היעד הבא של סמסונג: משקיעה מיליארדים בפיתוח תרופות

יצרנית הטלפונים החכמים המובילה בעולם משקיעה לפחות 2 מיליארד דולר בתרופות ביוטכנולוגיות, ובכוונתה להפוך לכוח גדול בתעשייה הזאת, שצפויה לייצר מכירות של מעל 220 מיליארד דולר בעוד חמש שנים

קבוצת סמסונג הדרום-קוריאנית הפכה את חברת האלקטרוניקה שלה ליצרנית הטלפונים החכמים המובילה בעולם, שעקפה את אפל, יצרנית אייפון. כעת היא מציבה לעצמה יעד חדש: תעשיית התרופות.

הקבוצה הגדולה ביותר בדרום קוריאה משקיעה לפחות 2 מיליארד דולר בתרופות ביוטכנולוגיות, כולל מה שמכונה biosimilars - גרסאות גנריות זולות יותר של תרופות ביוטק שאיבדו את הגנת הפטנט שלהן.

סמסונג, קבוצת חברות עם הכנסה שנתית של 327 מיליארד דולר, מתכננת להפוך לכוח גדול בביוטכנולוגיה, שהיא תעשייה שצפויה לייצר מכירות של מעל 220 מיליארד דולר בעוד חמש שנים. עם שוק האלקטרוניקה שמגיע לרוויה, היו"ר המיליארדר לי קון-הי משקיע בתחומים חדשים שיכולים להאיץ את צמיחת הקבוצה שבשליטת משפחתו.

"אנחנו עדיין בחיתולים", אומר כריסטופר הנסונג קו, מנכ"ל חברת סמסונג ביואפיס, בראיון. "אנחנו חברה של סמסונג. המנדט שלנו הוא להפוך למספר 1 בכל תחום שאנחנו נכנסים אליו, ולכן היעד ארוך-הטווח שלנו הוא להפוך לחברת תרופות מובילה בעולם".

התוכניות הללו מתבססות על ה-biosimilars, תרופות הביוטק הגנריות. סמסונג מתכננת את הגרסה הראשונה שלה לתרופת אנברל לטיפול בשיגרון מתוצרת אמג'ן ב-2016 באירופה, וגרסה של רמיקייד, הטיפול של ג'ונסון אנד ג'ונסון למחלות אוטו-אימוניות (כולל שיגרון ופסוריאזיס), ב-2017, לפי קו. לחברה בת נפרדת שנקראת סמסונג ביולוג'יקס יש חוזים לייצור תרופות ביולוגיות לחברות תרופות במיתוג שלהן.

יו"ר הקבוצה לי עבר בשבת אוטם שריר לב ומאז הוא נותח ומצבו יציב, מסרה סמסונג.

בכניסתה לתחום התרופות הביולוגיות, סמסונג נתקלת במתחרים כמו פייזר (יצרנית ויאגרה) ואמג'ן, במכשולי רגולציה ובשוק בלתי מפותח די הצורך. בעוד שאירופה ויפן התירו שימוש בתרופות חיקוי ביולוגיות, ארה"ב טרם קבעה הנחיות ספציפיות לתעשייה זו ולא אישרה בינתיים שום תרופת חיקוי.

המפקחים בארה"ב, כולל מינהל המזון והתרופות, FDA, שוקלים מגוון של סוגיות, כולל אלו מחקרים יידרשו כדי להתיר שימוש בגרסאות החיקוי במקום בתרופות המקור. ייצור חיקויים מדויקים קשה יותר בהשוואה לתרופות הגנריות המסורתיות, מפני שגורמים כמו טמפרטורה יכולים להשפיע על המוצר הביולוגי.

היצרניות לא הרוויחו הרבה מתרופות החיקוי לביוטק מפני שרוב המוצרים עדיין בשלבי פיתוח והשוק האמריקאי עדיין לא קיים, אמר ג'ילס סומרס, אנליסט בחברת המחקר Datamonitor Healthcare. מכירות התעשייה הגנרית הזו עשויות להגיע ל-24 מיליארד דולר ב-2019 מ-1.2 מיליארד דולר בשנה שעברה, ושווקים כמו ארה"ב עשויים לצמוח "בטור הנדסי" אחרי שתיקבע הרגולציה, העריכה חברת הייעוץ Frost & Sullivan בינואר.

סמסונג מתכננת לפעול בפרספקטיבה חדשה, להיות נועזת ולקבל החלטות מהירות, אמר קו. שתי חברות הביוטק שלה מעסיקות יחד כ-800 עובדים, מה שהופך אותן כבר כעת לקבוצת הביוטק הגדולה בדרום קוריאה.

ההיסטוריה של סמסונג מדגימה היטב את הרוח התחרותית שלה. היא נוסדה עם 40 עובדים בשנת 1938 על ידי לי ביונג צ'ול, אביו של יו"ר סמסונג אלקטרוניקס הנוכחי, כיצואנית של אורז, אטריות וכו'. הבן, שהוא האיש העשיר ביותר בקוריאה, הפך את החברה הזו לחברת הטכנולוגיה הגדולה באסיה.

ברבות השנים, סמסונג השקיעה כספים רבים בשכלול תהליכי הייצור שלה. בשנות ה-60, מהנדסי החברה הבת לאלקטרוניקה פירקו מקלטי טלוויזיה של סוני כדי ללמוד איך מייצרים אותם. מסכי הטלוויזיה הדקים המודרניים של סמסונג הנחיתו מכה קשה על סוני, פנסוניק ושארפ היפניות, יצרניות הטלוויזיה המסורתיות של העולם.

סמסונג הציגה את הטלפון החכם הראשון שלה מסדרת גלקסי אס שמבוסס מערכת אנדרואיד ב-2010, והציפה את השוק במוצרים במחירים שונים לפני שהדיחה את אפל מן הפסגה.