מנכ"ל הבורסה: החלום - 100 חברות נוספות תוך 5 שנים

היו"ר אמנון נויבך והמנכ"ל יוסי ביינארט בהופעה פומבית ראשונה לאחר שהחליפו את סם ברונפלד ואסתר לבנון ■ ביינארט: "אנחנו צריכים להילחם על כל הנפקה"

יו"ר ומנכ"ל הבורסה החדשים, אמנון נויבך ויוסי ביינארט, מציגים הבוקר (ג') בבניין הבורסה את תוכנית העבודה לשנת 2014, בהופעה פומבית ראשונה לאחר שהחליפו את סם ברונפלד ואסתר לבנון. אתר "גלובס" העביר את הדברים בשידור חי.

נויבך ציין כי "הגיע לבורסה עם מערכת הפעלה שנותנת שירות מצוין. השילוב ביני לבין יוסי הוא אופטימלי. יוסי בא עם תוכנית עבודה מוסדרת, עם חזון. גיליתי הרבה נכונות לסייע מצד רשות ניירות ערך, הם הולכים לקראתנו. אני מקווה שנוכל ליחד להסתייע לטובת החברות הנסחרות. אנחנו רוצים ללכת לקראת החברות הציבוריות וחברי הבורסה, על מנת לסייע למסחר בבורסה. זה מקום חיוני לחוסכים ולמשקיעים".

ביינארט אמר כי "זה יום של חדשות יותר מעניינות מהבורסה. בשנים האחרונות, וזה התגבר מאוד ב-5 שנים האחרונות, העולם של הבורסות נראה אחרת. הבינו ששוק הון בלי רגולציה יכול למוטט כלכלות, היה שינוי גדול מאוד באירופה ובארה"ב, שנועד לנסות להקטין את הסיכון שבשוק ההון.

חברה יכולה לנסות לגייס כסף בכל מקום, והיא צריכה לעשות הכל על מנת לעשות את זה במקום שהכי מתאים לה. כסף תמיד מחפש השקעות טובות. יש תחרות קשה בין בורסות, ועזבו אותנו. תראו מה קרה בין הנאסד"ק ל-NYSE. נלחמים עכשיו על עליבבא, וגם אנחנו צריכים להילחם על כל הנפקה. מתפתחות בורסות ספציפיות, כמו ענף טכנולוגיות של אנרגיה בבורסת טורונטו".

ביינארט: 4 איומים על הבורסה בישראל

ביינארט הוסיף כי "יש מטוטלת, ואולי הרגולציה צריכה לחזור קצת אחורה. שווקים פיננסיים צריכים להיות תחת רגולציה מידתית. יש 4 איומים על הבורסה בישראל. האיומים הברורים: ירידה במספר החברות בבורסה, חלק מזה זה תהליך טבעי, אבל אין אצלנו תהליך דינמי של הבאת חברות חדשות. זה תהליך שאנחנו חייבים לעשות, כי זה הבסיס. אין בורסה בלי נכסי בסיס, צריך להיות סט עשיר ורחב של נכסי בסיס. מהצד השני, חברי הבורסה הצטמצמו מהרבה סיבות, בין היתר בשל העלויות שהלכו ועלו. אנחנו צריכים לפשט את המודלים של שירותים ללקוחות - והעלויות תרדנה.

האיום השלישי הוא רגולציה בין לאומית ספציפית, בעיקר בנושא המסלקות. המסלקות שלנו טרם עומדות בתקינה הבינלאומית, ואנחנו חייבים לעשות את זה כדי שיהיה פה שוק נגזרים בינלאומי. אם נעשה את זה נכון, יהיו לנו הזדמנויות עסקיות. האיום האחרון הוא 'זירות הסוחר', שאני מודאג מהנושא הזה. ועדת פרוקצ'יה הסדירה זירות מסחר לכל דבר, לא רק מט"ח, וזה איום עלינו. אם תהיה זירה של חוזים על המעו"ף, זה כמו תעודות סל שלנו. יש פה מינוף פנומנלי, וללקוח לא אכפת אם זה נסלק או לא. זה יכול לאיים מאוד על שוק תעודות הסל שלנו. תחרות זה דבר בריא, אבל אנחנו בורסה שנלחמת עם 2 ידיים קשורות מאחורי הגב".

ביינארט: הבורסה נותנת שירות טוב מאוד ללקוחות

ביינארט התייחס לבורסה בישראל ואמר כי "מצאתי בבורסה גוף מאוד מקצועי, שנותן שירות טוב מאוד ללקוחות שלו. בממוצע, יש בכל בורסה בעולם 3-5 תקלות שמשביתות מסחר, אצלנו זה לא קרה מאז 2008. כל התוכניות שלנו לא שוות כלום אם השירות הבסיסי לא יהיה טוב, הלקוח צריך לדעת שכשהוא לוחץ, העסקה תבוצע ותיסלק. כשאתה בורסה אזורית, אתה צריך להתאים את המוצרים לגודל שלך, ניו יורק היא לא התחרות שלנו.

אנחנו תחת רגולציה של 4 רגולטורים, כולם מבינים שאנחנו צריכים לעשות הכל כדי ששוק ההון הישראלי ישוב ויפרח. התפקיד שלנו הוא לוודא שאנחנו מרכז שוק ההון, וזה טוב לכולם".

ביינארט פרש את חזונו בנוגע לבורסה: "במרכז זה שירות ברמה גבוהה ובשקיפות, ויש עוד נושאים שאנחנו הולכים לטפל בהם: תיקון המסלקות על מנת לעמוד בתקינה הבינלאומית והבאת חברות נוספות באמצעות בניית מוצר של הנפקה שמותאם לחברות עד שווי של 800 מיליון שקל. החברות האלה תקועות, כי בשוק הבינלאומי הן קטנות מדי ובשוק הפרטי הן תקועות. אנחנו צריכים לפתור את זה - חברות מחקר ופיתוח צריכות דברים מיוחדים, והבורסה צריכה לספק את זה דוגמת אנליזה, קשרי משקיעים והקלות מס. עומדת להיות פה פונקציה של אנשי מכירות, דבר שלא היה. אני רוצה אנשים שיילכו לחפש חברות, שידפקו בדלת. אנחנו נהפוך כל אבן על מנת לוודא שיש פה מוצר טוב. החלום שלי זה 100 חברות נוספות פה בבורסה תוך 5 שנים".