אינדיק: המשך פעילות התנחלויות - מכת מוות לישראל יהודית

ראש המשלחת האמריקאית למו"מ בין ישראל לפלסטינים אמר בנאום בכנס בוושינגטון: פעילות הבניה בשטחים "עלולה לדחוף את ישראל למציאות בלתי הפיכה של מדינה דו-לאומית"

מרטין אינדיק, ראש המשלחת האמריקאית למו"מ בין ישראל לפלסטינים, הטיל אמש (ה') על ישראל את רוב האחריות לקריסת המו"מ בין הצדדים, אך אמר כי תהליך השלום עדיין חי וקיים.

בנאום בסימפוזיון וויינברג של מכון וושינגטון לשלם במזה"ת אמר אינדיק, כי "תנועת ההתנחלויות... עלולה בהחלט לדחוף את ישראל למציאות בלתי הפיכה (של מדינה) דו-לאומית".

"פעילות התנחלויות נטולת רסן, במיוחד בעיצומם של דיונים, לא רק מערערת את אמון הפלסטינים במטרת המו"מ; היא עלולה גם לערער את עתידה היהודי של ישראל", אמר אינדיק. "... אם הפעילות הזו תימשך... היא עלולה לפגוע פגיעת מוות בעתידה של ישראל כמדינה יהודית, וזו עלולה להיות טרגדיה בעל ממדים היסטוריים".

הוא טען שהמכרזים הישראליים לבניה או תכנון של אלפי יחידות דיור בשטחים, שבעיני הפלסטינים היו אמורים להיות חלק ממדינתם העתידית, גרמו לך שנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, "הסתגר בתוך עצמו" והוא שוב אינו פתוח להמשך המו"מ עם ישראל.

פעילות ההתנחלויות "חיבלה במו"מ" ועתה היא משמשת מכשול בדרך לחידושו, הוא הוסיף. העובדה שהפלסטינים רואים בבניה הישראלית בשטחים צעד שמונע מהם להרחיב את ישוביהם שלהם היא בעייתית.

במאמץ להופיע כנטול פניות, הטיל אינדיק בנאומו אמש חלק מהאחריות לכשלון המו"מ גם על הפלסטינים, אך ביקורתו עליהם היתה מתונה מאוד בהשוואה לדבריו הבוטים על ההתנחלויות.

"העובדה היא, שגם הישראלים וגם הפלסטינים החמיצו הזדמנויות ונקטו צעדים שפגעו בתהליך", אמר שליח הממשל. "דיברנו בפומבי על הצעדים הבלתי מועילים שנקטו הישראלים, צעדים שפגעו במו"מ. אבל חשוב להבהיר: להשקפתנו, גם הצעדים שנקטו הפלסטינים במהלך המו"מ היו בלתי מועילים. פניותיהם להצטרף ל-15 אמנות בינלאומיות בדיוק בעיצומם של המאמצים להביא לשחרור הקבוצה הרביעית של אסירים פלסטיניים היתה צעד בלתי פרודוקטיבי במיוחד. הצעד הסופי שהביא להשעיית המו"מ בסוף אפריל היתה ההכרזה על הפיוס בין פתח לחמאס במהלך המאמצים האינטנסיביים להאריך את המו"מ".

"בעוד ששני הצדדים הפגינו גמישות במו"מ, הם אינם חשים שיש צורך דחוף לעשות פשרות מכאיבות שנחוצות להשגת שלום", הוסיף אינדיק. "קל יותר לפלסטינים לחתום על אמנות ולפנות לגופים בינלאומיים במאמץ לבקש מה שהם רואים כצדק וזכויות, וזה תהליך שמעצם הגדרתו אינו מאפשר פשרות. קל יותר לפוליטיקאים ישראליים להימנע ממתיחות בקואליציה ולעם ישראל לשמור הסטטוס קוו הנוח".

"אם לנו, לאמריקאים, לא היתה תחושה של דחיפות, המו"מ הזה לא מצליח", אמר אינדיק. הוא גילה, שהמשלחת האמריקאית ניסתה לשכנע את שני הצדדים שיתאמו פרסום מסרים חיובים לציבור של כל צד, אך יזמה זו לא צלחה.

הוא גילה, כי בששת החודשים הראשונים של המו"מ אכן התנהלו שיחות ישירות בין הצדדים "ואני ישבתי בהן בשקט".

"במהלך ששת החודשים האלה נדונו כל סוגיות הליבה והיה אפשר לאתר את הפערים בכל סוגיה וסוגיה", סיפר השליח האמריקאי. "בשלב זה היה זה אך טבעי שניפגש עם כל צד במאמץ לגשר על הפערים". במשך חודשיים התנהל מו"מ אינטנסיבי בין ארה"ב לישראל, שבמהלכו נערכו עשרות שיחות בין שר החוץ האמריקאי קרי ורה"מ נתניהו. הפלסטינים ישבו מהצד, כצופים בתחרות ספורט, ונהנו מהעלבונות שהישראלים הטיחו בקרי.

אינדיק ציין, שהיה קשה לנתניהו לנהל את המו"מ הזה, אך, בכל זאת, הוא "גילה גמישות". אבל בשלב זה "נסגר" עבאס. ההתנחלויות היו הסיבה העיקרית לכך, אך לא היחידה. "הוא הגיע למסקנה שאין לו שותף אמין להשגת הפיתרון של שתי מדינות, והוא החל לעסוק, במקום זאת, במורשת שהוא מקווה להותיר וביורשו בהנהגה".

הוא אמר שיש פערים פסיכולוגיים בין שני העמים. הפלסטינים טוענים שהישראלים אינם מבינים את המצוקה שבה הם שרויים, ושהישראלים פשוט אינם רואים אותם. הישראלים טוענים, שהפלסטינים אינם מבינים עד כמה הם נפגעים כאשר הפלסטינים מתייחסים לרוצחי ישראלים כאל גיבורים.

למרות כל זאת, קבע אינדיק כי תהליך השלום לא גווע, אך הוא יצלח רק אם הצדדים יקבלו החלטות אמיצות. הוא אמר שיהיה אפשר להגיע לפשרה לגבי דרישת ישראל להכיר בה כמדינת העם היהודי וקרא לצדדים להימנע מ"הסתחררות מסוכנת" שתביא להידרדרות נוספת.

"יש אומרים שהתהליך נגמר, אבל זה לא נכון", הכרי אינדיק. "כפי שידוע לכם, במזה"ת שם דבר לא נגמר".