%, אולם במארס נרשמו גיוסים בהיקף חריג, מה שהפך את אותו החודש לטוב בתעשייה מאז 2002.

בחודש החולף חצתה התעשייה את רף רבע טריליון השקלים, כך שנכון לסוף אפריל היא ניהלה נכסים בהיקף של כ-255 מיליארד שקל.

תשואה ממוצעת של 2.4%

שלא במפתיע, גם בענף תעודות הסל, שגייס בחודש החולף כ-480 מיליון שקל, וכיום מנהל כ-106 מיליארד שקל, נרשמה מגמה דומה. אמנם למעלה ממחצית מגיוסי הענף היו בתעודות על מניות בארץ ובחו"ל (גייסו כ-300 מיליון שקל), אולם בהשוואה למארס מדובר בירידה של למעלה מ-50% בהיקף הגיוס.

ומה לגבי התשואה? חרף ההאטה בגיוסים, בחודש אפריל עמדה התשואה הממוצעת בענף קרנות הנאמנות על כ-2.4%, לעומת 1.9% ו-1.3% בחודשים מארס ופברואר, בהתאמה. אלא שבניגוד לחודשים הקודמים, במהלך אפריל, האפיק המגייס ביותר בתעשיית הקרנות (אג"ח כללי, עם 2.5 מיליארד שקל כאמור) היה גם זה שהניב את התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר: 1.2%. תשואה נמוכה יותר, אם כי עדיין גבוהה ביחס לתשואה הממוצעת בענף, הניבו קרנות אג"ח קונצרניות. גם קרנות אג"ח חו"ל, שגייסו את הסכום הנמוך ביותר בחודש החולף (כ-67 מיליון שקל), הניבו תשואה גבוהה יחסית לממוצע, שהסתכמה בכ-0.38%.

מנגד, תשואה שלילית נרשמה בקרנות המנייתיות בארץ ובחו"ל (1.5%- ו-0.65%-, בהתאמה). עם זאת, הקרנות המנייתיות בארץ עדיין מובילות מבחינת ביצועים מתחילת השנה. זאת לאחר שהניבו תשואה ממוצעת של כ-3.7%, שעה שהתשואה הממוצעת בענף במהלך התקופה הסתכמה בכ-2.2%.

כיצד השפיעה ההאטה בקצב הגיוסים על מנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל? לפניכם המספרים הבולטים בתעשייה בחודש אפריל.

654 מיליון שקל - זהו סך הגיוס נטו של קרנות הנאמנות של ילין לפידות באפריל, שהיה המגייס הגדול של החודש. הסכום גויס במלואו לקרנות הנאמנות המסורתיות של בית ההשקעות.

עם זאת, מי שגייס את הסכום הגבוה ביותר בקרנות אלה היה פסגות, עם 706 מיליון שקל. מבחינת גיוסים בקרנות המסורתיות בלטו לחיוב גם מנורה מבטחים ומיטב דש, עם גיוסים של כ-473 מיליון שקל ו-409 מיליון שקל, בהתאמה.

5 - זהו מספר הגופים שספגו פדיונות בקרנות הכספיות, חרף מגמת הגיוסים שנרשמה בו. הפודה הגדול בקרנות האלה הוא מיטב דש, שאיבד כ-267 מיליון שקל וחתם את אפריל עם גיוס של כ-192 מיליון שקל.

גם פסגות בלט לשלילה מבחינה זו, לאחר שספג פדיונות של כ-228 מיליון שקל בקרנות הכספיות וחתם את החודש החולף עם גיוס כולל של כ-466 מיליון שקל.

מנגד, בלטו לחיוב אקסלנס נשואה ומגדל שוקי הון. אקסלנס גייס בקרנות הכספיות כ-269 מיליון שקל וחתם את החודש החולף עם גיוס כולל של 555 מיליון שקל.

מגדל שוקי הון גייס כ-227 מיליון שקל בקרנות הכספיות, וחתם את אפריל עם גיוס כולל של כ-394 מיליון שקל, אולם היה הגוף היחיד בתעשייה שספג פדיונות בקרנות המסורתיות, בהיקף של כ-64 מיליון שקל.

273 מיליון שקל - זהו היקף הגיוס בחודש החולף של חברת תעודות הסל הראל, השחקנית הקטנה בענף. מדובר ביותר ממחצית מהיקף הגיוס של כלל הענף באפריל (שעמד כאמור על כ-480 מיליון שקל). עוד בלטה לטובה קסם, השחקנית הגדולה בענף, שגייסה באפריל כ-236 מיליון שקל.

מנגד, בלטה לשלילה פסגות סל, שהייתה החברה היחידה בענף שחתמה את אפריל עם פדיונות, שהסתכמו בכ-172 מיליון שקל.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות

ענף תעודות הסל
 ענף תעודות הסל

גיוסים
 גיוסים