אהוד ברק רומז: קיימת אפשרות שאתמודד לראשות הממשלה

בכנס של מכון וושינגטון הכריז ברק: ארה"ב יכולה להשמיד את מתקני הגרעין באיראן "בתוך פחות מלילה אחד" ■ ברק: קיצונים בשני הצדדים, ישראל והפלסטינים, יביאו למצב של מדינה אחת לשני עמים שבה יהיה רוב לעם המוסלמי

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, רמז אמש (ה'), בכנס בוושינגטון, שהוא אינו מוציא מכלל אפשרות שירוץ אי פעם שוב לתפקיד ראש הממשלה. בתשובה על שאלת המנחה האם בדעתו לשוב ולכהן בתפקיד בזמן כלשהו, לא שלל ברק אפשרות זו ואמר, אולי לא לגמרי בבדיחות הדעת, כי בעוד 15 שנה הוא יהיה עדיין צעיר יותר בהשוואה לגיל הנוכחי של הנשיא שמעון פרס, ש"יוסיף להיות עימנו גם אז".

בדו-שיח פומבי עם הדיפלומט האמריקאי לשעבר דניס רוס, בסימפוזיון וויינברג של מכון וושינגטון למדיניות המזה"ת, הכריז ברק, כי צבא ארה"ב יכול להשמיד את מתקני הגרעין של איראן "בתוך פחות מלילה אחד" והאשים את ממשל אובמה בהזזת קו המטרה במו"מ עם טהראן.

לדברי ברק, מתקפת בזק כזו על המטרות הגרעיניות באיראן תהיה קלה יותר מההתקפה על סוריה שתכננה ארה"ב במטרה להשמיד או לסלק את מאגרי הנשק הכימי של משטר אסד, או מהתקפה מסיבית על איראן שתחזיר אותה כמה שנים אחורה. התקפה בקנה מידה כזה אינה עומדת עתה על הפרק, הוא הדגיש.

"מבצע הרבה יותר פשוט הוא להיפטר (רק) מהאתרים הגרעיניים באיראן", אמר רה"מ לשעבר.

ברק העריך, שהאינטרס של משטר האייתאללות הוא להאריך ככל האפשר את המו"מ עם שש המעצמות ולחתום על מספר גדול ככל האפשר של הסכמים זמניים. מצב ביניים כזה, שעלול להימשך שנים, יאפשר לטהראן להשאיר את תכניתה הגרעינית על אש קטנה, כדי שטהראן תוכל "לפרוץ" לשלב של ייצור פצצה גרעינית בתוך פרק זמן קצר ביותר בשעת כושר.

כמה הסכמים זמניים כאלה תוכל ישראל לסבול? - נשאל ברק.

תשובתו: "מעט מאוד".

ברק הדגיש, שהוא אינו קורא לארה"ב להנחית מהלומה צבאית על איראן, ושהוא תומך במאמצים הדיפלומטיים שנעשים עתה, אך אם מאמצים אלה לא ישאו פרי, צריכה להיות נכונות להניח את כל האופציות על השולחן, ובשלב זה טהראן אינה חוששת מכך.

הוא ציין, שארה"ב נתפסת מזה כמה שנים כחלשה יותר והוסיף: "האיראנים יוצאים מנקודת הנחה, שארה"ב מזיזה את קו המטרה במו"מ: ממטרה של 'לא איראן גרעינית' למטרה של 'לא איראן גרעינית בתקופת הממשל הנוכחי בוושינגטון'... לכן הם רוצים למשוך את הסכמי הביניים... צריך להבהיר לאיראנים, בשיחות מאחורי דלתיים סגורות: 'לא נשפיל אתכם או נפגע בכם, אך אתם צריכים להבין את האופציות: או שתפרקו את התכנית הגרעינית או שתשאו בתוצאות... רק אם המנהיג העליון עלי חמינאי יאמין שנשקפת סכמה למשטרו, הוא ישים קץ לתכנית. המשכיות המשטר חשובה לו יותר מאשר מנשק גרעיני".

ברק הדגיש, שישראל מחויבת לעשות כל מה שנחוץ כדי למנוע מאיראן להצטייד בפצצה גרעינית. "כאשר ישראל אומרת שכל האופציות מונחות על השולחן היא מתכוונת לכך והיא מצפה שגם מדינות אחרות יאמצו גישה זו".

חלק גדול מדבריו הקדיש ברק לקריסת המו"מ בין ישראל לפלסטינים. הוא חזר על עמדתו, שהקמת מדינה פלסטינית, כחלק מפיתרון של שתי מדינות לשני עמים, חיונית לעתידה של ישראל והכריז שלשר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, מגיעות תשואות וברכות, ולא דברי ביקורת בגלל נכונותו לבזבז הון פוליטי במאמץ למצוא פיתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ברק אמר, כי הפלסטינים נושאים באחריות הרבה ביותר לכשלון השלב הנוכחי במו"מ: "ניסינו אותם יותר מפעם אחת וזה לא מצליח. העם בישראל חש שלא מדובר במשהו אמיתי".

אבל מדינה פלסטינית חשובה לא מפני שהיא טובה לפלסטינים אלא מפני שהיא חשובה לישראל, אמר רה"מ לשעבר. אם תכנית א' של ישראל - המו"מ עם הפלסטינים - לא תצלח, צריכה ישראל לפנות לתכנית ב': לשרטט קו גבול שיכלול את גוש היישובים הגדולים, את פרברי ירושלים ו-80% מההתנחלויות, ולהכריז שמעבר לקו זה קיימת מדינה פלסטינית רציפה עם חיבור תת-קרקעי לעזה. תהיה לנו שליטה על קו הרכס ונוכחות לאורך הירדן, אך נוכחות זו לא תפגע בחיי הפלסטינים.

הוא הדגיש שקיצונים בשני הצדדים עלולים להביא למצב שבו תהיה מדינה אחת מהים עד הירדן ובה שני עמים. מדינה כזו לא תוכל להיות יהודית ודמוקרטית בעת ובעונה אחת. אם למליוני הפלסטינים בגדה לא תינתן זכות לבחור לכנסת, זו תהיה מדינה לא דמוקרטית. ואם תינתן להם זכות כזו, בתוך דור או שניים זו תהיה מדינה עם רוב מוסלמי, אמר ברק.

ישראל צריכה לשמור על עליונותה המוסרית ואסור לה להיתפס כמי שאיבדה את העליונות הזו בעיני המוקדים החשובים לה: אמריקה הצפונית ומערב אירופה.

על סוריה אמר ברק, שאם יורשה באשר אסד להוסיף ולשלוט במדינה, אחרי שתקף את אזרחי ארצו בנשק כימי, זה יהיה סוף הסדר העולמי. הוא קרא לחזק את קבוצות המורדים ואפילו לחמש אותן בטילי נגד מטוסים למרות הסיכון שכרוך בכך. איני מאמין בתפיסה שגורסת שמוטב שכל הצדדים בסוריה ישחטו זה את זה, הוא ציין.