מעלות S&P: אספקת גז טבעי מ"לוויתן" תהיה רק ב-2018

בזמנו נחשף ב"גלובס" כי נובל אנרג'י החליטה לדחות בשנה תמימה את לוחות הזמנים לפיתוח המאגר ל-2017 ■ לטענת גורמים בענף הקשורים ל"לוויתן", תקופת ההרצה של המאגר צפויה להיות ארוכה מזו של מאגר "תמר"

זה לא יקרה ב-2016 וגם לא ב-2017, השנה בה יתחיל מאגר "לוויתן" לספק גז למשק הישראלי תהיה 2018. הנתון הזה שהופיע לראשונה לפני שבועיים כשנכלל בדירוג שפרסמה מעלות S&P לאג"ח שהנפיקה "תמר" - מעורר על-פניו הפתעה. תאריך תחילת ההזרמה המקורי של לוויתן עמד כידוע על 2016. כפי שנחשף בזמנו ב"גלובס" החליטה מפעילת הקידוחים ב"לוויתן" חברת נובל אנרג'י האמריקאית לדחות בשנה תמימה את לוחות הזמנים לפיתוח המאגר "עקב אי-ודאות ברגולציה". האם מדובר בעיכוב נוסף?

מנובל אנרג'י נמסר כי "המטרה שלנו הייתה ונשארה לסיים את פיתוח המאגר ברבעון האחרון של 2017". מה יכולה, אם כן, להיות הסיבה לפער בין התחזיות? האם ישנו הסבר המאפשר ליישב את ההבדלים?

לטענת גורמים בענף הקשורים ל"לוויתן", תקופת ההרצה של המאגר צפויה להיות ארוכה מזו של מאגר "תמר". הסיבה לכך היא שבעוד ב"תמר" התבססה ההפקה על מתקן (פלטפורמה) קבוע, את הגז מ"לוויתן" יפיק ויזרים לחוף מתקן הפקה צף (FPSO).

לדברי אותם גורמים, תקופת ההרצה של ה-FPSO ממושכת יחסית, ולכן גם אם המתקן יתחיל לעבוד בסוף 2017, ההזרמה המסחרית תחל רק בתחילת 2018. בינתיים לא נותר לנו כנראה אלא לרשום את התאריך החדש ביומנים.