הראלי בבורסה בת"א שגורם לרוכשי כלל ביטוח כאב ראש

רוכשי כלל ביטוח ישלמו עוד הודות לעלייה בשוק: מתחילת השנה נרשמת מגמה מעורבת במניות הביטוח, שמאז הקיץ האחרון - מועד החתימה המקורי על עסקת כלל ביטוח - הוסיפו לעצמן 6%-11.5%

בזמן שציינו את יום הזיכרון ונערכנו לחגיגות יום העצמאות, ראשי אי.די.בי ונציגי הרוכשים הסינים שמקדמים את עסקת כלל ביטוח , שעל ההסכם לרכישתה חתמו באוגוסט האחרון, היו עסוקים בדברים אחרים לגמרי.

בשל התמשכות ההליכים לקבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל, ומעבר לתוכניות המוקדמות של הצדדים, שהחלו במגעים לביצוע העסקה לפני כ-13 חודשים, נדרשו הצדדים לפתוח את הסכם הרכישה ולהאריכו. בצל קריאות לבטל את העסקה, ולהמתין להשבחה נוספת של כלל ביטוח, השכילו ראשי אי.די.בי להעלות את שווי החברה לטובת העסקה משווי מקורי של כ-4.6 מיליארד שקל לשווי של כ-4.8-4.85 מיליארד שקל, תוך תלות במועד השלמת העסקה, בתמורה להארכת המועד להשלמת העסקה עד ל-20 ביוני.

מדובר בעליית שווי חברה של כ-5% עבור קבוצת הביטוח השלישית בגודלה במשק, לעומת עליית ערך של כ-7.2% שנרשמה במניית החברה מאז נחתם ההסכם למכירתה לקבוצת הרוכשים הסינים שמוביל לי הייפנג.

בסוף אוגוסט האחרון, כשנחתמה עסקת הענק למכירת כלל ביטוח, עוד כשקונצרן אי.די.בי היה בשליטת נוחי דנקנר, מחיר העסקה היה כ-31% מעל שווי השוק של החברה, והמחיר המעודכן - עכשיו כבר תחת שליטת מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין (שמתנגד להארכה הזו) - שומר על אותה סביבה: 27%-28.5% מעל שווי החברה בבורסה ערב עדכון המחיר.

שינוי מחיר העסקה מומש הודות להזדמנות שנוצרה מהתוצאות הטובות שרשמה כלל ביטוח, בדומה ליתר קבוצות הביטוח הגדולות, וההתקדמות בהליך אישור העסקה על-ידי הרגולציה. הנימוק לשינוי נוגע לעלייה בשוויה של כלל ביטוח מאז נחתמה העסקה המקורית.

כאמור, מניית כלל ביטוח עלתה מאז נחתמה העסקה בכ-7.2%, בעוד שמניות רוב מתחרותיה הוסיפו לעצמן בתקופה הזו אף יותר.

להוציא מניית קבוצת מנורה מבטחים , שטיפסה מאז אוגוסט האחרון בשיעור נמוך מזה שטיפסה מניית כלל (כ-6%), טיפסו כל יתר החברות בשיעור חד יותר מכלל. מניית הפניקס , שבשליטת קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, אף עלתה בכ-11.5%.

באותו הזמן מניית קבוצת הראל , שבשליטת משפחת המבורגר, עלתה בכ-10.1%, ומניית קבוצת מגדל , שבשליטת שלמה אליהו, עלתה בכ-8.7%.

העסקאות בביטוח לא עוברות חלק

אפרופו מגדל, בדומה לעסקת כלל ביטוח - שטרם הושלמה, ולכן אין עדיין מקום לסכמה - גם רכישת השליטה במגדל מידי ג'נרלי האיטלקית על-ידי שלמה אליהו לא עברה חלק, ובהתאם להסכם המקורי בין החברות. התמורה והשווי בעסקת הענק במגדל שונו בעקבות ירידה שחלה אז בשוויין של חברות הביטוח בבורסה. בדומה לאמירות שהושמעו לאחרונה בעניין עתיד העסקה בכלל ביטוח, גם בשבועות שקדמו לשלב השני והסופי בעסקת מגדל הושמעו אמירות פסימיות לגבי עתיד העסקה.

אז היה זה אליהו, הרוכש, שנהנה מהשינוי, וזכה להנחה של 13% על מחיר הרכישה (כחצי מיליארד שקל באותה עסקה), לאחר ששווי החברה לעסקה ירד מ-6.05 מיליארד שקל ל-5 מיליארד שקל.

אגב, מאז (ספטמבר 2012) ועד היום, עלה שווי מגדל (ויתר המניות של החברות הגדולות בענף), וגם לאחר חלוקת דיבידנדים שביצעה החברה מאז, תחת שליטתו של אליהו, שוויה היום זהה לשווי שאותו סיכמו אליהו וג'נרלי בתחילה (כולל פרמיית השליטה), ושעמד אז על 6.05 מיליארד שקל.

עליית ערך, שהתמתנה השנה

בכל אופן, שינוי שווי כלל ביטוח בעסקה עם הסינים מספק הזדמנות טובה לבחון מה עשו מניות חמש קבוצות הביטוח הגדולות מתחילת השנה ובשנים האחרונות. מתחילת השנה המגמה הייתה מעורבת. הפניקס, בניהול אייל לפידות, הוסיפה 1.3%, וכלל ביטוח, בניהול איזי כהן, טיפסה בכ-1%. הראל, בניהול מישל סיבוני ושמעון אלקבץ, שמרה על יציבות (ירידה קלה של 0.1%).

מנגד, מנורה מבטחים, בניהול מוטי רוזן, ומגדל, בניהול עופר אליהו, ירדו בתקופה זו בכ-4.2% ו-6.3%, בהתאמה.

בבחינת התשואות במניות הביטוח ב-12 החודשים האחרונים, שלוש שנים אחרונות וחמש שנים אחרונות, מניית הפניקס היא שעשתה את העלייה החדה ביותר. מדובר בפועל יוצא לשיפור של ממש בתוצאות החברה, שמציגה רווחיות יפה מאוד ביחס לענף כולו ולמתחרותיה הגדולות ממנה, אך גם בעדות (בוודאי בבחינת התשואה במניה בחמש השנים האחרונות) למצבה הירוד של החברה בעבר הרחוק יותר (אז היו חברות אחרות שטיפסו בחדות).

כך או אחרת, בדומה למגמה "הקבועה", מגדל היא חברת הביטוח בעלת השווי-שוק הגבוה ביותר בענף הביטוח, שעומד כיום על כ-6.05 מיליארד שקל. אחריה נמצאת קבוצת הראל, שעקפה את כלל ביטוח, שבעבר הייתה "מספר 2" הקבועה, וגם זה כבר הפך למשהו די קבוע.

כיום הראל שווה כ-4.2 מיליארד שקל, בעוד שכלל ביטוח שווה כ-3.8 מיליארד שקל, אליבא המשקיעים בבורסה שברחוב אחד העם בת"א. אחריהן ניצבות הפניקס עם שווי של כ-3.1 מיליארד שקל, ומנורה מבטחים עם שווי של כ-2.6 מיליארד שקל.

נוסף על חמש קבוצות הביטוח הגדולות ישנן עוד שתי קבוצות ביטוח ציבוריות: איילון ביטוח, שבשליטת לוי רחמני ובניהול אמיל וינשל, ואיי.די.איי ביטוח, שבשליטת משפחת שנידמן ובניהול רביב צולר.

השנייה, שהפכה לציבורית באוגוסט האחרון, סמוך למועד החתימה על ההסכם למכירת כלל, נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. זאת לעומת שווי של כ-1.1 מיליארד שקל שהוצמד לה כשהחלה להיסחר בבורסה (עלייה של כ-37% בשווי החברה, שמתחילת השנה עלתה בשיעור סמלי של כ-0.4%. שווי איילון עומד כיום על כ-396 מיליון שקל.

מניות חמש הקבוצות
 מניות חמש הקבוצות